• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 631
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı sosyal bilimlerde mantık, metodoloji, açıklama tarzları ve araştırma metodlarının analizini yapmaktır.

Dersin İçeriği: 

Günümüzde Georg Lukács’ta “tarih ve sınıf bilinci” ve bunun Kant’ın, Hegel’in and Marx’ın felsefi görüşlerinde aranacak kökleri.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) sosyal bilimlerin farklı disiplinlerine eleştirel yaklaşım kazanır.

1,2,3,4,5,6,8

1,2,3,4

A,B,C,D,E

2) çağdaş problematikleri sosyal  bilimlerin kökenleri bağlamında tartışır.

1,2,3,4,5,6,8

1,2,3,4

A,B,C,D,E

3) felsefe kavramlarını sosyla bilimlerle ilişkilendirir.

1,2,3,4,5,6,8

1,2,3,4

A,B,C,D,E

4) sosyal bilimlerin temellerinin tarihsel önemini kavrar.

1,2,3,4,5,6,7,8

1,2,3,4

A,B,C,D,E

5)sınıf bilinci kavramının önemini açıklar.

1,2,3,4,5,6,8,9

1,2,3,4

A,B,C,D,E

6) çağdaş problematikleri sosyla bilimlerin nesnesi olarak ayırt eder.

1,2,3,4,5,6,8

1,2,3,4

A,B,C,D,E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş

Felsefe

2

Kökenler: Kant, Hegel, and Marx

Kökenler

3

Kant, “An Answer to the Question: What is Enlightenment?” (1787)

Kant

4

Hegel, Phenomenology of Spirit (1807), preface

Hegel

5

Karl Marx, “Alienated Labor,” Economic and Philosophical Manuscripts

Marx

6

Karl Marx and Friedrich Engels, The German Ideology’den seçmeler

Marx, Engels

7

Georg Lukács, “Class Consciousness”

Lukács

8

Dönem ortası değerlendirmesi

-

9

Max Horkheimer, “Traditional and Critical Theory,”

Horkheimer

10

Theodor Adorno and Max Horkheimer, “The Culture Industry:

Enlightenment as Mass Deception,”

Adorno, Horkheimer

11

Jurgen Habermas, “The Entwinement of Myth and Enlightenment: Max

Horkheimer and Theodor Adorno,”

Habermas

12

Herbert Marcuse, “The Catastrophe of Liberation,”

Marcuse

13

Axel Honneth, “Critical Theory,”

Honneth

14

Bryan Wilson; “The Idea of a Social Science,”

Wilson

15

Genel değerlendirme

-

16

Final sınavı

-

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

Fay, Brian. Contemporary Philosophy of Social Science: A Multicultural Approach. Blackwell: 1996.

Diğer Kaynaklar

Georg Lukács, [an excerpt from Lukács, History and

Class Consciousness], in The Lukács Reader, edited by Arpad Kadarkay (Malden, MA: Blackwell, 1995)

Max Horkheimer, Critical Theory: The Essential Readings, edited by David Ingram and Julia Simon-Ingram (NewYork: Paragon House, 1992)

Adorno and Horkheimer, Dialectic of

Enlightenment, translated by John Cumming (New York: Continuum, 1990)

Jurgen Habermas, The Philosophical Discourse

of Modernity (Cambridge, MA: The MIT Press, 1987)

Axel Honneth, The Fragmented World of the

Social, edited by Charles Wright (New York: SUNY Press, 1995)

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

-

Ödevler

-

Sınavlar

-

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Devam

15

10

Arasınav

-

-

Seminer tartışmalarına katılım

15

10

Ödevler

1

10

Sunum

1

10

Eleştirel okuma notları

10

10

Son sınav

1

10

Dönem ödevi

1

40

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

 

 

 

X

 

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

 

 

 

X

 

 

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

 

 

 

X

 

 

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

 

 

 

 

X

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

 

 

 

 

X

 

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

 

 

X

 

 

 

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

 

X

 

 

 

 

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

 

 

 

X

 

 

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

 

 

 

X

 

 

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

 

X

 

 

 

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

X

 

 

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

X

 

 

 

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

X

 

 

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

10

160

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

10

150

Arasınav

-

-

-

Ödevler

1

40

40

Sunum

1

30

30

Eleştirel okuma notları

10

4

40

Son sınav

1

40

40

Dönem ödevi

1

40

40

Toplam İş Yükü

 

 

500

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20