• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 612
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı İslam düşünce geleneği içinde felsefi akıl yürütmelerin tutarsızlığı tartışmalarını inceleyerek felsefi düşünüş ile dinsel düşünüş arasındaki ilişkiler bakımından önemini tartışmaktır.

Dersin İçeriği: 

Gazzâlî tarafından yazılan Tehâfüt’ül Felâsife ve İbn Rüşd tarafından yazılan Tehâfüt’üt-Tehâfüt’ün İslâm düşünce geleneğine etkileri. Doğu ve Batı İslâm dünyasındaki temel bakış açılarından farklılıklar. Hocazâde ve Alaaddîn Ali Tûsî tarafından yazılan Tehâfütlerin Gazâlî ve İbn Rüşd tarafından yazılan eserlerle felsefî içerik bakımından karşılaştırılması. ackground1;mso-themeshade:128'>Gazzâlî tarafından yazılan Tehâfüt’ül Felâsife ve İbn Rüşd tarafından yazılan Tehâfüt’üt-Tehâfüt’ün İslâm düşünce geleneğine etkileri. Doğu ve Batı İslâm dünyasındaki temel bakış açılarından farklılıklar. Hocazâde ve Alaaddîn Ali Tûsî tarafından yazılan Tehâfütlerin Gazâlî ve İbn Rüşd tarafından yazılan eserlerle felsefî içerik bakımından karşılaştırılması.

 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) İslam inancı bakımından felsefi açıklamalardan ya da onlara karşı akılyürütmeleri kavrar.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

2) Gazzâlî ile İbn Rüşd’ün akılyürütmelerininin gücünü karşılaştırır.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

3) felsefe ile dinin ilişkilerini değerlendirir.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

4) tutarsızlık tartışmasının yorumları konusunda uzmanlaşır.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

5) Hıristiyan ve İslam felsefe gelenekleri bağlamında akılcılığın konumunu tartışır.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: Felsefenin tutarsızlığı konusundaki tartışmanın anahatları

-

2

İslam dünyasında tutarsızlık tartışmasından önce felsefe: Farabi

Seçmeler

3

İslam dünyasında tutarsızlık tartışmasından önce felsefe: İbn Sina

Seçmeler

4

İslam düşüncesinde Platoncu, Yeni Platoncu, Aristotelesçi gelenekler

Seçmeler

5

Tartışmanın bağlamı

Seçmeler

6

Gazali’nin filozoflara saldırısı: Başlıca savlar

Gazali

7

Gazali’nin filozoflara karşı yirmi çürütmesinin ayrıntıları: 1-6

Gazali

8

Gazali’nin filozoflara karşı yirmi çürütmesinin ayrıntıları: 7-13

Gazali

9

Gazali’nin filozoflara karşı yirmi çürütmesinin ayrıntıları: 14-18

Gazali

10

Gazali’nin filozoflara karşı yirmi çürütmesinin ayrıntıları: 18-20

Gazali

11

İbn Rüşd’ün karşılıkları

İbn Rüşd

12

İbn Rüşd’ün karşılıkları

İbn Rüşd

13

Tartışmanın sonraki yorumları: Hocazâde

Hocazâde

14

Tartışmanın sonraki yorumları: Alaaddîn Ali Tûsî

Alaaddîn Ali Tûsî

15

Tutarsızlık tartışmasının sonuçları

-

16

Genel değerlendirme

-

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

 

Diğer Kaynaklar

Averroes, 1930, Averroès Tahafot at-Tahafot, M. Bouyges (ed.), Beirut: Imprimerie Catholique.

Averroes, 1954, Averroes' Tahafut al-tahafut (The Incoherence of the Incoherence), S. van den Bergh (trans.), 2 vols., London: Luzac.

Averroes, 1961, Destructio destructionum philosophiae Algazelis in the Latin Version of Calo Calonymos, B.H. Zedler (ed.), Milwaukee: Marquette University Press.

Averroes, 2001, The Book of the Decisive Treatise Determining the Connection Between Law and Wisdom (Arabic and English Text), C. Butterworth (ed. and trans.), Provo (Utah): Brigham Young University Press.

al-Ghazâlî, 1506, Logica et philosophia Algazelis Arabis, Venice: P. Liechtenstein. Reprint Frankfurt (Germany): Minerva, 1969.

al-Ghazâlî, 1896, Die Abhandlung des Abû Hâmid al-Gazzâlî. Antworten auf Fragen, die an ihn gerichtet wurden, H. Malter (ed.) Frankfurt: J. Kauffmann.

al-Ghazâlî, 1933, Algazels's Metaphysics: A Medieval Translation, J.T. Muckle (ed.), Toronto: St. Michael's College.

al-Ghazâlî, 2000a, The Incoherence of the Philosophers / Tahâfut al-falâsifa, a Parallel English-Arabic Text, M. E. Marmura (ed. and trans.), 2nd. ed., Provo (Utah): Brigham Young University Press.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

Farabi, İbn Sina, Hocazâde, Alaaddîn Ali Tûsî’den seçme parçalar.

Ödevler

 

Sınavlar

 

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Seminer tartışmalarına katılım

1

10

Ödevler

3

30

Eleştirel okuma notları

2

20

Dönem ödevi

1

40

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

       

X

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

       

X

 

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

       

X

 

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

       

X

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

       

X

 

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

       

X

 

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

       

X

 

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

   

X

     

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

   

X

     

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

       

X

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

 

X

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

 

 

X

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

X

 

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

6

96

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

10

150

Ödevler

3

25

75

Eleştirel okuma notları

2

20

40

Dönem ödevi

5

30

150

 

 

 

 

Toplam İş Yükü

 

 

511

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20,44

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20