Bu dersin amacı görüngübilim geleneği içindeki başlıca felsefe yapıtlarını inceleyerek görüngübilimin sorunlarını, ana eğilimlerini, yöntembilimsel konumunu, güncel katkılarını tartışmaktır.
Brentano, Husserl, Heidegger’in temel metinlerinin, 20.yy ın ikinci yarısında Sartre, Merleau-Ponty, Levinas gibi düşünürler tarafından ortaya konan fenomenoloji çalışmalarıyla karşılaştırmalı okunması.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) görüngübilimsel yaklaşımı iç farklılıklarıyla birlikte kavrar. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
2) görüngübilim geleneği içindeki farklı sorunlaştırma biçimlerini karşılaştırır. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
3) felsefe sorunlarının görüngübilimsel çözümlenişinin sonuçlarını değerlendirir. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
4) görüngübilim geleneği içindeki felsefecilerin temel metinleri konusunda uzmanlaşır. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
5) felsefe sorunlarının görüngübilimsel ele alınışıyla başka felsefe yöntemleri arasındaki ayrımı ayırt eder. |
1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: 19. Yüzyıl sonu felsefesi ile görüngübilimin kökleri |
Brentano |
2 |
Görüngübilim: tutum mu, yöntem mi, disiplin mi, gelenek mi? |
Ideen I |
3 |
Husserl’in görüngübilim tasarısı |
Ideen I |
4 |
Husserl’in görüngübiliminde yöntem, doğruluk, dil, mantık sorunları |
Ideen I |
5 |
Ruhsalcılık ile mantıkçılık karşısında görüngübilim: Brentano, Husserl, Meinong, Frege, Russell |
Seçmeler |
6 |
Görüngübilimin ilk döneminde çatallanan yollar: Heidegger, Scheler, Fink, Hartmann |
Seçmeler |
7 |
Heidegger’in kopuşu: Varlık ile Zaman |
Varlık ile Zaman |
8 |
Heidegger’in kopuşu: Dönüş |
Varlık ile Zaman, Seçmeler |
9 |
20. Yüzyılın ikinci yarısında görüngübilim: Varoluşçuluk dönemeci |
Being and Nothingness |
10 |
20. Yüzyılın ikinci yarısında görüngübilim: Hümanizm tartışması |
Being and Nothingness, Seçmeler |
11 |
Merleau-Ponty’nin görüngübilimi |
Phenomenology of Perception |
12 |
Merleau-Ponty’nin görüngübiliminin sonuçları |
Phenomenology of Perception |
13 |
Levinas: Başkalık |
Seçmeler |
14 |
Bir sorun olarak görüngübilim: Lyotard |
Seçmeler |
15 |
Söküme uğrayan görüngübilim: Derrida |
Seçmeler |
16 |
Görüngübilime ilişkin genel tartışma |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
|
Diğer Kaynaklar |
F. Brentano, Psychology from an Empirical Standpoint, çev. Antos C. Rancurello, D. B. Terrell, and Linda L. McAlister, London and New York: Routledge, 1995. M. Heidegger, Being and Time, çev. John Macquarrie and Edward Robinson. New York: Harper & Row, 1962. M. Heidegger, The Basic Problems of Phenomenology, çev. Albert Hofstadter. Bloomington: Indiana University Press, 1982. E. Husserl, Ideas pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, First Book, çev. Fred Kersten. Dordrecht and Boston: Kluwer Academic Publishers, 1983. E. Husserl, Ideas pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, Second Book, çev. Richard Rojcewicz and André Schuwer. Dordrecht and Boston: Kluwer Academic Publishers, 1989. M. Merleau-Ponty, Phenomenology of Perception, çev. Colin Smith. London and New York: Routledge, 1996. J.-P. Sartre, Being and Nothingness, çev. Hazel Barnes. New York: Washington Square Press, 1956. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
İlgili filozoflardan seçmeler. |
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Seminer tartışmalarına katılım |
1 |
10 |
Ödevler |
2 |
10 |
Sunum |
1 |
15 |
Eleştirel okuma notları |
5 |
25 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
6 |
96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Ödevler |
2 |
20 |
40 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
5 |
30 |
150 |
Dönem ödevi |
1 |
60 |
60 |
Toplam İş Yükü |
|
|
526 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,92 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |