Bu dersin amacı Martin Heidegger’in temel kavramları etrafında eleştirel bir okuma ortaya koymaktır.
Heidegger’in temel yapıtlarının ayrıntılı incelenmesi; bunların etkilerinin ve Heidegger üzerine yapılan okumaların değerlendirilmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) fenomenolojiye eleştirel bakış kazanır. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) Heidegger’in metodolojisini orjinal metinler üzerinden tartışır. |
1,2,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) Heidegger’in felsefi kavramlarını metodu ile ilişkilendirir. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) fenomenolojinin ontolojik önemini kavrar. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) 20. Yy felsefe tarihindeki yeri açısından Heidegger’in önemini açıklar. |
1,2,4,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) Heidegger’i diğer fenomenologlardan ayırt eder. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Heidegger ve Husserl: Bir Giriş |
Husserl |
2 |
Heidegger’in 1925 tarihli Husserl eleştirisi: History of the Concept of Time. |
Heidegger |
3 |
Fenomenoloji kavramı : Being and Time: BT, §7. |
Heidegger |
4 |
Dasein fenomeni: BT, §§9-12. |
Heidegger |
5 |
Dünya fenomeni: BT, §§13-16. |
Heidegger |
6 |
Fenomenoloji ve Destruktion: BT, §6 ve BPP, §5. |
Heidegger |
7 |
Modern ontolojinin fenomenolojik yeniden yapılandırılması: BPP, §§13-14. |
Heidegger |
8 |
Dönem ortası değerlendirme |
Heidegger |
9 |
BPP, §15. |
Heidegger |
10 |
“The Age of the World Picture” |
Heidegger |
11 |
“The Question Concerning Technology” |
Heidegger |
12 |
“The Thing” |
Heidegger |
13 |
The work of art and the fate of phenomenology: Selections from “The Origin of the Work of Art.” |
Heidegger |
14 |
The work of art and the fate of phenomenology: Selections from “The Origin of the Work of Art.” |
Heidegger |
15 |
Genel değerlendirme |
Heidegger |
16 |
Final sınavı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Heidegger, Martin. History of the Concept of Time, translated by Theodore Kisiel. Bloomington: Indiana University Press, 1985. Heidegger, Martin. Der Begriff der Zeit: Vortrag vor der Marburger Theologenschaft, Juli 1924. Niemeyer Verlag. 1989. Heidegger, Martin. The Basic Problems of Phenomenology, translated by Albert Hofstadter. Bloomington: Indiana University Press, 1988. Heidegger, Martin. Die Grundprobleme der Phänomenologie. 1927. Heidegger, Martin and Friedrich-Wilhelm von Herrmann (Editor). Die Grundprobleme der Phänomenologie. Klostermann. March 2005. Heidegger, Being and Time, translated by Joan Stambaugh. Albany: State University of New York Press, 2010. Heidegger, Martin. Sein und Zeit. Llh. August 2006. D. F. Krell (ed.) Martin Heidegger: Basic Writings, revised and expanded edition, London: Routledge, 1993 |
Diğer Kaynaklar |
Carman, T., 2003, Heidegger's Analytic: Interpretation, Discourse, and Authenticity in ‘Being and Time’, Cambridge: Cambridge University Press. Clark, T., 2001, Routledge Critical Thinkers: Martin Heidegger, London: Routledge. Dreyfus, H.L. and Hall, H. (eds.), 1992, Heidegger: a Critical Reader, Oxford: Blackwell. Dreyfus, H.L. and Wrathall, M. (eds.), 2002, Heidegger Reexamined (4 Volumes), London: Routledge. Gorner, P., 2007, Heidegger's Being and Time: an Introduction, Cambridge: Cambridge University Press. Guignon, C., 1983, Heidegger and the Problem of Knowledge, Indiana: Hackett. –––, (ed.), 1993, The Cambridge Companion to Heidegger, Cambridge: Cambridge University Press. Macann, C. (ed.), 1992, Heidegger: Critical Assessments (4 Volumes), London: Routledge. –––. (ed.), 1996, Critical Heidegger, London: Routledge. Marx. W., 1970, Heidegger and the Tradition, translated by T. Kisiel and M. Greene, Evanston: Northwestern University Press. Wrathall, M., 2003, How to Read Heidegger, London: Granta. Wrathall, M. and Malpas, J. (eds.), 2000, Heidegger, Authenticity and Modernity: Essays in Honor of Hubert L. Dreyfus, Volume 1, Cambridge, Mass.: MIT Press. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
... seçmeler. |
Ödevler |
|
Sınavlar |
|
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
|
X |
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
X |
|
|
|
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
|
X |
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
X |
|
|
|
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
|
X |
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
X |
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
1 |
30 |
30 |
Ödevler |
1 |
20 |
20 |
Sunum |
10 |
3 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
1 |
40 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
510 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,4 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |