Bu dersin amacı yapısökümcü felsefenin gereklerini psikanalitik kavramlar ve metinlere yönelttiği odak üzerinden yerine getirir.
Freud, Lacan, Klein, Laplanche ve Pontalis, Abraham ve Torok gibi önemli teorisyenlerin metinlerinin okuması üzerinden, Psikanalitik kuramın özellikle 20. yy. felsefesi ve kültürel çalışmalar alanındaki etkilerinin tartışılması.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) çağdaş kıta felsefesine eleştirel bakış kazanır. |
1,2,3,4,7,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) çağdaş problematikleri psikanalitik kavramlar üzerinden tartışır. |
1,2,3,4,7,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) psikanalitik kavramı yaratıcı ve eleştirel tazda ilişkilendirir. |
1,2,3,4,7,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) psikanalizin tarihsel önemini kavrar. |
1,2,3,4,7,8,11 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) psikanalizin çağdaş kıta felsefesi açısından önemini açıklar. |
1,2,3,4,8,12,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) psikanalizi felsefe tarihi eleştirisi olarak ayırt eder. |
1,2,3,4,7,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Felsefe |
2 |
Mark C. Taylor, Deconstruction in Context: Literature and Philosophy, “Introduction” |
Yapısöküm |
3 |
Sigmund Freud, The Unconscious. |
Freudyen psikanaliz |
4 |
Sigmund Freud, Beyond the Pleasure Principle. |
Freudyen psikanaliz |
5 |
Sigmund Freud, “The Ego and the Id” |
Freudyen psikanaliz |
6 |
Sigmund Freud, “Mourning and Melancholia”, |
Freudyen psikanaliz |
7 |
Sigmund Freud, “The ‘Uncanny’[Das Unheimliche]” |
Freudyen psikanaliz |
8 |
Sigmund Freud, A Note upon the "Mystic Writing-Pad" |
Freudyen psikanaliz |
9 |
Jacques Lacan, "The mirror stage as formative of the function of the I." |
Lacancı psikanaliz |
10 |
Jacques Lacan, My Teaching |
Lacancı psikanaliz |
11 |
Jacques Derrida, ”Differance” |
Yapısöküm |
12 |
Jacques Derrida, ”Differance” |
Yapısöküm |
13 |
Jacques Derrida, “Freud and the Scene of Writing” |
Yapısöküm |
14 |
Jacques Derrida, “Freud and the Scene of Writing” |
Yapısöküm |
15 |
General değerlendirme |
- |
16 |
Final sınavı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
|
Diğer Kaynaklar |
Sigmund Freud, On Metapsychology: The Theory of Psychoanalysis Strachey, J. (1984). The Pelican Freud Library Volume 11 Jacques Lacan, My Teaching, trans. by David Macey, Verso: London, NY, 2008 Jacques Lacan, Trans. Alan Sheridan. Écrits: A Selection. London: Tavistock, 1977; New York: W.W. Norton & Co., 1977
Mark C. Taylor, Deconstruction in Context: Literature and Philosophy
Jacques Derrida, Margins of Philosophy, trans. Alan Bass (Chicago: Chicago University Press, 1982
Jacques Derrida, Writing and Difference, , trans. Alan Bass (Chicago: University of Chicago Press, 1978) |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
Internet ref. http://www.ualberta.ca/~dmiall/Gothic_Subject/Freud-uncanny.htm The Standard Edition of the Complete Works of Sigmund Freud, 24 volumes, ed. by James Strachey et al. The Hogart Press and the Institute of Psychoanalysis, London 1953-74. |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
|
X |
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
|
X |
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
|
|
X |
|
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
X |
|
|
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
X |
|
|
|
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
X |
|
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
- |
- |
- |
Ödevler |
1 |
40 |
40 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
4 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
500 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |