Kişilik ve kültür teorilerini antropoloji ve psikoloji disiplinleri çerçevesinde incelemek, kavramak
Kişilik ve kültür teorileri ile psikolojik antropolojinin başlangıcı; psikanalitik antropoloji; bilişsel psikolojik antropoloji; insan gelişimi ve kültür; duygu ve kültür; benlik ve ve kültür;psikolojik bakış açısından liberal toplum ve sorunları
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1)Psikolojik antropolojinin ne olduğu ve bir bilim dalı olarak gelişimini, psikoloji bilimi ile olan bağını anlamak | 1,3 | 1,2,3 | A, C, G |
2)Kültür ve psikolojinin temel çalışma alanları arasındaki ilişkililiği kritik bir bakış açısıyla irdelemek | 1,3,4 | 1,2,3 | A, C, G |
3)Psikolojik antropolojinin ürettiği bilgi ışığında insana dair ileri sürülmüş evrensel bilgileri sorgulamak | 1,2,3,4,5 | 1,2,3 | A, C, G |
4)Psikolojik antropolojinin ürettiği bilgi ışığında liberal toplumlardaki sosyal problemlere dair içgörü kazanmak | 1,3,4 | 1,2,3 | A, C, G |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | Levine, Intro |
2 | Kişilik ve Kültür | Levine, Introduction to Part I, Chapter 2, & 3 |
3 | Psikanalitik Antropoloji | Freud’s “Dissection of Psychic Personality” |
4 | Psikanalitik Antropoloji | Levine, Chapter 11 & 12; Shwartz, White, & Lutz, Chapter 12 |
5 | Psikolojik Antropolojide Bilişselci Yaklaşım | Shwartz, White, & Lutz, Chapter 2 & 4 |
6 | Bilişsel Süreçler ve Kültür | Vygotsky Chapter 2-4; Casey & Edgerton, Chapter 3 |
7 | Psikolojik Antropoloji Bakış Açısından İnsan Gelişimi | Lucy, “linguistic relativity”; Shwartz, White, & Lutz, Chapter 5 |
8 | Psikolojik Antropoloji Bakış Açısından İnsan Gelişimi | Shwartz, White, & Lutz, Chapter 6; Casey & Edgerton. Chapter 17 |
9 | Psikolojik Antropoloji Bakış Açısından Duygu | Casey & Edgerton. Chapter 2; Levine, Chapter 4 |
10 | Psikolojik Antropoloji Bakış Açısından Duygu | Levine, Chapter 7 & 8 |
11 | Benlik ve Kimlik ve Kültür | Shweder and Bourne; Casey & Edgerton. Chapter 10 |
12 | Benlik ve Kültür |
Levine, Chapter 18;
Kitayama, S., & Duffy, S. (2004) |
13 | Psikolojik Antropolojik Bakış Açısından Liberal Toplumun Sorunları | Shweder, Richard A. 2002; Usha, Menon. 2002 |
14 | Psikolojik Antropolojik Bakış Açısından Liberal Toplumun Sorunları | Casey & Edgerton. Chapter 12 |
15 | Psikolojik Antropolojik Bakış Açısından Liberal Toplumun Sorunları | Mahmood, Saba 2001. |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Conerly Casey & Robert B. Edgerton (eds). 2005. A Companion to Psychological Anthropology: Modernity and Psychocultural Change . New York: Blackwell.
Robert A. Levine. 2010. Psychological Anthropology: A reader on Self in Culture. New York: Wiley-Blackwell. Theodore Schwartz, Geoffrey M. White, & Catherine Lutz (eds.). 1995. New Directions in Psychological Anthropology. New York: Cambridge University Press. |
Diğer Kaynaklar |
Shinobu Kitayama & Sean Duffy. 2004. Cultural competence—Tacit, yet fundamental: Self, social relations, and cognition in the US and Japan. In R. J., Sternberg, & E. L. Grigorenko, (Eds.), Culture and competence: Contexts of life success. Washington, DC: American Psychological Association. Pp: 55-87.
Richard A. Shweder. 2002. “What about female genital mutilation?’ Why understanding culture matters in the first place” pp. 216-252 in Engaging Cultural Differences: The Multicultural Challenge in Liberal Democracies edited by Shweder, Richard A., Martha Minow, and Hazel Markus. New York: Russell Sage Foundation. Menon Usha. 2002. “Neither victor nor rebel: Feminism and morality of gender and family life in a Hindu temple town” pp. 288-309 in Engaging Cultural Differences: The Multicultural Challenge in Liberal Democracies edited by Shweder, Richard A., Martha Minow, and Hazel Markus. New York: Russell Sage Foundation. Saba Mahmood. 2001. “Feminist Theory, Embodiment, and the Docile Agent: Some Reflections on the Egyptian Islamic Revival,” Cultural Anthropology, 6(2):202-236. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | |
Ödevler | İki araştırma ve sunum ödevi |
Sınavlar | Bir ara sınav, bir final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 35 |
Sunum | 1 | 40 |
Derse Katılım | 1 | 25 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 25 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 75 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Antropoloji'nin sosyal bilimler içerisindeki yerini ve kavramsal yapısını bilir, özümsediği kuram ve yaklaşımları kendi özgün alan araştırmalarına uyarlayabilecek teorik alt yapıya, araştırma yapacak teknik bilgi, metod, etik kaygı ve kültürel donanıma erişir, | X | |||||
2 | Teoriği ve uygulamayı harmanlayarak araştırdığı konuyu yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi gelişir, araştıran, sorgulayan, kendini geliştirmeye istekli akademik saygınlığı olan bir araştırmacı olma bilinci kazanır, | X | |||||
3 | Antropoloji biliminde ve ilgilendiği diğer alanlarda ulusal ve uluslararası yayınları takip ederek, güncel olayları antropolojik bakış açısıyla yorumlayabilme becerisi edinir, | X | |||||
4 | Türk Kültürüne ve dünya kültürlerine bütüncül bir bakış açısıyla yaklaşabilen, yaptığı çalışmalarla sosyal bilim literatürüne katkıda bulunma bilinci ve donanımı edinir, | X | |||||
5 | Özgün bakış açısıyla gerek özel yaşamında gerekse de iş yaşamında özellikle medya- reklam, araştırma, strateji, STK vb.sektörlerde faaliyet gösterebilme becerisi edinir. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınav | 2 | 60 | 120 |
Kısa Sınav | - | - | - |
Ödev | 1 | 45 | 45 |
Final | - | - | - |
Toplam İş Yükü | 255 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10.2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |