Bu dersin amacı İbn Rüşd felsefesi üzerinden Batı metafiziğine dair soru sormaktır.
İbn Rüşd’ün Batı Ortaçağındaki takipçileri: Brabantlı Siger, Dacialı Boëthius. Çifte hakikat öğretisi. Kilise’nin Latin İbn Rüşdcülüğüne karşı tavrı ve bu tavrın Batı felsefesindeki gelişime etkileri.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) İslam felsefesine dair eleştirel bakış kazanır. |
1,2,3,4,5,7,8,9,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) İslam felsefesi kavramlarını felsefe bağlamında tartışır. |
1,2,3,4,5,7,8,9,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) felsefi bilgiyi İslam felsefesi kavramları ile ilişkilendirir. |
1,2,3,4,5,7,8,9,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) İbn Rüşd felsefesinin tarihsel önemini kavrar. |
1,3,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) çifte hakikat doktrininin önemini açıklar. |
1,3,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) Katolik kilisesinin Latin İbn Rüşdçülüğü karşısındaki tavrını ayırt eder. |
1,3,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Felsefe |
2 |
Felsefe ve din üzerine İbn Rüşd Tartışma metni: İbn Rüşd, The Decisive Treatise. |
İbn Rüşd, The Decisive Treatise. |
3 |
R. Taylor, "Truth Does Not Contradict Truth: İbn Rüşd and the Unity of Truth" Topoi 19 (2000), 3-16; R. Taylor, "İbn Rüşd on the Status of Religious Propositions," in Was ist Philosophie in Mittelalter?, ed. A. Speer and J.A. Aertsen (Berlin: 1998), 889-894. |
İbn Rüşd, The Decisive Treatise. |
4 |
İbn Rüşd Gazali’ye karşı, 1. bölüm: dünyanın bengiliği Tartışma metni :İbn Rüşd, Incoherence of the Incoherence. |
İbn Rüşd, Incoherence of the Incoherence. |
5 |
Al-Gazali, The Incoherence of the Philosophers, translated by M. Marmura (Provo: 1997) |
İbn Rüşd, Incoherence of the Incoherence. |
6 |
T. Kukkonen, "Possible Worlds in the Tahâfut al-Tahâfut : İbn Rüşd on Plenitude and Possibility," and "Possible Worlds in the Tahâfut al-Falâsifa: al-Ghazâlî on Creation and Contingency," Journal of the History of Philosophy 38 (2000), 329-348 and 479-502 |
İbn Rüşd, Incoherence of the Incoherence. |
7 |
B. Kogan, "Eternity and Origination: İbn Rüşd’ Discourse on the Manner of the World’s Existence," in Islamic Theology and Philosophy, ed. M. Marmura (Albany: 1984), 203-235 |
İbn Rüşd, Incoherence of the Incoherence. |
8 |
Dönem ortası değerlendirmesi |
|
9 |
İbn Rüşd Gazali’ye karşı, 2. bölüm: nedensellik üzerine Tartışma metni:İbn Rüşd, Incoherence of the Incoherence. |
İbn Rüşd, Incoherence of the Incoherence. |
10 |
B. Dutton, "Al-Ghazâlî on Possibility and the Critique of Causality," Medieval Philosophy and Theology 10 (2001), 23-46; B. Kogan, "The Philosophers al-Ghazâlî and İbn Rüşd on Necessary Connection and the Problem of the Miraculous," in Islamic Philosophy and Mysticism, ed. P. Morewedge (Delmar: 1981), 113-132 R.M. Frank, Al-Ghazâlî and the Ash‘arite School (Durham: 1994), with response by Marmurain his review, "Gazalian Causes and Intermediaries," Journal of the American Oriental Society 115 (1995), 89-100. |
İbn Rüşd, Incoherence of the Incoherence. |
11 |
İbn Rüşd psikoloji üzerine Tartışma metni: İbn Rüşd, Long Commentary on the De Anima. |
İbn Rüşd, Long Commentary on the De Anima. |
12 |
D. Black, "Conjunction and the Identity of Knower and Known in İbn Rüşd," American Catholic Philosophical Quarterly 73 (1999), 159-184, R. Taylor, "İbn Rüşd on Psychology and the Principles of Metaphysics," Journal of the History of Philosophy 36 (1998), 507-523; A. Ivry, "İbn Rüşd on Intellection and Conjunction," JAOS 86 (1986), 76-85. |
İbn Rüşd, Long Commentary on the De Anima. |
13 |
İbn Rüşd metafizik ve teoloji Tartışma metni: İbn Rüşd, Long Commentary on the Metaphysics. |
İbn Rüşd, Long Commentary on the Metaphysics. |
14 |
C. Genequand, Ibn Rushd’s Metaphysics (Leiden: 1984); B. Kogan, İbn Rüşd and the Metaphysics of Causation (Albany: 1985) |
İbn Rüşd, Long Commentary on the Metaphysics. |
15 |
Genel değerlendirme |
- |
16 |
Final sınavı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Dersin öğretim üyesi tarafından biraraya getirilen ders akışındaki metinler. |
Diğer Kaynaklar |
Averroes’ Incoherence of the Incoherence Averroes’ On the Harmony of Religion and Philosophy |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
X |
|
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
|
X |
|
|
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
X |
|
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
|
|
|
X |
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
|
X |
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
X |
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
- |
- |
- |
Ödevler |
1 |
40 |
40 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
4 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
500 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |