Bu dersin amacı öğrencileri yeni çağ felsefesindeki ileri problemlerle tanıştırmaktır
Descartes, Leibniz ve Spinoza’nın temel metinleri üzerinden töz kavramının tartışılması. Descartes’ın felsefesi ve modern bilim arasındaki ilişkilerin sorunsallaştırılması.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) modern felsefeye tarihsel bir bakış kazanır. |
1, 2,3,4,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) yeni çağ argümanlarını bilimsel yöntem bağlamında tartışır. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) felsefeyi yeni çağın kavramlarıyla yaratıcı bir şekilde ilişkilendirir. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) töz kavramının önemini kavrar. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) beden ve zihin dualizminin önemini açıklar. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) 17. yüzyılı bilimsel yöntemin zemini olarak ayırt eder. |
1,5,7,10,11,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Felsefe |
2 |
Aristotle’s Categories and Metaphysics: primary substances, inherence, independence. Pasnau, “Form, Substance, and Mechanism” |
Aristotle |
3 |
Seventeenth Century Scholastic Treatments Suàrez DM 21.2.2: “On Creation,” Eustachius Rozemond, Descartes’s Dualism, ch. 4; Descartes’ Meditations Background Source Materials, ed. Ariew. |
Descartes |
4 |
Descartes: Principles I.48-65, II.1-35, IV.189; Markie, “Descartes’s Concepts of Substance”; Rodriguez-Pereyra, “Descartes’ Substance Dualism” |
Descartes |
5 |
Descartes: Med. VI: M. Stuart, “Descartes’ Extended Substance” Sowaal, “Cartesian Bodies” |
Descartes |
6 |
Gassendi: the function of substance LoLordo, Gassendi and Early Modern Philosophy, 210-221 |
Gassendi |
7 |
Hobbes: De Corpore, ch. 8, and Answer to Bishop Bramhall |
Hobbes |
8 |
Dönem ortası değerlendirme |
- |
9 |
Spinoza: Ethics I.1-8; Method/Substance Lin, “Substance, Attribute, and Mode in Spinoza” |
Spinoza |
10 |
Spinoza: Ethics II.1-12 Lennon, “The Rationalist Conception of Substance” |
Spinoza |
11 |
Leibniz: De Summa Rerum, Discourse on Metaphysics Woolhouse, Introduction to Leibniz: Philosophical Texts, 5-49 Flemming, “On Leibniz on Subject and Substance” |
Leibniz |
12 |
Leibniz: PT 139-42, 180-208 Adams, Leibniz: Determinist, Theist, Idealist, 217-307 |
Leibniz |
13 |
Malebranche: Search After Truth III.2.6-9, IV.11; Elucidations 10, 12, 15 Lee, “Passive Natures”; Bardout, “Metaphysics and Philosophy” |
Malebranche |
14 |
Lo> Locke |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
- |
16 |
Final Sınavı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Dersin öğretim üyesi tarafından biraraya getirilen ders akışındaki metinler |
Diğer Kaynaklar |
Aristotle’s Categories and Metaphysics: primary substances, inherence, independence. Philosophical Writings of Descartes, trans. Cottingham, Stoothoff, Murdoch (CSM), 3 vols. The Collected Works of Spinoza, vol. 1, ed. E.M. Curley Philosophical Texts by G. W. Leibniz (ed. Francks and Woolhouse) [PT] Malebranche: Philosophical Selections, ed. Steven Nadler An Essay concerning Human Understanding by John Locke, ed. Peter H. Nidditch Frederick Copleston’s History of Philosophy, vols. 4 and 5. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
X |
|
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
X |
|
|
|
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
|
X |
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
|
X |
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
|
|
|
X |
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
|
X |
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
X |
|
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
X |
|
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
- |
- |
- |
Ödevler |
1 |
40 |
40 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
4 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
500 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |