• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 618
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı zihnin fiziksel bir dünyadaki yeri; yapay zekanın olanağı; algılama, yönelmişlik, eyleme ilişkin bilişim modellerinin konumu; bilinç, yönelmişlik, özerklik, duygular ile kişi özdeşliğinin mekanizmalarla ilişkisi gibi sorunları tartışmaktır.

Dersin İçeriği: 

Formel sistemlerin genel yapılarının incelenmesi. Hilbert Programı. Gödel'in tamamlanamazlık teoremleri, Church-Turing tezi ve yapay zekânın olanağı.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) zihinselliğe ilişkin gerek geleneksel gerek güncel tasarımları kavrar. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 1, 2, 3, 4 B, C, D, E
2) güncel yapay zeka araştırmaları konusunda ayrıntılı bilgi edinir. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 1, 2, 3, 4 B, C, D, E
3) fiziksellikle zihinsellik arasındaki ilişki konusundaki değişik açıklamaların sorunlarıyla sonuçlarını değerlendirir. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 1, 2, 3, 4 B, C, D, E
4) yapay zekadan yana uslamlamalarla karşısavları tartışır. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 1, 2, 3, 4 B, C, D, E
5) zihinli olmakla kişi olmanın ayıraçlarını sorgular. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 1, 2, 3, 4 B, C, D, E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: Zihin nedir?

-

2

İkicilik, ülkücülük, özdekçilik: Kavanozdaki beyinler

Ders dağarı

3

Davranışçılık

Ders dağarı

4

Zihin-beden özdeşliği kuramı

Ders dağarı

5

İşlevcilik, bilişimsel ruhbilim, klasik yapay zeka

Ders dağarı

6

Bilişimsel işleme ile Church/Turing savı

Ders dağarı

7

Turing Sınaması ile Çince Odası

Ders dağarı

8

Arasınav

Ders dağarı

9

Bilinç nedir? Yarasalar, zombiler, androidler

Ders dağarı

10

Klasik yapay zeka, temsilcilik, bağlantıcılık

Ders dağarı

11

Etkileşimcilik

Ders dağarı

12

Anlatısal zeka

Ders dağarı

13

Düzenekler, özerklik, yönelmişlik

Ders dağarı

14

Kişi olmak ile kişi özdeşliği

Ders dağarı

15

Bilinç nedir, yeniden?

Ders dağarı

16

Son sınav

Ders dağarı

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

 

Diğer Kaynaklar

M. A. Boden, The Philosophy of Artificial Intelligence. Oxford: OUP, 1990.

D. J. Chalmers, Philosophy of Mind: Classical and Contemporary Readings. Oxford: Oxford University Press, 2002.

A. Clark, Mindware: An Introduction to the Philosophy of Cognitive Science. Oxford: Oxford University Press, 2001.

J. Haugeland (yay.), Mind Design II: Philosophy, Psychology, Artificial Intelligence. Cambridge, Mass.:MIT Press, 1997.

M. Sipser, Introduction to the Theory of Computation. Boston: PWS.

J. Kim, The Philosophy of Mind, Westview Press, 1997.
R. Descartes, Meditations, herhangi bir basım.
H. Putnam, Reason, Truth, and History. Cambridge University Press, 1981.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

A. Turing, ‘Computing Machinery and Intelligence’
N. Block, ‘What is Functionalism?’

D. J. Chalmers, ‘Consciousness and Its Place in Nature’

D. J. Chalmers, ‘The Matrix as Metaphysics’

D.J. Chalmers, ‘ How Cartesian dualism might have been true.’

G. Ryle, ‘Descartes’ Myth'
H. Putnam, ‘Brains and Behavior’

H. Putnam, ‘The meaning of “meaning”’

H. Putnam, ‘The Nature of Mental States'

J. Garson, ‘Connectionism’
R. A. Brooks, ‘Intelligence Without Representation’

J. R. Lucas, ‘Minds, Machines and Gödel’

J.R. Searle, ‘Can computers think?’

M. Mateas and P. Sengers, ‘Narrative Intelligence’

N. Block, ‘Some Concepts of Consciousness’
Nagel, ‘What Is It Like to Be a Bat?’

N. Block, ‘The Mind as the Software of the Brain’
J. L. Hutchens, ‘How to Pass the Turing Test by Cheating’
Searle, ‘Minds, Brains, and Programs’

N. Bostrom, ‘Are you living in a computer simulation?’

R. A. Brooks, ‘Elephants Don’t Play Chess’

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Arasınav

1

30

Ödevler

3

30

Son sınav

1

40

Toplam

 

100

Son Sınavın Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

       

X

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

       

X

 

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

       

X

 

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

       

X

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

       

X

 

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

       

X

 

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

       

X

 

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

   

X

     

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

   

X

     

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

       

X

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

 

X

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

 

 

X

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

X

 

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

10

160

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

11

165

Arasınav

1

60

60

Ödevler

3

36

72

Son sınav

1

60

60

Toplam İş Yükü

 

 

517

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20,68

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20