Bu dersin amacı tarihi, bir bilgi alanı olarak sorunsallaştırmaktır.
Bir bilgi alanı olarak Tarihin olanağının koşulları, bir bilim olarak tarihin doğa bilimi model alınarak kurulup kurulamayacağı ve tarihçinin yargılarının nesnelliği, ortak bir insan doğasının olup olmadığı gibi sorunların incelenmesi. Bu sorunlar bağlamında Vico’nun Yeni Bilimi, W. Dilthey’ın Tin Bilimlerine Girişi, R.G. Collingwood’un Tarih Tasarımı, Croce’nin Estetiki, E. Carr’ın Tarih Nedir?i ele alınacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) tarihsel bilginin olanağının koşullarına karşı eleştirel tavır kazanır. |
1,2,3,4,5,7,8,9,10.13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) tarihi doğa bilimleri temelinde bir bilim olarak tesis etmeyi tartışır. |
1,2,3,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) epistemolojik sorunsalları tarihsel olanlarla eleştirel tarzda ilişkilendirir. |
1,2,3,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) evrensel insan doğasının tarihsel önemini kavrar. |
1,5,8,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) tarihçinin nesnelliğinin tarihsel önemini açıklar. |
1,5,8,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) çağdaş problematikleri felsefe tarihinde eleştirel olanın kaynağı olarak ayırt eder. |
1,2,3,4,5,7,8,9,10.13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Felsefe |
2 |
Benedetto Croce, History: Its Theory and Practice (New York: Harcourt, Brace, 1921), Part II, chapter 5, "The Historiography of the Enlightenment," 243-63. |
Croce |
3 |
Benedetto Croce, Aesthetic: As science of expression and general linguistic, translated by Douglas Ainslie, (New York: Noonday. 1909 [1922]) |
Croce |
4 |
R. G. Collingwood, The Idea of History (1946), rev. edition with Lectures 1926-1928, ed. with an introduction by Jan Van der Dussen (Oxford: Oxford University Press, 1993) |
Collingwood |
5 |
R. G. Collingwood, The Idea of History (1946), rev. edition with Lectures 1926-1928, ed. with an introduction by Jan Van der Dussen (Oxford: Oxford University Press, 1993) |
Collingwood |
6 |
Wilhelm Dilthey, "The Eighteenth Century and the Historical World," in Historians at Work, Vol. 4, eds. Peter Gay and Victor Wexler (New York: Harper & Row, 1972: v. 4), 6-33. |
Dilthey |
7 |
Wilhelm Dilthey, Introduction to the Human Sciences, ed. Rudolf Makkreel and Frithjof Rodi (Princeton: Princeton University Press, 1989: v. 1). |
Dilthey |
8 |
Dönem ortası değerlendirmesi |
- |
9 |
Giambattista Vico, The New Science of Giambattista Vico, translation from the Third Edition (1744) by Thomas Goddard Bergin and Max Harold Fisch (Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1948) |
Vico |
10 |
Giambattista Vico, The New Science of Giambattista Vico, translation from the Third Edition (1744) by Thomas Goddard Bergin and Max Harold Fisch (Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1948) |
Vico |
11 |
Hans-Georg Gadamer, Truth and Method (New York: Continuum, 1975: BD241.G313), 235-274 ("The Elevation of the Historicality of Understanding to the Status of Hermeneutical Principle"). |
Gadamer |
12 |
Martin Heidegger, Being and Time (B3279.H48S413), 188-195 (Section 32: "Understanding and Interpretation"). |
Heidegger |
13 |
George H. Nadel, "Philosophy of History Before Historicism," History and Theory (D16.8.H52) 3 (1963): 291-315; also available in The Critical Approach to Science and Philosophy, ed. Mario Bunge (New York: Free Press of Glencoe, 1964: B29.B87), 445-70. |
Nadel |
14 |
E.H. Carr’s ‘What is History?’ (1990 reprint of the 1987 2nd edition, Penguin Books). |
Carr |
15 |
Genel değerlendirme |
- |
16 |
Final sınavı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Dersin öğretim görevlisi tarafından derlenen okumalar. |
Diğer Kaynaklar |
Benedetto Croce, History: Its Theory and Practice (New York: Harcourt, Brace, 1921) Benedetto Croce,. Aesthetic: As science of expression and general linguistic, translated by Douglas Ainslie, (New York: Noonday. 1909 [1922]) R. G. Collingwood, The Idea of History (Oxford: Oxford University Press, 1993) Wilhelm Dilthey, Introduction to the Human Sciences, ed. Rudolf Makkreel and Frithjof Rodi (Princeton: Princeton University Press, 1989) Giambattista Vico, The New Science of Giambattista Vico, translation from the Third Edition (1744) by Thomas Goddard Bergin and Max Harold Fisch (Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1948) |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
http://library.universalhistory.net/wp-content/uploads/2011/05/What-is-history.pdf |
Ödevler |
|
Sınavlar |
|
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
X |
|
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
|
|
X |
|
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
|
X |
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
|
|
|
X |
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
X |
|
|
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
X |
|
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
- |
- |
- |
Ödevler |
1 |
40 |
40 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
4 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
500 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |