Bu dersin amacı öğrencilere İslam felsefesi üzerinden Batı metafiziğine dair soru sordurmaktır.
İslâm Dünyası’ndan bir filozof üzerinden bu filozofun temel metinlerinin felsefe tarihine katkıları göz önüne alınarak değerlendirilmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) İslam felsefesine dair eleştirel bakış kazanır. |
1,2,3,4,5,7,8,9,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) İslam felsefesi kavramlarını felsefe bağlamında tartışır. |
1,2,3,4,5,7,8,9,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) felsefi bilgiyi İslam felsefesi kavramları ile ilişkilendirir. |
1,2,3,4,5,7,8,9,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) İslam felsefesinin tarihsel önemini kavrar. |
1,3,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) İslam filozoflarının öğretilerinin önemini açıklar. |
1,3,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) Katolik kilisesinin İslam felsefesi karşısındaki tavrını ayırt eder. |
1,3,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: İslam felsefesi ve teolojisinin önemi |
Felsefe |
2 |
Kalamın doğuşu : Erken Kalam temsilcileri ve meseleleri |
Kalam |
3 |
Geç Kalam: Diğer entellektüel trendlerle interaksiyonlar |
Kalam |
4 |
Sistematik felsefenin başlangıcı : Kindi ve Peripatetic Okul |
Kindi |
5 |
Farabi: Kozmolojiden Siyaset Felsefesine |
Farabi |
6 |
İbn Sina ve Varlık Problemi |
İbn Sina |
7 |
İbn Sina : Mistisizm ve felsefe arasında |
İbn Sina |
8 |
Dönem ortası değerlendirmesi |
- |
9 |
Felsefi söyleme tepkiler: Gazali ve eleştiris |
Gazali |
10 |
İbn Rüşd: Derin Peripatetic Cevaplar |
İbn Rüşd |
11 |
Felsefe dışı: İbn Haldun, İbn Tüfeyl, ve İbn Bajjah |
İbn Haldun |
12 |
Suhrawardi ve İslami mistisizmin yükselişi |
Mistisizm |
13 |
Mistisizm olarak felsefe: İbn al-Arabi, Molla Sadra, ve geç dönem İslam felsefesi |
Mistisizm |
14 |
İslami entelektüel gelenek: Geçmiş, Bugün, Gelecek |
İslami entellektualizm |
15 |
Genel değerlendirme |
- |
16 |
Final sınavı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
|
Diğer Kaynaklar |
Binyamin Abrahamov, Islamic Theology: Traditionalism and Rationalism (Edinburgh: Edinburgh University Press, 1998). Arnaldez, Roger, Averroes: A Rationalist in Islam (Notre Dame: University of W.L. Craig, The Kalam Cosmological Argument, (New York, 1979).Notre Dame Press, 2000). Islamic Philosophy, Theology and Mysticism: A Short Introduction (Oxford: Oneworld, 2000). |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
X |
|
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
|
X |
|
|
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
X |
|
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
|
|
|
X |
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
|
X |
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
X |
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
- |
- |
- |
Ödevler |
1 |
40 |
40 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
4 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
500 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |