• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 628
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı ortaçağın belli başlı felsefe sorunlarını, özgün metinleri okuyarak, tartışmalı konuların gerek eskiçağdaki köklerine gerek yeniçağdaki sonuçlarına odaklanarak inceleyip tartışmaktır.

Dersin İçeriği: 

Ortaçağın varlık ve bilgi bakımından temel sorunları, tümeller tartışması bağlamında Ortaçağda Platonculuk ve Aristotelesçilik, ontolojik ve kozmolojik Tanrı kanıtlamaları, Hakikat sorunu gibi sorunların incelenmesi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Ortaçağ felsefesinin temel sorunlarını kavrar.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

A, B, C, D, E

2) tümeller ile aşkınlar konusundaki karşıt uslamlamaları karşılaştırır.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

A, B, C, D, E

3) tümeller ile aşkınlar konusundaki uslamlamaların başka felsefe soruları bakımından sonuçlarını değerlendirir.

 

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

A, B, C, D, E

4) Ortaçağın uslamlama biçimleri konusunda uzmanlaşır.

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

A, B, C, D, E

5) Ortaçağ felsefesinin temel sorunlarının Eskiçağdaki kökleriyle çağdaş felsefe bakımından sonuçlarını tartışır.

 

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

A, B, C, D, E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: Ortaçağın sorgulama ile uslamlama biçimleri

-

2

Porphyrios ile Boethius aracılığıyla Aristoteles

Aristoteles, Porphyrios, Boethius

3

Kategoriler’den “tümeller”e

Aristoteles, Porphyrios, Boethius

4

Augustinus’un Platonculuğu

Platon, Augustinus

5

Thomas Aquinas, Abaelardus, Aristotelesçi uslamlama

Aquinas, Abaelardus,

6

Occamlı William’ın adcılığı

Occamlı William

7

Skolastik felsefede tümeller sorunu

Suarez

8

Arasınav

 

9

Varlık ile doğruluk: Anselmus’un De Veritate’si

Anselmus

10

Varlık ile doğruluk: Aquinas’ın De Ente et Essentia’sı

Aquinas

11

Varlık ile doğruluk: Aquinas’ın Quaestiones disputatae de veritate’si

Aquinas

12

Varlıkbilimsel kanıt: Anselmus ile Gaunilon

Anselmus, Gaunilon

13

Varlıkbilimsel kanıt: Aquinas’ın Summa’sı

Aquinas

14

Yeniçağ felsefesinde varlıkbilimsel kanıt: Descartes ile Kant

Seçmeler

15

Ortaçağ tartışmalarının çağdaş felsefedeki izleri

Seçmeler

16

Son sınav

-

Kaynaklar

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: Ortaçağın sorgulama ile uslamlama biçimleri

-

2

Porphyrios ile Boethius aracılığıyla Aristoteles

Aristoteles, Porphyrios, Boethius

3

Kategoriler’den “tümeller”e

Aristoteles, Porphyrios, Boethius

4

Augustinus’un Platonculuğu

Platon, Augustinus

5

Thomas Aquinas, Abaelardus, Aristotelesçi uslamlama

Aquinas, Abaelardus,

6

Occamlı William’ın adcılığı

Occamlı William

7

Skolastik felsefede tümeller sorunu

Suarez

8

Arasınav

 

9

Varlık ile doğruluk: Anselmus’un De Veritate’si

Anselmus

10

Varlık ile doğruluk: Aquinas’ın De Ente et Essentia’sı

Aquinas

11

Varlık ile doğruluk: Aquinas’ın Quaestiones disputatae de veritate’si

Aquinas

12

Varlıkbilimsel kanıt: Anselmus ile Gaunilon

Anselmus, Gaunilon

13

Varlıkbilimsel kanıt: Aquinas’ın Summa’sı

Aquinas

14

Yeniçağ felsefesinde varlıkbilimsel kanıt: Descartes ile Kant

Seçmeler

15

Ortaçağ tartışmalarının çağdaş felsefedeki izleri

Seçmeler

16

Son sınav

-

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Arasınav

1

30

Seminer tartışmalarına katılım

1

10

Ödevler

2

20

Son sınav

1

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

       

X

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

     

X

   

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

   

X

     

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

   

X

     

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

   

X

     

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

     

X

   

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

     

X

   

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

       

X

 

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

     

X

   

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

       

X

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

 

X

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

 

 

X

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

 

X

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

10

160

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

11

165

Arasınav

1

60

60

Ödevler

2

20

40

Son sınav

1

75

75

Toplam İş Yükü

 

 

500

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20