• TR
  • EN
Ders Kodu: 
ANT 583
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı antropolojide kültür ve toplumsal cinsiyet literatürünü inceleyerek, öğrencileri toplumsal cinsiyet konusuna olan yaklaşımdaki değişimler üzerine düşündürmektir. Derste, antropolojinin toplumsal cinsiyete olan yaklaşımını, “kadın antropolojisi’nin” anlamı ve bu kavramın antropolojinin hakim, güncel görüşlerinden nasıl ayrıldığı; feminist antropolojinin hangi boyutlarda geleneksel antropolojiden farklı olduğu ve daha pek çok farklı sorunun cevabını bu derste araştırılacaktır.

Dersin İçeriği: 

Analitik bir kategori olarak “toplumsal cinsiyet”, 1960’lardan başlayarak, “kadın” kavramının önüne geçmiş vesosyal bilimlerde anahtar bir kavram  haline gelmiştir. Bu değişim, biyolojik ve kültürel alanların ayrılmasını ve bu ayrımın farkına varılmasını hedeflemiştir. Ders süresince, çeşitli alan araştırmalarından farklı örnekleri, farklı kültürlerdeki cinsiyet, toplumsal cinsiyet ve güç ilişkilerinin bilgi kuramlarını, toplumsal cinsiyet ile uygulamaları ve metinsel temsillerini incelecektir. Ayrıca ders süresince öğrencilerin haftalık okumaları yapmaları, haftalık ödevlerini getirmeleri, ve sınıf tartışmalarına hazırlıklı olmaları beklenmektedir.     

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Yazılı sınav B. Çoktan seçmeli test C. Ödev D. Boşluk –doldurma E. Doğru –Yanlış F. Sözlü sınav G. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1)  “Kadın,” “cinsiyet” ve “toplumsal cinsiyet” kategorilerini tartışmak, 1,3,4 1,2,3 A,C
2)  Antropolojiye toplumsal cinsiyet yaklaşımıyla yeni bir perspektif sağlamak, 1,2,3,4,5 1,2,3 A,C
3)  Kültür ve toplumsal cinsiyet üzerine yazılmış antropolojik kaynakları incelemek, 1,2,3,4 1,2,3 A,C
4) Toplumsal cinsiyetin kuramsal çerçevelerini ve yaklaşımlarını incelemek, 1,2,3,4 1,2,3 A,C
5)  Etnografileri toplumsal cinsiyet yaklaşımlarıyla incelemek. 1,2,3,4,5 1,2,3 A,C

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 GİRİŞ  
2 Toplumsal Cinsiyet ve Teorik Yaklaşım Scott
3 Antropolojide Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Mascia Lees and Johnson Black
4 Antropolojide Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Rosaldo, Rapp
5 Kadın ve Kültür - 2 Slocum, Sacks
6 Evrimci Modeller ve Eleştirileri  Gender and Anthropology, Ch. 3, pp: 20-39.
7 Ara Sınav  
8 Psikolojik Yaklaşımlar Gender and Anthropology, Ch. 4, pp: 40-46. Chodorow
9 Materyalist Yaklaşımlar ve Eleştirileri Gender and Anthropology, Ch. 5, pp:  47-67. Sacks,
10 Yapısalcı Yaklaşımlar ve Eleştirileri Gender and Anthropology, Ch. 6, pp:  68-79. Ortner,
11 Söylem Analizi ve Sosyolinguistik Yaklaşım Gender and Anthropology, Ch. 7, pp:  80-91. Gal.
12 Özdüşünümsel Yaklaşım ve Antropoloji Gender and Anthropology, Ch. 8 and 9, pp:  92-106. Birkalan-Gedik
13 Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet/Biyoloji ve Kültür Rapp and Ross
14  Sınav Öncesi Gözden Geçirme  
15 Final Sınavı  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
 
Diğer Kaynaklar Scott, Joan. 1988. “Gender as a Useful Category of Historical Analysis,” In Gender and the Politics of History. New York: Columbia University Press, pp:  28-50.

Frances E. Mascia-Lees and Nancy Johnson Black.  2000. Gender and Anthropology, Illinois: Waveland Press. Ch.1 and 2, pp: 1-19.

Rosaldo, Michelle Zimbalist, 1974. “Woman, Culture, and Society: A Theoretical Overview.” In Women, Culture and Society.  Michelle Zimbalist Rosaldo and Louise Lamphere, (eds). California: Stanford University Press, pp: 17-42.

 

Rayna R. Reiter. 1975. “Introduction.” In Toward and Anthropology of Women.  New York:  Monthly Review Press, pp:  11-19.

 

Gender and Anthropology, Ch. 4, pp: 40-46.

 

Chodorow, Nancy. 1974. “Family Structure and Feminine Personality.” In Woman, Culture and Society.   (Michelle Zimbalist Rosaldo and Louise Lamphere).  Stanford:  Stanford University Press, pp: 43-66. 

 

Sacks, Karen. 1975. “Engels Revisited:  The Organization of Production, and Private Property. In Toward an Anthropology of Women. Rayna R. Reiter (ed.). New York: Monthly Review Press, pp:  211-234.

 

Gender and Anthropology, Ch. 6, pp:  68-79.

 

Ortner, Sherry, 1974. “Is Female to Male as Nature is to Culture?”  In Women, Culture and Society.  Michelle Zimbalist Rosaldo and Louise Lamphere, (eds). California: Stanford University Press, pp: 67-87.

 

Gender and Anthropology, Ch. 7, pp:  80-91.

Susan Gal. 1991. “Between Speech and Silence,” in Gender at the Crossroads of Knowledge: Feminist Anthropology in the Post-Modern Era. Ed. by Micaela di Leonardo.  Berkeley: University of California Press, pp: 175-203.

 

Gender and Anthropology, Ch. 8 and 9, pp:  92-106.

 

Birkalan-Gedik, Hande. 2009. “Türkiye’de Feminizmi ve Antropolojiyi Yeniden Düşünmek: Feminist Antropoloji Üzerine Bir Deneme.” Cogito Feminizm Özel Sayısı (58):  285-338.

 

Rapp, Rayna ve Ellen Ross. 1981. “Sex and Society: A Research Note from Anthropology and Social History.” Comparative Studies in Society and History (23/1): 51-72.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar  
Ödevler  
Sınavlar  

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Derse Katılım, Sınıf Sunumları ve Derse Devam 1 30
Final 1 40
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Antropoloji'nin sosyal bilimler içerisindeki yerini ve kavramsal yapısını bilir, özümsediği kuram ve yaklaşımları kendi özgün alan araştırmalarına uyarlayabilecek teorik alt yapıya, araştırma yapacak  teknik bilgi, metod, etik kaygı ve kültürel donanıma erişir,       X    
2 Teoriği ve uygulamayı harmanlayarak araştırdığı konuyu yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi gelişir, araştıran, sorgulayan, kendini geliştirmeye istekli akademik saygınlığı olan bir araştırmacı olma bilinci kazanır,       X    
3 Antropoloji biliminde ve ilgilendiği diğer alanlarda ulusal ve uluslararası yayınları takip ederek, güncel olayları antropolojik bakış açısıyla yorumlayabilme becerisi edinir,       X    
4 Türk Kültürüne ve dünya kültürlerine bütüncül bir bakış açısıyla yaklaşabilen, yaptığı çalışmalarla sosyal bilim literatürüne katkıda bulunma bilinci ve donanımı edinir,         X  
5 Özgün bakış açısıyla gerek özel yaşamında gerekse de iş yaşamında özellikle medya- reklam, araştırma, strateji, STK vb.sektörlerde faaliyet gösterebilme becerisi edinir.         X  

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ara Sınav 1 50 50
Kısa Sınav - - -
Ödev 1 45 45
Final 1 70 70
Toplam İş Yükü     255
Toplam İş Yükü / 25 (s)     10.2
Dersin AKTS Kredisi     7