Bu dersin amacı siyaset felsefesi kuramlarını iktidar kavramı merkezinde ele alarak iktidar sorununun tarihsel dönüşümü ile güncel sonuçlarını tartışmaktır.
Birey-toplum ilişkilerini iktidar problemi ile ilişkisinde tarihsel ve toplumsal dinamikler bağlamında ele alan ve çözümleyen belirli siyaset felsefesi kuramlarının 20.yy filozoflarının metinleri üzerinde yoğunlaşılarak incelenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) siyasal iktidar kavrayışlarının farklılıklarını ayrıntısıyla kavrar. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
2) siyasal iktidarın doğası ile kaynağına ilişkin uslamlamalarını karşılaştırır. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
3) siyasal iktidara ilişkin kuramların sonuçlarını değerlendirir. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
4) siyaset felsefesinin temel metinleri konusunda uzmanlaşır. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
5) siyaset felsefesinin sorunlarını iktidarla ilişkisinde tartışır. |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
1, 2, 3, 4 |
B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Modern siyaset felsefesinde iktidar sorunu neden merkezdedir? |
- |
2 |
Eskiçağ siyaset felsefesinde iktidar sorununun eksikliği: Platon |
Ders paketi |
3 |
Eskiçağ siyaset felsefesinde iktidar sorununun eksikliği: Aristoteles |
Ders paketi |
4 |
Yeniçağ başında iktidar sorununun ortaya çıkışı: Machiavelli |
Ders paketi |
5 |
Machiavelli: araç olarak iktidar |
Ders paketi |
6 |
Hobbes: iktidar ile egemenlik |
Ders paketi |
7 |
Locke ile Rousseau: özgürlük, istenç, iktidar |
Ders paketi |
8 |
Montesquieu: siyasal iktidarın yapısı |
Ders paketi |
9 |
Hegel ile Marx: sivil toplum, sınıflı toplum, iktidar |
Ders paketi |
10 |
Weber: bürokrasi, otorite, iktidar |
Ders paketi |
11 |
Arendt ile Gramsci |
Ders paketi |
12 |
Foucault: söylem ile iktidar |
Ders paketi |
13 |
Foucault: söylem ile iktidar |
Ders paketi |
14 |
Foucault ile Agamben: dirimsel iktidar |
Ders paketi |
15 |
Sunumlar |
Ders paketi |
16 |
Genel değerlendirme |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Seçilmiş metinleri içeren ders paketi. |
Diğer Kaynaklar |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Seminer tartışmalarına katılım |
1 |
10 |
Ödevler |
2 |
20 |
Sunum |
1 |
20 |
Eleştirel okuma notları |
2 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
10 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
X |
|
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 10 | 150 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Sunum | 1 | 30 | 30 |
Eleştirel okuma notları | 5 | 30 | 150 |
Dönem ödevi | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü | 526 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 20,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 20 |