• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 632
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı başlıca filozoflardan birinin (bu örmekte Leibniz’in) metinlerini inceleyerek kavramlarını, sorunlarını, kuramlarını, tartışmalarını, etkilerini ayrıntısıyla tartışmaktır.

Dersin İçeriği: 

Herakleitos, Platon, Aristoteles, Plotinos, Augustinus, Thomas Aquinas, Descartes, Spinoza, Leibniz, Locke, Berkeley, Hume, Kant gibi felsefecilerden birinin ya da birkaçının seçilerek, temel metinlerinin ayrıntılı çözümlenmesi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) ele alınan filozofun kavramlarıyla kuramlarını kavrar.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

2) ele alınan filozofun dile getirdiği sorunları tartışır.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

3) filozofun uslamlamalarını başka filozofların aynı sorunla ilgili savlarıyla karşılaştırarak değerlendirir.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

4) ele alınan filozofun metinleri konusunda uzmanlaşır.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

5) filozofun düşüncelerinin daha sonraki tartışmalar bakımından sonuçlarını ayırt eder.

 

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Leibniz: Filozof, mantıkçı, metamatikçi, tanrıbilimci

-

2

Leibniz’in üç ilkesi 1: Çelişmezlik ilkesi

Okuma ödevleri

3

Leibniz’in üç ilkesi 2: Yeter neden ilkesi

Okuma ödevleri

4

Leibniz’in üç ilkesi 3: Ayırt edilemeyenlerin özdeşliği ilkesi

Okuma ödevleri

5

Niye var var da yok değil?

Okuma ödevleri

6

Leibniz’in monadlar kuramı

Okuma ödevleri

7

Leibniz’in önceden kurulmuş uyum kuramı

Okuma ödevleri

8

Leibniz’in bilgi kuramı

Okuma ödevleri

9

Leibniz’in tartışmaları 1: Locke-Leibniz tartışması

Okuma ödevleri

10

Leibniz’in tartışmaları 1: Descartes ile Locke arasında Leibniz; tabula rasa ile doğuştan gelen düşünceler

Okuma ödevleri

11

Leibniz’in tartışmaları 2: Leibniz-Clarke yazışması

Okuma ödevleri

12

Leibniz’in tartışmaları 2: Leibniz Newton’a karşı; bilim, felsefe, tanrıbilim

Okuma ödevleri

13

Leibniz ile Alman okul felsefesi

Okuma ödevleri

14

Kant’ın Leibniz eleştirisi

Okuma ödevleri

15

Leibniz ile çağdaş mantık

Okuma ödevleri

16

Genel değerlendirme

-

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

Sämtliche Schriften und Briefe. Edited by the Deutsche Akademie der Wissenschaften. Darmstadt, 1923-, Leipzig, 1938-, Berlin, 1950-.

Die philosophischen Schriften. 7 vols. Edited by C. I. Gerhardt. Berlin, 1875–90. Reprint, Hildesheim: Georg Olms, 1965.

Opera omnia, nunc primum collecta… 6 vols. Yay. Ludovici Dutens. Genevae, 1768.

Mathematische Schriften. 7 vols. Edited by C. I. Gerhardt. Halle, 1849–63. Reprint, Hildesheim: Georg Olms, 1963.

Opuscules et fragments inédits de Leibniz. Extraits des manuscrits… Edited by Louis Couturat. Paris: Presses Universitaires de France, 1903. Reprint, Hildesheim: Georg Olms, 1961.

Nouvelles lettres et opuscules inédits. Yay. A. F. de Careil. Paris, 1857.

Diğer Kaynaklar

The Leibniz-Arnauld Correspondence. Edited and translated by H. T. Mason. Manchester: Manchester University Press, 1967.

The Leibniz-Des Bosses Correspondence. Edited and translated by Brandon C. Look and D. Rutherford. New Haven, CT: Yale UP, 2007.

Lettres de Leibniz à Arnauld d'après un manuscrit inédit. Edited by Geneviève Rodis-Lewis. Paris: Presses Universitaires de France, 1952.

Logical Papers. Yay. G. H. R. Parkinson. Oxford: Clarendon Press, 1966.

New Essays on Human Understanding. Translated by Peter Remnant and Jonathan Bennett. Cambridge: Cambridge University Press, 1981.

Philosophical Essays. Translated and edited by Roger Ariew and Dan Garber. Indianapolis: Hackett, 1989.

Philosophical Texts. Edited and translated by R.S. Woolhouse and Richard Francks. Oxford: Oxford University Press, 1998.

Political Writings. Edited by Patrick Riley. Second edition. Cambridge: Cambridge University Press, 1988.

Textes inédits d'après les manuscrits de la Bibliothèque provinciale de Hanovre. 2 vols. Edited by Gaston Grua. Paris: PUF, 1948.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Seminer tartışmalarına katılım

1

10

Ödevler

3

30

Sunum

2

20

Dönem ödevi

1

40

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

       

X

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

     

X

   

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

   

X

     

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

   

X

     

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

   

X

     

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

     

X

   

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

       

X

 

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

   

X

     

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

     

X

   

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

       

X

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

 

X

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

 

 

X

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

 

X

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

7

112

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

14

12

168

Ödevler

3

24

72

Sunum

2

40

80

Dönem ödevi

1

80

80

Toplam İş Yükü

 

 

512

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20,48

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20