• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 642
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı Friedrich Nietzsche’nin felsefe dağarını özellikle son dönemine odaklanarak çözümleyip tartışmaktır. Nietzsche’nin düşünüşünün çağdaş felsefe sorunlarına etkisi bakımından eleştirel uslamlamalarına ağırlık verilecektir.

Dersin İçeriği: 

Friedrich Nietzsche'nin Tragedya'nın Doğuşu, İnsanca Pek İnsanca, Tan Kızıllığı, Şen Bilim, Böyle Konuştu Zerdüşt, İyinin ve Kötünün Ötesinde, Ahlakın Soykütüğü, Putların Alacakaranlığı, Deccal, Ecce Homo eserlerindeki felsefesinin ayrıntısıyla çözümlenmesi; Nietzsche’nin temel metinlerinin batı metafiziği eleştirisi bağlamında okunması ve bu eleştiriye eklemlenen diğer filozofların metinleri ile karşılaştırmalı metin analizi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Nietzsche’nin felsefeye kazandırdığı kavramsal yeniliklerin karmaşıklığını kavrar.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

2) Nietzsche’nin felsefe tasarısının çağdaş felsefe bakımından önemine ilişkin içgörü kazanır.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

3) Nietzsche’nin uslamlamalarıyla kendi çağına dek egemen olan felsefe tutumları arasındaki ilişkiyi açıklar.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

4) Nietzsche’nin felsefe tarihine ilişkin uslamlamalarının eleştirel gücünü değerlendirir.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

5) Nietzsche’nin uslamlamalarının çağdaş felsefe sorunlarıyla ilgisini tartışır.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

6) Nietzsche’nin metinlerini bağımsız olarak inceler, çözümler, eleştirir.

1, 2, 3, 7, 8, 10, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: Nietzsche’yi geriye doğru okumak; Ecce Homo

Ecce Homo

2

19. Yüzyılın felsefe alanı karşısında Nietzsche

Ecce Homo

3

Nietzsche’nin son yılı: Erk İstenci çalışması

1887-88 çıkmaları

4

Değerlerin yeniden değerlendirilmesi sorunu ile Nietzsche’nin doğaötesi eleştirisinin ilişkisi

1887-88 çıkmaları

5

Nietzsche’nin Kalıt’ında doğaötesinin eleştirisi

1887-88 çıkmaları

6

Nietzsche’nin Kalıt’ında doğaötesinin eleştirisi

1887-88 çıkmaları

7

Aktöre ile tarihin eleştirisi: Putların Alacakaranlığı ile Deccal

PA, Deccal

8

Aktöre ile tarihin eleştirisi: Putların Alacakaranlığı ile Deccal

PA, Deccal

9

Aktörenin eleştirisi: İyi ile Kötünün Ötesinde

İKÖ

10

Soykütüğü ile tarih: Aktörenin Soykütüğü

AS

11

“Hayır” ile “Evet”: Böyle Buyurdu Zerdüşt

BBZ

12

Nietzsche’nin felsefesi doğaötesi mi? “Bengi dönüş” ile “üstinsan”

BBZ

13

Araştırma ödevlerinin tartışılması

Çeşitli

14

Araştırma ödevlerinin tartışılması

Çeşitli

15

Araştırma ödevlerinin tartışılması

Çeşitli

16

Nietzsche: Eskiden, şimdi: Çağa Aykırı Düşünceler, Wagner tartışması

ÇAD, Wagner yazıları

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

Digitale Kritische Gesamtausgabe: http://www.nietzschesource.org/

Diğer Kaynaklar

Kritische Gesamtausgabe Briefwechsel. yay. G. Colli and M. Montinari, 24 c. Berlin: Walter de Gruyter, 1975.

The Antichrist. çev. Walter Kaufmann, The Portable Nietzsche, yay. Walter Kaufmann. New York: Viking Press, 1968.

Beyond Good and Evil. çev. Walter Kaufmann. New York: Random House, 1966.

The Birth of Tragedy and The Case of Wagner, çev. Walter Kaufmann. New York: Random House, 1967.

Daybreak: Thoughts on the Prejudices of Morality. çev. R. J. Hollingdale. Cambridge: Cambridge University Press, 1982.

On the Genealogy of Morals and Ecce Homo., çev. Walter Kaufmann. New York: Random House, 1967.

Nietzsche Contra Wagner. çev. Walter Kaufmann, The Portable Nietzsche. New York: Viking Press, 1968.

Thus Spoke Zarathustra. çev. Walter Kaufmann, The Portable Nietzsche. New York: Viking Press, 1968.

Twilight of the Idols. çev. Walter Kaufmann, The Portable Nietzsche. New York: Viking Press, 1968.

Untimely Meditations. çev. R. J. Hollingdale. Cambridge: Cambridge University Press, 1983.

The Will to Power. çev. Walter Kaufmann. New York: Random House, 1967.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

Nietzsche üzerine güncel araştırma yazıları.

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Seminer tartışmalarına katılım

1

8

Sunum

2

20

Eleştirel okuma notları

8

32

Dönem ödevi

5

40

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

       

X

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

     

X

   

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

   

X

     

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

   

X

     

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

   

X

     

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

     

X

   

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

       

X

 

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

   

X

     

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

     

X

   

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

       

X

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

 

X

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

 

 

X

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

 

X

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

6

96

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

10

150

Sunum

2

40

80

Eleştirel okuma notları

8

5

40

Dönem ödevi

5

30

150

Toplam İş Yükü

   

516

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20,64

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20