• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 622
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı bilginin yapısı ile kaynağı konusundaki deneyci görüşlerle usçu görüşleri temel metinleri okuyarak karşılaştırmak, felsefe araştırmasının yönelimleri bakımından katkılarını değerlendirmektir.

Dersin İçeriği: 

Platon, Descartes, Spinoza, Leibniz, Kant, Aristoteles, Epikuros, Locke, Berkeley ve Hume'un ‘usçuluk’-‘deneycilik’ bağlamında karşılaştırılması, bu iki felsefe görüşü arasındaki ayrılıkların ve kesişme noktalarının ortaya konması ve irdelenmesi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) deneyci tutumla usçu tutum arasındaki ayrımları ayrıntısıyla kavrar.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

2) deneyci tutumla usçu tutumun insan bilgisine ilişkin uslamlamalarını karşılaştırır.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

3) bilgi konusundaki deneyci savlarla usçu savların felsefenin başka alanları bakımından sonuçlarını değerlendirir.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

4) deneyci felsefecilerle usçu felsefecilerin temel metinleri konusunda uzmanlaşır.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

5) deneycilikle usçuluğun güncel felsefe soruları bakımından sonuçlarıyla katkılarını tartışır.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: Deneycilik-usçuluk tartışmasının kökenleri ile sorunları

-

2

Locke-Leibniz tartışması: bağlam

Essay, New Essays

3

Locke-Leibniz tartışması: başlıca uslamlama çizgileri

Essay, New Essays

4

Locke-Leibniz tartışması: sonuçları

Essay, New Essays

5

Descartes: kökten usçuluk

Discourse, Meditations

6

Descartes’ın tasarısı: Kökenlerinden çağımıza

Discourse, Meditations

7

Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 1. Spinoza’dan Hegel’e

Ethics, Phenomenology

8

Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 1. Spinoza’dan Hegel’e

Ethics, Phenomenology

9

Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 2. Berkeley ile Hume

Enquiry, Principles

10

Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 2. Berkeley ile Hume

Enquiry, Principles

11

Yeniçağ felsefesinin sorunları: Cogito, kişinin özdeşliği, töz, anlık, nedensellik, özgürlük

İlgili bölümler

12

Yeniçağ felsefesinin sorunları: Cogito, kişinin özdeşliği, töz, anlık, nedensellik, özgürlük

İlgili bölümler

13

Kant’ın eleştirel tasarısı

CPR

14

Kant’ın deneycilik ile usçuluk eleştirisi

CPR

15

Kant’tan sonra Yeniçağ felsefesinin sorunları

CPR

16

Geriye bakınca: Deneycilik-usçuluk tartışmasının bugünkü anlamı

-

Kaynaklar

 

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: Deneycilik-usçuluk tartışmasının kökenleri ile sorunları

-

2

Locke-Leibniz tartışması: bağlam

Essay, New Essays

3

Locke-Leibniz tartışması: başlıca uslamlama çizgileri

Essay, New Essays

4

Locke-Leibniz tartışması: sonuçları

Essay, New Essays

5

Descartes: kökten usçuluk

Discourse, Meditations

6

Descartes’ın tasarısı: Kökenlerinden çağımıza

Discourse, Meditations

7

Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 1. Spinoza’dan Hegel’e

Ethics, Phenomenology

8

Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 1. Spinoza’dan Hegel’e

Ethics, Phenomenology

9

Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 2. Berkeley ile Hume

Enquiry, Principles

10

Yeniçağ felsefesinin iki yolu: 2. Berkeley ile Hume

Enquiry, Principles

11

Yeniçağ felsefesinin sorunları: Cogito, kişinin özdeşliği, töz, anlık, nedensellik, özgürlük

İlgili bölümler

12

Yeniçağ felsefesinin sorunları: Cogito, kişinin özdeşliği, töz, anlık, nedensellik, özgürlük

İlgili bölümler

13

Kant’ın eleştirel tasarısı

CPR

14

Kant’ın deneycilik ile usçuluk eleştirisi

CPR

15

Kant’tan sonra Yeniçağ felsefesinin sorunları

CPR

16

Geriye bakınca: Deneycilik-usçuluk tartışmasının bugünkü anlamı

-

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Eleştirel okuma notları

6

60

Dönem ödevi

1

40

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

       

X

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

     

X

   

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

   

X

     

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

   

X

     

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

   

X

     

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

     

X

   

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

     

X

   

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

       

X

 

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

     

X

   

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

       

X

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

 

X

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

 

 

X

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

 

X

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

10

160

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

11

165

Eleştirel okuma notları

6

15

120

Dönem ödevi

1

60

600

Toplam İş Yükü

 

 

505

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20,2

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20