Bu dersin amacı zihnin fiziksel bir dünyadaki yeri; yapay zekanın olanağı; algılama, yönelmişlik, eyleme ilişkin bilişim modellerinin konumu; bilinç, yönelmişlik, özerklik, duygular ile kişi özdeşliğinin mekanizmalarla ilişkisi gibi sorunları tartışmaktır.
Formel sistemlerin genel yapılarının incelenmesi. Hilbert Programı. Gödel'in tamamlanamazlık teoremleri, Church-Turing tezi ve yapay zekânın olanağı.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) zihinselliğe ilişkin gerek geleneksel gerek güncel tasarımları kavrar. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 | 1, 2, 3, 4 | B, C, D, E |
2) güncel yapay zeka araştırmaları konusunda ayrıntılı bilgi edinir. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 | 1, 2, 3, 4 | B, C, D, E |
3) fiziksellikle zihinsellik arasındaki ilişki konusundaki değişik açıklamaların sorunlarıyla sonuçlarını değerlendirir. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 | 1, 2, 3, 4 | B, C, D, E |
4) yapay zekadan yana uslamlamalarla karşısavları tartışır. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 | 1, 2, 3, 4 | B, C, D, E |
5) zihinli olmakla kişi olmanın ayıraçlarını sorgular. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 | 1, 2, 3, 4 | B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Zihin nedir? |
- |
2 |
İkicilik, ülkücülük, özdekçilik: Kavanozdaki beyinler |
Ders dağarı |
3 |
Davranışçılık |
Ders dağarı |
4 |
Zihin-beden özdeşliği kuramı |
Ders dağarı |
5 |
İşlevcilik, bilişimsel ruhbilim, klasik yapay zeka |
Ders dağarı |
6 |
Bilişimsel işleme ile Church/Turing savı |
Ders dağarı |
7 |
Turing Sınaması ile Çince Odası |
Ders dağarı |
8 |
Arasınav |
Ders dağarı |
9 |
Bilinç nedir? Yarasalar, zombiler, androidler |
Ders dağarı |
10 |
Klasik yapay zeka, temsilcilik, bağlantıcılık |
Ders dağarı |
11 |
Etkileşimcilik |
Ders dağarı |
12 |
Anlatısal zeka |
Ders dağarı |
13 |
Düzenekler, özerklik, yönelmişlik |
Ders dağarı |
14 |
Kişi olmak ile kişi özdeşliği |
Ders dağarı |
15 |
Bilinç nedir, yeniden? |
Ders dağarı |
16 |
Son sınav |
Ders dağarı |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
|
Diğer Kaynaklar |
M. A. Boden, The Philosophy of Artificial Intelligence. Oxford: OUP, 1990. D. J. Chalmers, Philosophy of Mind: Classical and Contemporary Readings. Oxford: Oxford University Press, 2002. A. Clark, Mindware: An Introduction to the Philosophy of Cognitive Science. Oxford: Oxford University Press, 2001. J. Haugeland (yay.), Mind Design II: Philosophy, Psychology, Artificial Intelligence. Cambridge, Mass.:MIT Press, 1997. M. Sipser, Introduction to the Theory of Computation. Boston: PWS. J. Kim, The Philosophy of Mind, Westview Press, 1997. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
A. Turing, ‘Computing Machinery and Intelligence’ D. J. Chalmers, ‘Consciousness and Its Place in Nature’ D. J. Chalmers, ‘The Matrix as Metaphysics’ D.J. Chalmers, ‘ How Cartesian dualism might have been true.’ G. Ryle, ‘Descartes’ Myth' H. Putnam, ‘The meaning of “meaning”’ H. Putnam, ‘The Nature of Mental States' J. Garson, ‘Connectionism’ J. R. Lucas, ‘Minds, Machines and Gödel’ J.R. Searle, ‘Can computers think?’ M. Mateas and P. Sengers, ‘Narrative Intelligence’ N. Block, ‘Some Concepts of Consciousness’ N. Block, ‘The Mind as the Software of the Brain’ N. Bostrom, ‘Are you living in a computer simulation?’ R. A. Brooks, ‘Elephants Don’t Play Chess’ |
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Arasınav |
1 |
30 |
Ödevler |
3 |
30 |
Son sınav |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Son Sınavın Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
X |
|
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
11 |
165 |
Arasınav |
1 |
60 |
60 |
Ödevler |
3 |
36 |
72 |
Son sınav |
1 |
60 |
60 |
Toplam İş Yükü |
|
|
517 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,68 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |