• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 629
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı 20. Yüzyıl analitik felsefe geleneğinde pozitivizmin izini sürmektir.

Dersin İçeriği: 

Auguste Comte’dan günümüze pozitivizm. 19. yüzyılda ortaya çıkışı, benimsenişi, 20. yüzyıla etkileri, pozitivizmin ilerleme kavrayışı, Mantıkçı Pozitivizm/Viyana Çevresi düşünürleri: Rudolf Carnap, Moritz Schlick, Hans Reichenbach, Otto Neurath ve başlıca yapıtlarının incelenmesi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) positivizme  eleştirel bir bakış kazanır.

 

1,2,3,4,7,10

1,2,3,4

A,B,C,D,E

2) bilimsel yöntemi pozitivistik argümanlar bağlamında tartışır.

 

1,2,3,4,7,10

1,2,3,4

A,B,C,D,E

3)felsefi bilgisiyi pozitivizmin kavramlarıyla yaratıcı ve eleştirel tarzda  ilişkilendirir.

 

1,2,3,4,7,10

1,2,3,4

A,B,C,D,E

4) pozitivizmin tarihsel önemini kavrar.

 

1,2,3,4,7,10

1,2,3,4

A,B,C,D,E

5) pozitivizmin 20.yy analitik felsefeleri açısından önemini açıklar.

 

1,2,3,4,7,10

1,2,3,4

A,B,C,D,E

6) çağdaş problemleri pozitivistik yaklaşımın nesnesi olarak ayırt eder.

 

1,2,3,4,5,7

1,2,3,4

A,B,C,D,E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş

Comte

2

Ayer: Language, Truth and Logic’ten seçmeler

Ayer

3

Moore: “A Defense of Common Sense”

Moore

4

Austin: Sense and Sensibilia’dan seçmeler

Austin

5

Russell: “Knowledge by Acquaintance, and Knowledge by Description”

Russell

6

Frege: The Foundations of Arithmetic’ten seçmeler

Frege

7

Hempel: “On the Nature of Mathematical Truth”

Hempel

8

Dönem ortası değerlendirmesi

-

9

Wittgenstein: Tractatus’tan seçmeler

Wittgenstein

10

Neurath: “Protocol Sentences”

Neurath

11

Schlick: “The Foundations of Knowledge”

Schlick

12

Hempel: “The Empiricist Criterion of Meaning”

Hempel

13

Carnap: “Empiricism, Semantics and Ontology”

Carnap

14

Quine: “Two Dogmas of Empiricism”

Quine

15

Genel değerlendirme

-

16

Final sınavı

-

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

Dersin öğretim görevlisi tarafından biraraya getirilen ders akışındaki metinler.

Diğer Kaynaklar

Russell, Bertrand. 1914: “On Scientific Method in Philosophy,” in Russell 1918

Wittgenstein, Ludwig. 1922: Tractatus Logico-Philosophicus, tr. C.K. Ogden. London: Routledge & Kegan Paul.

Ayer, A.J. 1936: Language, Truth and Logic, London: Gollantz; second edition 1946; reprinted New York: Dover, 1952.

Carnap, Rudolf. 1928: The Logical Structure of the World. English trans. published by Berkeley: University of California Press, 1969.

Quine, W. V. 1951: “Two Dogmas of Empiricism.” Philosophical Review 60(1951):20-43.

Austin, J.L. 1962: Sense and Sensibilia, London: Oxford University Press

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

-

Ödevler

-

Sınavlar

-

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Devam

15

10

Arasınav

-

-

Seminer tartışmalarına katılım

15

10

Ödevler

1

10

Sunum

1

10

Eleştirel okuma notları

10

10

Son sınav

1

10

Dönem ödevi

1

40

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

    

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

 

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

 

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

 

 

 

X

 

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

 

 

 

X

 

 

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

 

 

X

 

 

 

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

 

 

X

 

 

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

 

 

X

 

 

 

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

 

X

 

 

 

 

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

 

 

 

X

 

 

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

 

 

 

X

 

 

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

 

X

 

 

 

 

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

 

 

 

X

 

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

X

 

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

X

 

 

 

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

 

X

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

10

160

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

10

150

Arasınav

-

-

-

Ödevler

1

40

40

Sunum

1

30

30

Eleştirel okuma notları

10

4

40

Son sınav

1

40

40

Dönem ödevi

1

40

40

Toplam İş Yükü

 

 

500

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20