Bu dersin amacı Friedrich Nietzsche’nin felsefe dağarını özellikle son dönemine odaklanarak çözümleyip tartışmaktır. Nietzsche’nin düşünüşünün çağdaş felsefe sorunlarına etkisi bakımından eleştirel uslamlamalarına ağırlık verilecektir.
Friedrich Nietzsche'nin Tragedya'nın Doğuşu, İnsanca Pek İnsanca, Tan Kızıllığı, Şen Bilim, Böyle Konuştu Zerdüşt, İyinin ve Kötünün Ötesinde, Ahlakın Soykütüğü, Putların Alacakaranlığı, Deccal, Ecce Homo eserlerindeki felsefesinin ayrıntısıyla çözümlenmesi; Nietzsche’nin temel metinlerinin batı metafiziği eleştirisi bağlamında okunması ve bu eleştiriye eklemlenen diğer filozofların metinleri ile karşılaştırmalı metin analizi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Nietzsche’nin felsefeye kazandırdığı kavramsal yeniliklerin karmaşıklığını kavrar. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
2) Nietzsche’nin felsefe tasarısının çağdaş felsefe bakımından önemine ilişkin içgörü kazanır. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
3) Nietzsche’nin uslamlamalarıyla kendi çağına dek egemen olan felsefe tutumları arasındaki ilişkiyi açıklar. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
4) Nietzsche’nin felsefe tarihine ilişkin uslamlamalarının eleştirel gücünü değerlendirir. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
5) Nietzsche’nin uslamlamalarının çağdaş felsefe sorunlarıyla ilgisini tartışır. |
1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
6) Nietzsche’nin metinlerini bağımsız olarak inceler, çözümler, eleştirir. |
1, 2, 3, 7, 8, 10, 12, 13 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Nietzsche’yi geriye doğru okumak; Ecce Homo |
Ecce Homo |
2 |
19. Yüzyılın felsefe alanı karşısında Nietzsche |
Ecce Homo |
3 |
Nietzsche’nin son yılı: Erk İstenci çalışması |
1887-88 çıkmaları |
4 |
Değerlerin yeniden değerlendirilmesi sorunu ile Nietzsche’nin doğaötesi eleştirisinin ilişkisi |
1887-88 çıkmaları |
5 |
Nietzsche’nin Kalıt’ında doğaötesinin eleştirisi |
1887-88 çıkmaları |
6 |
Nietzsche’nin Kalıt’ında doğaötesinin eleştirisi |
1887-88 çıkmaları |
7 |
Aktöre ile tarihin eleştirisi: Putların Alacakaranlığı ile Deccal |
PA, Deccal |
8 |
Aktöre ile tarihin eleştirisi: Putların Alacakaranlığı ile Deccal |
PA, Deccal |
9 |
Aktörenin eleştirisi: İyi ile Kötünün Ötesinde |
İKÖ |
10 |
Soykütüğü ile tarih: Aktörenin Soykütüğü |
AS |
11 |
“Hayır” ile “Evet”: Böyle Buyurdu Zerdüşt |
BBZ |
12 |
Nietzsche’nin felsefesi doğaötesi mi? “Bengi dönüş” ile “üstinsan” |
BBZ |
13 |
Araştırma ödevlerinin tartışılması |
Çeşitli |
14 |
Araştırma ödevlerinin tartışılması |
Çeşitli |
15 |
Araştırma ödevlerinin tartışılması |
Çeşitli |
16 |
Nietzsche: Eskiden, şimdi: Çağa Aykırı Düşünceler, Wagner tartışması |
ÇAD, Wagner yazıları |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Digitale Kritische Gesamtausgabe: http://www.nietzschesource.org/ |
Diğer Kaynaklar |
Kritische Gesamtausgabe Briefwechsel. yay. G. Colli and M. Montinari, 24 c. Berlin: Walter de Gruyter, 1975. The Antichrist. çev. Walter Kaufmann, The Portable Nietzsche, yay. Walter Kaufmann. New York: Viking Press, 1968. Beyond Good and Evil. çev. Walter Kaufmann. New York: Random House, 1966. The Birth of Tragedy and The Case of Wagner, çev. Walter Kaufmann. New York: Random House, 1967. Daybreak: Thoughts on the Prejudices of Morality. çev. R. J. Hollingdale. Cambridge: Cambridge University Press, 1982. On the Genealogy of Morals and Ecce Homo., çev. Walter Kaufmann. New York: Random House, 1967. Nietzsche Contra Wagner. çev. Walter Kaufmann, The Portable Nietzsche. New York: Viking Press, 1968. Thus Spoke Zarathustra. çev. Walter Kaufmann, The Portable Nietzsche. New York: Viking Press, 1968. Twilight of the Idols. çev. Walter Kaufmann, The Portable Nietzsche. New York: Viking Press, 1968. Untimely Meditations. çev. R. J. Hollingdale. Cambridge: Cambridge University Press, 1983. The Will to Power. çev. Walter Kaufmann. New York: Random House, 1967. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
Nietzsche üzerine güncel araştırma yazıları. |
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Seminer tartışmalarına katılım |
1 |
8 |
Sunum |
2 |
20 |
Eleştirel okuma notları |
8 |
32 |
Dönem ödevi |
5 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
6 |
96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Sunum |
2 |
40 |
80 |
Eleştirel okuma notları |
8 |
5 |
40 |
Dönem ödevi |
5 |
30 |
150 |
Toplam İş Yükü |
516 |
||
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,64 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |