Bu dersin amacı sosyal bilimlerde mantık, metodoloji, açıklama tarzları ve araştırma metodlarının analizini yapmaktır.
Günümüzde Georg Lukács’ta “tarih ve sınıf bilinci” ve bunun Kant’ın, Hegel’in and Marx’ın felsefi görüşlerinde aranacak kökleri.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) sosyal bilimlerin farklı disiplinlerine eleştirel yaklaşım kazanır. |
1,2,3,4,5,6,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) çağdaş problematikleri sosyal bilimlerin kökenleri bağlamında tartışır. |
1,2,3,4,5,6,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) felsefe kavramlarını sosyla bilimlerle ilişkilendirir. |
1,2,3,4,5,6,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) sosyal bilimlerin temellerinin tarihsel önemini kavrar. |
1,2,3,4,5,6,7,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5)sınıf bilinci kavramının önemini açıklar. |
1,2,3,4,5,6,8,9 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) çağdaş problematikleri sosyla bilimlerin nesnesi olarak ayırt eder. |
1,2,3,4,5,6,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Felsefe |
2 |
Kökenler: Kant, Hegel, and Marx |
Kökenler |
3 |
Kant, “An Answer to the Question: What is Enlightenment?” (1787) |
Kant |
4 |
Hegel, Phenomenology of Spirit (1807), preface |
Hegel |
5 |
Karl Marx, “Alienated Labor,” Economic and Philosophical Manuscripts |
Marx |
6 |
Karl Marx and Friedrich Engels, The German Ideology’den seçmeler |
Marx, Engels |
7 |
Georg Lukács, “Class Consciousness” |
Lukács |
8 |
Dönem ortası değerlendirmesi |
- |
9 |
Max Horkheimer, “Traditional and Critical Theory,” |
Horkheimer |
10 |
Theodor Adorno and Max Horkheimer, “The Culture Industry: Enlightenment as Mass Deception,” |
Adorno, Horkheimer |
11 |
Jurgen Habermas, “The Entwinement of Myth and Enlightenment: Max Horkheimer and Theodor Adorno,” |
Habermas |
12 |
Herbert Marcuse, “The Catastrophe of Liberation,” |
Marcuse |
13 |
Axel Honneth, “Critical Theory,” |
Honneth |
14 |
Bryan Wilson; “The Idea of a Social Science,” |
Wilson |
15 |
Genel değerlendirme |
- |
16 |
Final sınavı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Fay, Brian. Contemporary Philosophy of Social Science: A Multicultural Approach. Blackwell: 1996. |
Diğer Kaynaklar |
Georg Lukács, [an excerpt from Lukács, History and Class Consciousness], in The Lukács Reader, edited by Arpad Kadarkay (Malden, MA: Blackwell, 1995) Max Horkheimer, Critical Theory: The Essential Readings, edited by David Ingram and Julia Simon-Ingram (NewYork: Paragon House, 1992) Adorno and Horkheimer, Dialectic of Enlightenment, translated by John Cumming (New York: Continuum, 1990) Jurgen Habermas, The Philosophical Discourse of Modernity (Cambridge, MA: The MIT Press, 1987) Axel Honneth, The Fragmented World of the Social, edited by Charles Wright (New York: SUNY Press, 1995) |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
X |
|
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
|
X |
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
|
|
X |
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
|
|
|
X |
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
|
X |
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
X |
|
|
|
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
|
|
X |
|
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
X |
|
|
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
X |
|
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
X |
|
|
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
- |
- |
- |
Ödevler |
1 |
40 |
40 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
4 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
500 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |