• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 644
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı Ludwig Wittgenstein’ın felsefesinin bütünlüğünü inceleyip gerek kavramsal gerek yöntemsel yeniliklerini tartışarak felsefenin güncel sorunlarının çözümlenmesine katkısını değerlendirmektir

Dersin İçeriği: 

Tractatus Logico-Philosophicus, Felsefe Soruşturmaları. Wittgenstein’ın ilk ve sonraki dönemlerinde ortaya koyduğu felsefi görüşler. Çağdaş felsefeye, dil felsefesine katkıları.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Wittgenstein’ın felsefeye kazandırdığı kavramsal yeniliklerin karmaşıklığını kavrar.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

2) Wittgenstein’ın izlediği felsefe çizgisinin çağdaş felsefe bakımından önemine ilişkin içgörü kazanır.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

3) Wittgenstein’ın ilk dönemiyle son dönemindeki uslamlamaları arasındaki ilişkiyi açıklar.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

4) Wittgenstein’ın felsefesinin geleneksel felsefe yapma yolları karşısındaki eleştirel gücünü değerlendirir.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

5) Wittgenstein’ın metinlerini bağımsız olarak inceler, çözümler, eleştirir.

1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13

1, 2, 3, 4

B, C, D, E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: 20. Yüzyıl felsefesi bağlamında Wittgenstein

-

2

Frege, Russell, Moore, Wittgenstein: mantık, gerçeklik, dil

Tractatus

3

Tractatus’un yapısı ile kökenleri

Tractatus, Notebooks

4

Tractatus’un dil ile mantık çözümlemesi

Tractatus, Notebooks

5

Tractatus’un sınırları: söylemek ile göstermek

Tractatus, Notebooks

6

Wittgenstein’ın tartıştıkları: Viyana Çevresi

1929 ile PI arasındaki metinler

7

Wittgenstein’ın tartıştıkları: çözümleyici felsefe

1929 ile PI arasındaki metinler

8

Wittgenstein’ın geri dönüşü: sinek ile şişe

1929 ile PI arasındaki metinler

9

Tractatus ile Felsefe Soruşturmaları’na felsefenin işi

1929 ile PI arasındaki metinler

10

Felsefe Soruşturmaları: dil oyunları

PI

11

Felsefe Soruşturmaları: hısımlıklar

PI

12

Felsefe Soruşturmaları: ayıraçlar

PI

13

Felsefe Soruşturmaları: kurallar

PI

14

Araştırma ödevlerinin tartışılması

Çeşitli

15

Araştırma ödevlerinin tartışılması

Çeşitli

16

Wittgenstein: genel değerlendirme

-

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

Ludwig Wittgenstein, Werkausgabe, 8 cilt, Suhrkamp, 1984.

The Collected Manuscripts of Ludwig Wittgenstein on Facsimile CD Rom, The Wittgenstein Archives at the University of Bergen (yay.), Oxford: Oxford University Press, 1997.

Diğer Kaynaklar

The Big Typescript: TS 213, German English Scholars' Edition, C. Grant Luckhardt, Maximilian E. Aue (çev.), Oxford: Wiley-Blackwell, 2005.

The Blue and Brown Books (BB), Oxford: Blackwell, 1958.

Last Writings on the Philosophy of Psychology, G. H. von Wright, H. Nyman (yay.), çev. C. G. Luckhardt, M. A. E. Aue, Oxford: Blackwell, 1: 1982; 2: 1992.

“A Lecture on Ethics”, 1965, The Philosophical Review, 74: 3-12.

Lectures and Conversations on Aesthetics, Psychology and Religious Belief, C. Barrett (yay.), Oxford: Blackwell, 1966.

Ludwig Wittgenstein and the Vienna Circle: Conversations Recorded by Friedrich Waismann, B. F. McGuinness (yay.), Oxford: Blackwell, 1979.

Notebooks 1914-1916, G. H. von Wright, G. E. M. Anscombe (yay.), Oxford: Blackwell, 1961.

“Notes for Lectures on 'Private Experience' and 'Sense Data'”, 1968, Philosophical Review, 77: 275-320.

On Certainty, G. E. M. Anscombe, G. H. von Wright (yay.), G. E. M. Anscombe, D. Paul (çev.), Oxford: Blackwell, 1969.

Philosophical Grammar, R. Rhees (yay.), A. Kenny (çev.), Oxford: Blackwell, 1974.

Philosophical Investigations (PI), G. E. M. Anscombe, R. Rhees (yay.), G. E. M. Anscombe (çev.), Oxford: Blackwell, 1953.

Philosophical Investigations, P. M. S. Hacker, Joachim Schulte (yay., çev.), Oxford: Wiley-Blackwell, 2009.

Philosophical Occasions, J. Klagge, A. Nordmann (yay.), Indianapolis: Hackett, 1993.

Philosophical Remarks, R. Rhees (yay.), R. Hargreaves, R. White (çev.), Oxford: Blackwell, 1964.

ProtoTractatus—An Early Version of Tractatus Logico-Philosophicus, B. F. McGuinness, T. Nyberg, G. H. von Wright (yay.), D. F. Pears, B. F. McGuinness (çev.), Ithaca: Cornell University Press, 1971.

Remarks on the Foundations of Mathematics, G. H. von Wright, R. Rhees, G. E. M. Anscombe (yay.), G. E. M. Anscombe (çev.), Oxford: Blackwell, 1978.

Remarks on the Philosophy of Psychology, 1: G. E. M. Anscombe, G.H. von Wright (yay.), G. E. M. Anscombe (çev.), 2: G. H. von Wright, H. Nyman (yay.), C. G. Luckhardt, M. A. E. Aue (çev.), Oxford: Blackwell, 1980.

“Some Remarks on Logical Form”, 1929, Proceedings of the Aristotelian Society, 9 (Supplemental): 162-171.

Tractatus Logico-Philosophicus (TLP), 1922, C. K. Ogden (çev.), London: Routledge & Kegan Paul.

Tractatus Logico-Philosophicus, 1961, D. F. Pears and B. F. McGuinness (çev.), New York: Humanities Press.

Wittgenstein's Lectures, Cambridge 1930-1932, 1980, D. Lee (yay.), Oxford: Blackwell.

Wittgenstein's Lectures, Cambridge 1932-1935, 1979, A. Ambrose (yay.), Oxford: Blackwell.

Wittgenstein's Lectures on the Foundations of Mathematics, 1976, C. Diamond (yay.), Ithaca: Cornell University Press.

Wittgenstein's Lectures on Philosophical Psychology 1946- 47, 1988, P. T. Geach (yay.), London: Harvester.

Zettel, 1967, G. E. M. Anscombe and G. H. von Wright (yay.), G. E. M. Anscombe (çev.), Oxford: Blackwell.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

Wittgenstein üzerine güncel araştırma yazıları.

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Seminer tartışmalarına katılım

1

10

Sunum

1

25

Eleştirel okuma notları

5

25

Dönem ödevi

1

40

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

       

X

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

     

X

   

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

   

X

     

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

   

X

     

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

   

X

     

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

     

X

   

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

       

X

 

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

   

X

     

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

     

X

   

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

       

X

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

 

X

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

 

 

X

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

 

X

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

6

96

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

10

150

Sunum

1

60

60

Eleştirel okuma notları

5

30

150

Dönem ödevi

1

60

60

Toplam İş Yükü

   

516

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20,64

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20