Bu ders, medyanın endüstriyel yapısını ele alarak, temel sahiplik ilişkilerini ve içerik üretimini tarihsel süreç içinde incelemekte ve medyayı eleştirel ekonomi politik yaklaşımı ile irdelemektedir. Dersin temel amacı, medya endüstrisinin dinamiklerini bütünsel yapısı ile kavradıktan sonra ekonomi politik anlamda medya-iktidar ilişkilerini, bu ilişkilerin medya metinlerine nasıl yansıdığını, ideoloji ve söylemin toplumsal değişimdeki rolünü ortaya çıkarmak ve tartışmaktır.
Medyanın endüstriyel yapısı ve bu yapıda oluşan küresel ve bölgesel değişimler, nedenleri ve toplumsal yapı üzerindeki etkileri, medya-iktidar ilişkileri, ideoloji, söylem şekilleri.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|
1, 2, 5, 12, 13 | 1, 2, 3, 4 | A, B, C |
|
1, 5, 12, 13 | 1, 2, 3, 4 | A, B, C |
|
1, 2, 4, 5 | 1, 2, 3, 4 | A, B, C |
|
2, 5, 8, 12, 13 | 1, 2, 3, 4 | A, B, C |
|
1, 5, 7, 8 | 1, 2, 3, 4 | A, B, C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Medya endüstrisine genel bakış | Medya Tarihi ve Medya Endüstrisi |
2 | Medya endüstrisinde sahiplik yapısı ve içerik üretimi | Medya Tarihi ve Medya Endüstrisi |
3 | Medyanın Ekonomi Politiği | Klasik ve Eleştirel Ekonomi Politik |
4 | Medyanın Ekonomi Politiği | Klasik ve Eleştirel Ekonomi Politik |
5 | Medyanın Ekonomi Politiği | Klasik ve Eleştirel Ekonomi Politik |
6 | Ana akım ve Eleştirel Kuramlar | Ana akım ve Eleştirel Kuramlar |
7 | Ana akım ve Eleştirel Kuramlar | Ana akım ve Eleştirel Kuramlar |
8 | ARA SINAV | Tüm konular |
9 | Medya, İdeoloji ve Söylem | İdeoloji, söylem ve söylem analizi |
10 | Medya, İdeoloji ve Söylem | İdeoloji, söylem ve söylem analizi |
11 | Yeni medya ve Kamusal Alan | Yeni medya ve kamusal alan analizi |
12 | Yeni medya ve Kamusal Alan | Yeni medya ve kamusal alan analizi |
13 | Araştırma: Sınıf Sunumları | Tüm konular |
14 | Araştırma: Sınıf Sunumları | Tüm konular |
15 | Araştırma: Sınıf Sunumları | Tüm konular |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |
Topuz, H. 2003. Türk Basın Tarihi. Remzi Kitapevi. İstanbul.
Koloğlu, Orhan. 2006. Osmanlı’dan 21. Yüzyıla Basın Tarihi. Pozitif Yayıncılık. Chomsky, N. 2002. Medya Gerçeği. Everest Yayınları. İstanbul. 3. Basım. Jeanneney, Jean-Noel. 2006. Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. Yapı Kredi Yayınları.2. Baskı. Storey. John. 1998. Cultural Theory and Popular Culture. Edited and Introduced by John Storey. Prentice Hall. 2nd Edition. Raymond, Geuss. 2013. Eleştirel Teori Habermas ve Frankfurt Okulu. Ayrıntı Yayıncılık. 2. Basım. İnceoğlu, Yasemin G. 2004. Uluslararası Medya-Medya Eleştirileri. Der Yayınları. Althusser, Louis. 2006. İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. İthaki Yayınları. 2. Baskı. Uluç, Güliz. 2003. Küreselleşen Medya: İktidar ve Mücadele Alanı. Anahtar Yayınevi. Yengin, Hülya. 2008. Ekranın Büyüsü. Batıda Değişen Televizyon Yayıncılığının Boyutları ve Türkiye’de Özel Televizyonlar. Der Yayınları. Geray, Haluk. 2003. İletişim ve Teknoloji. Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları. Ütopya Yayınevi. Kaya, Raşit. 2009. İktidar Yumağı-Medya-Sermaye-Devlet. İmge Yayınevi. Demir, Vedat. 2007. Türkiye’de Medya Siyaset İlişkisi. Beta Yayınevi. Adaklı, Gülseren. 2006. Türkiye’de Medya Endüstrisi. Ütopya Yayınevi. Kejanlıoğlu, Beybin. 2004. Türkiye’de Medyanın Dönüşümü. İmge Yayınevi. Sönmez, Mustafa. 2008. Medya, Kültür, Para ve İstanbul İktidarı. Yordam Kitap. Erol, Gülbuğ. 2007. Medya Üzerine Çalışmalar. Beta Yayınevi. Bulut, Selda. 2009. Sermayenin Medyası Medyanın Sermayesi. Ekonomi Politik Yaklaşımlar. Ütopya Yayınevi. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | |
Ödevler | Medya endüstrisi ve ekonomi politiği üzerine seçilecek bir konu üzerine makale yazımı. |
Sınavlar | Araştırma, ödev ve sunum. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Final (makale) | 1 | 60 |
Haftalık Sunum | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
FİNALİN BAŞARIYA ORANI | 40 | |
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak medya çalışmaları alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün katkılara ulaşmak. | X | ||||
2 | Medya Çalışmaları alanı ile ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak. | X | ||||
3 | Medya Çalışmaları alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, bütünsel ve yaratıcı düşünerek yeni stratejik yaklaşımlar geliştirmek, sorumluluk alarak çözüm üretmek ve gerektiğinde liderlik yapmak. | X | ||||
4 | Medya Çalışmaları alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanarak bilime yenilik getirmek, yeni bir bilimsel yöntem geliştirmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamak, özgün bir konuyu araştırmak, kavramak, tasarlamak, uyarlamak ve uygulamak. | X | ||||
5 | Medya Çalışmaları disiplininde bağımsız araştırma yapmak, bilimsel olayları geniş, derin ve eleştirel bir bakış açısı ile analiz etmek, yeni sentezlere ulaşmak ve değerlendirebilmek için gerekli adımları belirleme yeteneği kazanmak. | X | ||||
6 | Medya Çalışmaları alanı ve alt disiplinleri ile ilgili bilimsel makaleleri ulusal ve/veya uluslararası saygın hakemli dergilerde yayınlayarak veya bilimsel toplantılarda sunarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletmek. | X | ||||
7 | Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini bilimsel bir şekilde ifade etmek ve savunmak için etkili bir iletişim kurmak. | X | ||||
8 | Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, toplumsal veya kültürel ilerlemeleri sürekli takip ederek, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak ve yeni medya teknolojileri, küreselleşme ve medyada yöndeşme ile güncel olaylar ve medyanın gündem oluşturma dinamiklerini yorumlamak ve değerlendirmek. | X | ||||
9 | Medya Çalışmaları alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulama geliştirebilmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı farklı bir alana uygulayabilmek, özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek. | X | ||||
10 | Medya Çalışmaları alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilmek. | X | ||||
11 | Medya Çalışmaları alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilmek. | X | ||||
12 | Medyanın tekelleşme sürecini ve bu sürecin siyasal, ekonomik ve toplumsal bileşenlerini betimlemek, sorgulamak ve sınıflandırmak. | X | ||||
13 | Medyayı yerel, ulusal ve küresel ağlar ve bu ağların sektörel etkileri, sivil toplum ve siyaset ile ilişkileri üzerinden tartışmak. | X | ||||
14 | Medyayı yasal düzenlemeler ve etik ilkeler temelinde değerlendirmek ve gözden geçirmek. | X | ||||
15 | Bir yabancı dili kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1). | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15X toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Haftalık Sunum | 9 | 4 | 36 |
Makale | 1 | 120 | 120 |
Toplam İş Yükü | 261 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10.44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 10 |