• TR
  • EN
Ders Kodu: 
ANT 569
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Kişilik ve kültür teorilerini antropoloji ve psikoloji disiplinleri çerçevesinde incelemek, kavramak

Dersin İçeriği: 

Kişilik ve kültür teorileri ile psikolojik antropolojinin başlangıcı; psikanalitik antropoloji; bilişsel psikolojik antropoloji; insan gelişimi ve kültür; duygu ve kültür; benlik ve ve kültür;psikolojik bakış açısından liberal toplum ve sorunları

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Yazılı sınav B. Çoktan seçmeli test C. Ödev D. Boşluk –doldurma E. Doğru –Yanlış F. Sözlü sınav G. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1)Psikolojik antropolojinin ne olduğu ve bir bilim dalı olarak gelişimini, psikoloji bilimi ile olan bağını anlamak 1,3 1,2,3 A, C, G
2)Kültür ve psikolojinin temel çalışma alanları arasındaki ilişkililiği kritik bir bakış açısıyla irdelemek 1,3,4 1,2,3 A, C, G
3)Psikolojik antropolojinin ürettiği bilgi ışığında insana dair ileri sürülmüş evrensel bilgileri sorgulamak 1,2,3,4,5 1,2,3 A, C, G
4)Psikolojik antropolojinin ürettiği bilgi ışığında liberal toplumlardaki sosyal problemlere dair içgörü kazanmak 1,3,4 1,2,3 A, C, G

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Levine, Intro
2 Kişilik ve Kültür Levine, Introduction to Part I, Chapter 2, & 3
3 Psikanalitik Antropoloji Freud’s “Dissection of Psychic Personality”
4 Psikanalitik Antropoloji Levine, Chapter 11 & 12; Shwartz, White, & Lutz, Chapter 12
5 Psikolojik Antropolojide Bilişselci Yaklaşım Shwartz, White, & Lutz, Chapter 2 & 4
6 Bilişsel Süreçler ve Kültür Vygotsky Chapter 2-4; Casey & Edgerton, Chapter 3
7 Psikolojik Antropoloji Bakış Açısından İnsan Gelişimi Lucy, “linguistic relativity”; Shwartz, White, & Lutz, Chapter 5
8 Psikolojik Antropoloji Bakış Açısından İnsan Gelişimi Shwartz, White, & Lutz, Chapter 6; Casey & Edgerton. Chapter 17
9 Psikolojik Antropoloji Bakış Açısından Duygu Casey & Edgerton. Chapter 2; Levine, Chapter 4
10 Psikolojik Antropoloji Bakış Açısından Duygu Levine, Chapter 7 & 8
11 Benlik ve Kimlik ve Kültür Shweder and Bourne; Casey & Edgerton. Chapter 10
12 Benlik ve Kültür Levine, Chapter 18;

Kitayama, S., & Duffy, S. (2004)

13 Psikolojik Antropolojik Bakış Açısından Liberal Toplumun Sorunları Shweder, Richard A. 2002; Usha, Menon. 2002
14 Psikolojik Antropolojik Bakış Açısından Liberal Toplumun Sorunları Casey & Edgerton. Chapter 12
15 Psikolojik Antropolojik Bakış Açısından Liberal Toplumun Sorunları Mahmood, Saba 2001.

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Conerly Casey & Robert B. Edgerton (eds). 2005. A Companion to Psychological Anthropology:  Modernity and Psychocultural Change . New York: Blackwell.

Robert A. Levine. 2010. Psychological Anthropology: A reader on Self in Culture. New York: Wiley-Blackwell.

Theodore Schwartz, Geoffrey M. White, & Catherine Lutz (eds.). 1995. New Directions in Psychological Anthropology. New York: Cambridge University Press.

Diğer Kaynaklar Shinobu Kitayama & Sean Duffy. 2004. Cultural competence—Tacit, yet fundamental: Self, social relations, and cognition in the US and Japan. In R. J., Sternberg, & E. L. Grigorenko, (Eds.), Culture and competence: Contexts of life success. Washington, DC: American Psychological Association. Pp: 55-87.

Richard A. Shweder. 2002. “What about female genital mutilation?’ Why understanding culture matters in the first place” pp. 216-252 in Engaging Cultural Differences: The Multicultural Challenge in Liberal Democracies edited by Shweder, Richard A., Martha Minow, and Hazel Markus. New York: Russell Sage Foundation.

Menon Usha. 2002. “Neither victor nor rebel: Feminism and morality of gender and family life in a Hindu temple town” pp. 288-309 in Engaging Cultural Differences: The Multicultural Challenge in Liberal Democracies edited by Shweder, Richard A., Martha Minow, and Hazel Markus. New York: Russell Sage Foundation.

Saba Mahmood. 2001. “Feminist Theory, Embodiment, and the Docile Agent: Some Reflections on the Egyptian Islamic Revival,” Cultural Anthropology, 6(2):202-236.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar  
Ödevler İki araştırma ve sunum ödevi
Sınavlar Bir ara sınav, bir final sınavı

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 35
Sunum 1 40
Derse Katılım 1 25
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   25
Yıl içinin Başarıya Oranı   75
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Antropoloji'nin sosyal bilimler içerisindeki yerini ve kavramsal yapısını bilir, özümsediği kuram ve yaklaşımları kendi özgün alan araştırmalarına uyarlayabilecek teorik alt yapıya, araştırma yapacak  teknik bilgi, metod, etik kaygı ve kültürel donanıma erişir,       X    
2 Teoriği ve uygulamayı harmanlayarak araştırdığı konuyu yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi gelişir, araştıran, sorgulayan, kendini geliştirmeye istekli akademik saygınlığı olan bir araştırmacı olma bilinci kazanır,       X    
3 Antropoloji biliminde ve ilgilendiği diğer alanlarda ulusal ve uluslararası yayınları takip ederek, güncel olayları antropolojik bakış açısıyla yorumlayabilme becerisi edinir,       X    
4 Türk Kültürüne ve dünya kültürlerine bütüncül bir bakış açısıyla yaklaşabilen, yaptığı çalışmalarla sosyal bilim literatürüne katkıda bulunma bilinci ve donanımı edinir,     X      
5 Özgün bakış açısıyla gerek özel yaşamında gerekse de iş yaşamında özellikle medya- reklam, araştırma, strateji, STK vb.sektörlerde faaliyet gösterebilme becerisi edinir.       X    

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ara Sınav 2 60 120
Kısa Sınav - - -
Ödev 1 45 45
Final - - -
Toplam İş Yükü     255
Toplam İş Yükü / 25 (s)     10.2
Dersin AKTS Kredisi     7