Bu dersin amacı başlıca filozoflardan birinin (bu örmekte Leibniz’in) metinlerini inceleyerek kavramlarını, sorunlarını, kuramlarını, tartışmalarını, etkilerini ayrıntısıyla tartışmaktır.
Herakleitos, Platon, Aristoteles, Plotinos, Augustinus, Thomas Aquinas, Descartes, Spinoza, Leibniz, Locke, Berkeley, Hume, Kant gibi felsefecilerden birinin ya da birkaçının seçilerek, temel metinlerinin ayrıntılı çözümlenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) ele alınan filozofun kavramlarıyla kuramlarını kavrar. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
2) ele alınan filozofun dile getirdiği sorunları tartışır. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
3) filozofun uslamlamalarını başka filozofların aynı sorunla ilgili savlarıyla karşılaştırarak değerlendirir. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
4) ele alınan filozofun metinleri konusunda uzmanlaşır. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
5) filozofun düşüncelerinin daha sonraki tartışmalar bakımından sonuçlarını ayırt eder. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Leibniz: Filozof, mantıkçı, metamatikçi, tanrıbilimci |
- |
2 |
Leibniz’in üç ilkesi 1: Çelişmezlik ilkesi |
Okuma ödevleri |
3 |
Leibniz’in üç ilkesi 2: Yeter neden ilkesi |
Okuma ödevleri |
4 |
Leibniz’in üç ilkesi 3: Ayırt edilemeyenlerin özdeşliği ilkesi |
Okuma ödevleri |
5 |
Niye var var da yok değil? |
Okuma ödevleri |
6 |
Leibniz’in monadlar kuramı |
Okuma ödevleri |
7 |
Leibniz’in önceden kurulmuş uyum kuramı |
Okuma ödevleri |
8 |
Leibniz’in bilgi kuramı |
Okuma ödevleri |
9 |
Leibniz’in tartışmaları 1: Locke-Leibniz tartışması |
Okuma ödevleri |
10 |
Leibniz’in tartışmaları 1: Descartes ile Locke arasında Leibniz; tabula rasa ile doğuştan gelen düşünceler |
Okuma ödevleri |
11 |
Leibniz’in tartışmaları 2: Leibniz-Clarke yazışması |
Okuma ödevleri |
12 |
Leibniz’in tartışmaları 2: Leibniz Newton’a karşı; bilim, felsefe, tanrıbilim |
Okuma ödevleri |
13 |
Leibniz ile Alman okul felsefesi |
Okuma ödevleri |
14 |
Kant’ın Leibniz eleştirisi |
Okuma ödevleri |
15 |
Leibniz ile çağdaş mantık |
Okuma ödevleri |
16 |
Genel değerlendirme |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Sämtliche Schriften und Briefe. Edited by the Deutsche Akademie der Wissenschaften. Darmstadt, 1923-, Leipzig, 1938-, Berlin, 1950-. Die philosophischen Schriften. 7 vols. Edited by C. I. Gerhardt. Berlin, 1875–90. Reprint, Hildesheim: Georg Olms, 1965. Opera omnia, nunc primum collecta… 6 vols. Yay. Ludovici Dutens. Genevae, 1768. Mathematische Schriften. 7 vols. Edited by C. I. Gerhardt. Halle, 1849–63. Reprint, Hildesheim: Georg Olms, 1963. Opuscules et fragments inédits de Leibniz. Extraits des manuscrits… Edited by Louis Couturat. Paris: Presses Universitaires de France, 1903. Reprint, Hildesheim: Georg Olms, 1961. Nouvelles lettres et opuscules inédits. Yay. A. F. de Careil. Paris, 1857. |
Diğer Kaynaklar |
The Leibniz-Arnauld Correspondence. Edited and translated by H. T. Mason. Manchester: Manchester University Press, 1967. The Leibniz-Des Bosses Correspondence. Edited and translated by Brandon C. Look and D. Rutherford. New Haven, CT: Yale UP, 2007. Lettres de Leibniz à Arnauld d'après un manuscrit inédit. Edited by Geneviève Rodis-Lewis. Paris: Presses Universitaires de France, 1952. Logical Papers. Yay. G. H. R. Parkinson. Oxford: Clarendon Press, 1966. New Essays on Human Understanding. Translated by Peter Remnant and Jonathan Bennett. Cambridge: Cambridge University Press, 1981. Philosophical Essays. Translated and edited by Roger Ariew and Dan Garber. Indianapolis: Hackett, 1989. Philosophical Texts. Edited and translated by R.S. Woolhouse and Richard Francks. Oxford: Oxford University Press, 1998. Political Writings. Edited by Patrick Riley. Second edition. Cambridge: Cambridge University Press, 1988. Textes inédits d'après les manuscrits de la Bibliothèque provinciale de Hanovre. 2 vols. Edited by Gaston Grua. Paris: PUF, 1948. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Seminer tartışmalarına katılım |
1 |
10 |
Ödevler |
3 |
30 |
Sunum |
2 |
20 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
7 |
112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
12 |
168 |
Ödevler |
3 |
24 |
72 |
Sunum |
2 |
40 |
80 |
Dönem ödevi |
1 |
80 |
80 |
Toplam İş Yükü |
|
|
512 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,48 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |