Bu dersin amacı tarihte ilerlemenin sorunsallaştırıldığı yolları araştırmaktır.
İlerleme düşüncesinin tarihsel kökenlerine bakılması. Rönesans ve Yeniçağ’ın ilerleme düşüncesi, Aydınlanma’nın ilerleme düşüncesi, 19.yy’ da ilerleme tasarımları: Hegel, Marx, Comte, Nietzsche.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) tarihsel ilerlemenin olanağının koşulları üzerine eleştirel bir bakış kazanır. |
1,2,3,4,5,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) ilerlemenin zemini olarak tarih fikrini tartışır. |
1,2,3,4,5,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) tarihselliği içinde kavramları eleştirel ve yaratıcı şekilde ilişkilendirir. |
1,2,3,4,5,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) evrensel insan doğasının tarihsel önemini kavrar. |
1,2,3,4,5,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) tarihçinin yargılarında nesnelliğin önemini açıklar. |
1,2,3,4,5,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) ilerleme fikirlerini ayırt eder. |
1,2,3,4,5,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | Felsefe |
2 | Benedetto Croce, History: Its Theory and Practice (New York: Harcourt, Brace, 1921: D13.C713 1921Clmstcks), Part II, chapter 5, "The Historiography of the Enlightenment," 243-63. | Felsefi tarih |
3 | R. G. Collingwood, The Idea of History (1946), rev. edition with Lectures 1926-1928, ed. with an introduction by Jan Van der Dussen (Oxford: Oxford University Press, 1993: D16.8.C592 1993res99), 76-85. | Felsefei tarih |
4 | Ernst Cassirer, The Philosophy of the Enlightenment (Princeton: Princeton University Press, 1960: B802.C33 1960), "The Conquest of the Historical World," 197-233. | Aydınlanma |
5 | Wilhelm Dilthey, "The Eighteenth Century and the Historical World," in Historians at Work, Vol. 4, eds. Peter Gay and Victor Wexler (New York: Harper & Row, 1972: D5.G35 1972 v. 4), 6-33. | Aydınlanma |
6 | Johann Gottfried von Herder, On Social and Political Culture, trans. F. M. Barnard (Cambridge: Cambridge University Press, 1969: D16.7.H45 1969res99), especially 33-69 (part of Barnard's introduction), 181-88 (first section, abridged, of Yet Another Philosophy of History), 282-84, 311-14 (fragments from Ideas for a Philosophy of the History of Mankind). | Historiografya |
7 | Giambattista Vico, The New Science of Giambattista Vico, translation from the Third Edition (1744) by Thomas Goddard Bergin and Max Harold Fisch (Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1948: B3581.P73E43 1948). A complex and diffuse work; try especially Book Two, on "The Discovery of the True Homer." | Tarihçi |
8 | G. W. F. Hegel, Lectures on the Philosophy of World History: Introduction: Reason in History, trans. H. B. Nisbet from the German edition of Johannes Hoffmeister, intro. Duncan Forbes (Cambridge: Cambridge University Press, 1975: D16.8 H464 1975res99). | İlerleme |
9 | G. W. F. Hegel, Aesthetics: Lectures on Fine Art, trans. H. B. Nisbet (Oxford: Oxford University Press, 1975: Clemons and Fine Arts Library: N64.H413 1975). | İlerleme |
10 | Karl Marx, The German Ideology, Part One, in Marx, The Marx-Engels Reader, ed. Robert C. Tucker (HX39.5.A224 1978 [see also, more briefly, *"Karl Marx on the History of His Opinions" (the "1859 Preface") | İlerleme ve ideoloji |
11 | Auguste Comte, Introduction to Positive Philosophy, ed., with an introduction and revised translation by, Frederick Ferré (Indianapolis: Bobbs-Merrill, 1970). | Pozitivizm |
12 | Auguste Comte, The Positive Philosophy, trans. Harriet Martineau (New York: W. Gowans, 1868 [orig. 1830-42]) | Pozitivizm |
13 | Friedrich Nietzsche, "On the Uses and Disadvantages of History for Life," in Nietzsche, Untimely Meditations, trans. R. J. Hollingdale, with an introduction by J. P. Stern (Cambridge: Cambridge University Press, 1983 : B3313.U52E5 1983), 57-123. | soykütük |
14 | Friedrich Nietzsche, The Birth of Tragedy, trans. Walter Kaufmann, in Nietzsche, Basic Writings (New York: Modern Library, 1968: B3312.E5K3), especially section 23; also available The Birth of Tragedy, and The Case of Wagner, trans. Walter Kaufmann (New York: Vintage Books, 1967: B3313.G42E55). | soykütük |
15 | Michel de Certeau, The Writing of History, trans. Tom Conley (New York: Columbia University Press, 1975: D13.C3413 1988). | Tarih |
16 | Final sınavı | - |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Dersin öğretim görevlisi tarafından biraraya getirilen ders akışındaki metinler. |
Diğer Kaynaklar |
Benedetto Croce, History: Its Theory and Practice (New York: Harcourt, Brace, 1921) R. G. Collingwood, The Idea of History (1946), (Oxford: Oxford University Press, 1993) Ernst Cassirer, The Philosophy of the Enlightenment (Princeton: Princeton University Press, 1960) Wilhelm Dilthey, "The Eighteenth Century and the Historical World," in Historians at Work, Vol. 4, eds. Peter Gay and Victor Wexler (New York: Harper & Row, 1972) Friedrich Nietzsche, Untimely Meditations, trans. R. J. Hollingdale, with an introduction by J. P. Stern (Cambridge: Cambridge University Press, 1983) Auguste Comte, The Positive Philosophy, trans. Harriet Martineau (New York: W. Gowans, 1868 [orig. 1830-42]) G. W. F. Hegel, Introduction to the Lectures on the History of Philosophy, trans. T. M. Knox and A. V. Miller (Oxford: Oxford University Press, 1985) |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
X |
|
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
|
|
X |
|
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
X |
|
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
X |
|
|
|
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
X |
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
X |
|
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
- |
- |
- |
Ödevler |
1 |
40 |
40 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
4 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
500 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |