Öğrencinin, edebi türlerin en yeni ama en zengin ve renklilerinden olan roman türü hakkında derin bir kavrayışa sahip olmasıdır. Gerek tarihsel gelişimi, gerekse de değişimi sürecinde iz sürebilmek, roman türünden önemli örneklerin okunması ve bunlar arasında karşılaştırmalar yapılması da amaçlanmaktadır.
Ortaçağın sonlarından başlayarak, roman türünün evrimi ele alınır, çağdaş dönem romanı ve Türk Edebiyatında roman olgusu örnekler aracılığıyla incelenecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Edebiyatta roman türünün nasıl ortaya çıktığını tanır. |
1,2,3 |
A,C |
2) Edebiyatta roman türünün nasıl geliştiğini saptar. |
1,2,3 |
A,C |
3) Farklı roman türlerini ve romana farklı yaklaşımları ayırt eder. |
1,2,3 |
A,C |
4) Türdeki değişimin nedenleri sorgular ve bağdaştırır. |
1,2,3 |
A,C |
5) Roman türüden seçilmiş örnekler okur. |
1,2,3 |
A,C |
6) Okuduğu romanları farklı bağlamlarda çözümleme ve yorumlama becerisini edinir. |
1,2,3 |
A,C |
7) Farklı yaklaşımlarla yazılmış romanlar arasında karşılaştırmalar yapar. |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Ses ve imlerden anlatıya
Destanlar ve ilk denemeler Homeros: İlyada ve Odyseia (M.Ö. 900) İlk Çağ Dramları – Komedileri vs. (M.Ö. 500 – 400) |
|
2 |
Binbir Gece Masalları (? – 9. Yüzyıllar)
Binbir Gün Masalları (10. Yüzyıl) Dede Korkut Hikâyeleri (8./9. - 14. Yüzyıllar)
|
|
3 |
Ortaçağdan Yeniçağa I
Genceli Nizami: Leyla vü Mecnun – Husrev ü Şirin (12. Yüzyıl) Ferîdüddin Attâr: Mantıku’t-Tayr (13. Yüzyıl başları)
|
|
4 |
Ortaçağdan Yeniçağa II
Dante Alighieri: İlahi Komedya (1307-1321) Giovanni Boccaccio: Decameron Hikâyeleri (14. Yüzyıl) |
|
5 |
Ortaçağdan Yeniçağa III
Gülşehrî: Mantıku’t-Tayr (14. Yüzyıl) Ahmedî: İskendernâme (14. Yüzyıl) Şeyhi: Harnâme (15. Yüzyıl) Fuzûli: Beng ü Bâde (16. Yüzyıl) |
|
6 |
Avrupa’da Romana Doğru
Rabelais: Gargantua (16. Yüzyıl) Miguel de Cervantes Saavedra: Don Kişot/Don Quijote (17. Yüzyıl-1606-1615) Laurence Sterne: Tristram Shandy (18. Yüzyıl- 1759) |
|
7 |
Türkiye’de Romana Doğru
Kerem ile Aslı Hikâyesi (16. Yüzyıl) Evliya Çelebi Seyahatnamesi (17. Yüzyıl) Hançerli Hanım Hikâye-i Garîbesi (17. Yüzyıl) Muhayyelât-ı Aziz Efendi (18. Yüzyıl) |
|
8 |
Dünyada ve Türkiye’de |
|
9 |
Roman Sanatı…
Eleştiri Kuramları… Uygulamalar… |
|
10 |
Roman Sanatı…
Eleştiri Kuramları… Uygulamalar… |
|
11 |
Roman Sanatı…
Eleştiri Kuramları… Uygulamalar… |
|
12 |
Roman Sanatı…
Eleştiri Kuramları… Uygulamalar… |
|
13 |
Roman Sanatı…
Eleştiri Kuramları… Uygulamalar…
|
|
14 |
Roman Sanatı…
Eleştiri Kuramları… Uygulamalar…
|
Kaynaklar
Ali Budak: Roman Kimlik Kültür, İst. Bilge Kültür Sanat Yayınevi.
Berna Moran: Edebiyat Kuramları ve Eleştiri: İst. , İletişim Yayenevi.
E.M. Forster. Roman Sanatı, İst. , Milenyum Yayınları
Emin Özdemir: Türk ve Dünya Edebiyatında Dönemler – Yönelimler, Bilgi Yayınevi.
Mehmet Tekin: Roman Sanatı (Romanın Unsurları), İst. , Ötüken Yayınevi.
Milan Kundera: Roman Sanatı, İst. , Can Yayınları
Oğuz Cebeci: Komik Edebi Türler, İst. , İthaki Yayınevi
R. Wellek – A. Warren: Edebiyat Biliminin Temelleri, Çev. A. Edip Uysal, Ank. , Kültür Bakanlığı.
Rabelais: Gargantua, Çev. Sabahattin Eyuboğlu – Azre Erhat – Vedat Günyol, İst. , Cem Y.
Şerif Aktaş: Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Enk. , Akçağ Yayınevi.
Ünal Aytür: Henry James ve Roman Sanatı, Ankara Üniversitesi Basımevi.
Romana ve tarihine dair kitaplar, ansiklopediler.. vs.
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav veya Sunum | 30 | |
Ödev | 1 | 50 |
Derse Katılım | 20 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Türk Edebiyatı ve dünya edebiyatı alanlarındaki edebi metinleri çağdaş edebiyat kuramlarının ışığında değerlendirir, eleştirisini yapar. Edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir. | X | ||||
2 | Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Edebiyatı ve dünya edebiyatları alanlarında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar. | X | ||||
3 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar. | X | ||||
4 | Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır. Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 6 | 90 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 190 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7.6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |