- Medya ve Kültür çalışmaları alanındaki ana teoriler ve teorisyenleri belirtiniz.
- Medya ve kültür araştırmaları alanındaki belli başlı paradigmaları tanımlayınız.
- Medya, kültür, siyaset, ekonomi ve ideoloji arasındaki ilişkileri tanımlayınız.
- Tarihi ve güncel medya metinleri ve kültür ürünlerinin içeriklerini ilişkilendirin.
- Medya ve kültür çalışmalarındaki ana düşünce akımlarını tanımlayın, tekrarlayın, düzenleyin, yorumlayın, analiz edin ve sınıflandırın.
Bu ders, tarihsel ve toplumsal bir izlek çerçevesinde medya ve kültür kuramlarının ortaya çıkışını ve evrilişini ele almaktır. Bu doğrultuda olgular, medya ve kültürü birer bağımsız değişken olarak konumlandıran bakış yerine, bir bütün olarak ekonomik, siyasal ve toplumsal sistemle ilişkiselliği çerçevesinde ele alınacaktır. Medya ve kültür alanındaki temel kuram ve kuramcılar, baskın paradigma ve eleştirel paradigma kategorileştirmeleriyle incelenecek, bu inceleme tarihsellik bağlamından kopmadan güncel olgu, olay ve örneklere başvurularak genişletilecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Medya ve kültür çalışmaları alanındaki ana teoriler ve teorisyenler tanıtılır, sınıflandırılır ve karşılaştırılır. |
1, 2, 3, 5 |
|
|
2) Medya ve kültür çalışmalarındaki ana akım ve eleştirel yaklaşım ve bakış açıları değerlendirilir. |
1,2,13 |
|
|
3) Medya metinleri ve kültürel ürünler sorgulanır, tartışılır ve eleştirilir. |
1, 13 |
|
|
4) Medya, kültür, siyaset, ekonomi ve ideoloji arasındaki ilişkiler gösterilir, yorumlanır ve açıklanır. |
1, 3 |
|
|
5) Medya ve kültür çalışmaları teorileri kendi tarihsel bağlamları içinde değerlendirilir ve analiz edilir. |
3,13 |
|
|
6) Sunum, sosyal hareketler, küreselleşme ve kültürel metinlerin yeni medyayla ilişkisi tanımlanır. |
3, 6, 13 |
|
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Ders planı, beklentiler, gereksinimler ve sunuş. Medya ve Kültür Çalışmalarına genel bakış |
|
2 |
Medya ve Kültür Çalışmalarındaki baskın paradigmalar. |
Okuma Kellner & Durham pp.ix-xxxviii. |
3 |
Kültür, İdeoloji ve Hegemonya: K. Marx & F. Engels, A. Gramsci Medya ve Kültür Çalışmaları alanında belli başlı bir teorisyen hakkında tartışma |
Okuma Kellner & Durham pp.9-12 & pp.13-17. |
4 |
Kültür, İdeoloji ve Hegemonya: W. Benjamin & M. Horkheimer and T. Adorno
Medya ve Kültür Çalışmaları alanında belli başlı bir teorisyen hakkında tartışma |
Okuma Kellner & Durham pp.18-40 & pp.41-71 |
5 |
Kültür, İdeoloji ve Hegemonya: J. Habermas & L. Althusser Medya ve Kültür Çalışmaları alanında belli başlı bir teorisyen hakkında tartışma |
Okuma : Kellner & Durham pp.73-78 & pp. 79-87 |
6 |
Sosyal Hayat ve Kültür Çalışmaları: R. Barthes & M. McLuhan & G. Debord
Medya ve Kültür Çalışmaları alanında belli başlı bir teorisyen hakkında tartışma |
Okuma Kellner & Durham pp.99-106 & pp.117-121
|
7 |
Sosyal Yaşam ve Kültür Çalışmaları: A. Dorfman and A. Mattelart & R. Williams & D. Hebdige
Medya ve Kültür Çalışmaları alanında belli başlı bir teorisyen hakkında tartışma |
Okuma Kellner & Durham pp.122-129 & pp. 131-143 & 144-162 |
8 |
Sosyal Yaşam ve Kültür Çalışmaları: S. Hall & I. Ang Medya ve Kültür Çalışmaları alanında belli başlı bir teorisyen hakkında tartışma |
Okuma Kellner & Durham pp. 163-173 & pp.174-194 |
9 |
Öğrencilerin Kitap tartışmaları. (Her bir sunum 20 dakika) |
|
10 |
Sunumun Siyaseti: L. Mulvey & R. Dyer & b. hooks
Medya ve Kültür Çalışmaları alanında belli başlı bir teorisyen hakkında tartışma |
Okuma Kellner & Durham pp.342-352 & pp. 353-365 & pp. 366-380 |
11 |
Sunumun Siyaseti: P. Gilroy & C.T. Mohanty & N.G. Canclini
Medya ve Kültür Çalışmaları alanında belli başlı bir teorisyen hakkında tartışma |
Okuma Kellner & Durham pp.381-395 & pp. 396-421 & pp. 422-444 |
12 |
Postmodern Yönelim ve Yeni Medya: J. Baudrillard & F. Jameson & A. McRobbie
Medya ve Kültür Çalışmaları alanında belli başlı bir teorisyen hakkında tartışma |
Okuma Kellner & Durham pp. 453-481 & pp.482-519 & pp. 520-532 |
13 |
Postmodern Yönelim Ve Yeni Medya: M. Poster & H. Jenkins
Medya ve Kültür Çalışmaları alanında belli başlı bir teorisyen hakkında tartışma |
Okuma Kellner & Durham pp. 533-548 & pp. 549-576 |
14 |
Küreselleşme ve Sosyal Hareketler: A. Appadurai & A. Sreberny & J. Martin-Barbero
Medya ve Kültür Çalışmaları alanında belli başlı bir teorisyen hakkında tartışma |
Okuma Kellner & Durham pp.584-603 & pp. 604-625 & pp. 626-657 |
15 |
Küreselleşme ve Sosyal Hareketler: J. N. Pieterse & J. Straubhaar & R.Kahn & D. Kellner
Medya ve Kültür Çalışmaları alanında belli başlı bir teorisyen hakkında tartışma |
Okuma Kellner & Durham pp. 658-680 & pp. 681-702 & pp. 703-725 |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
Temel Kaynaklar:
Kellner, Douglas M. & Durham Meeknashi Gigi (2006), Adventures in Media and Cultural Studies: KeyWorks, ed. M.G. Durham & D.M. Kellner, MA: Blackwell Pub. |
Diğer Kaynaklar |
Ek Okumalar:
Bracci, Sharon L. (2003), Ethical Issues in Media Production, Media Studies in A Companion to Media Studies, ed. Angharad N. Valdivia, MA: Blackwell Pub., pp. 115-136. Canclini, Néstor Garcia (1992), Culture and Power: The State of Research in Culture and Power: A Media, Culture, Society Reader, ed. Scannel et. al.,London: Sage Pub., pp. 17-47. Chen, Kuan-Hsing (1992), Post-Marxism: Critical Postmodernism and Cultural Studies in Culture and Power: A Media, Culture, Society Reader, ed. Scannel et. al.,London: Sage Pub., pp.73-89. Corner, John & Hawthorn, Jeremy (1993), Communication Studies: An Introductory Reader, London: Edward Arnold, pp. 172-177. Fitgerald, Thomas K. (1992), Media, Ethnicity and Identity in in Culture and Power: A Media, Culture, Society Reader, ed. Scannel et. al.,London: Sage Pub., pp.112-133. Franklin, S., Lury C., & Stacey J. (1992), Feminism and Cultural Studies in in Culture and Power: A Media, Culture, Society Reader, ed. Scannel et. al.,London: Sage Pub., pp.90-111. Jensen, Klaus Bruhn (1992), The Politics of Polysemy: Television News, Everyday Consciousness and Political Action in in Culture and Power: A Media, Culture, Society Reader, ed. Scannel et. al.,London: Sage Pub., pp.218-238.
Huesca, Robert (2003), From Modernization to Participation: The Past and Future of Development Communication in Media Studies in A Companion to Media Studies, ed. Angharad N. Valdivia, MA: Blackwell Pub., pp. 50-71. Livingstone, Sonia (2003), The Changing Nature of Audiences: From the Mass Audience to the Interactive Media User in Media Studies in A Companion to Media Studies, ed. Angharad N. Valdivia, MA: Blackwell Pub., pp. 337-359. Mattelart, Armand (2003), Realpolitik and Utopias of Universal Bonds: For a Critique of Technoglobalism in Media Studies in A Companion to Media Studies, ed. Angharad N. Valdivia, MA: Blackwell Pub., pp. 548-564. Moores, Shaun (1992), Texts, Readers and Contexts of Reading in in Culture and Power: A Media, Culture, Society Reader, ed. Scannel et. al.,London: Sage Pub., pp.138-157. Nerone, John (2003), Approaches to Media History Media Studies in A Companion to Media Studies, ed. Angharad N. Valdivia, MA: Blackwell Pub., pp. 93-114. Nightingale, Virginia (2003), The Cultural Revolution in Audience Research in Media Studies in A Companion to Media Studies, ed. Angharad N. Valdivia, MA: Blackwell Pub., pp. 360-381. Scannel, P., Schlesinger, P. & Sparks, C. (1992), Introduction in Culture and Power: A Media, Culture, Society Reader, London: Sage Pub., pp. 1-14. Taylor, Lisa & Willis Andrew (1999), Intertexuality in Media Studies: Texts, Institutions and Audiences, MA: Blackwell Pub., pp. 80-87. Taylor, Lisa & Willis Andrew (1999), Ideology in Media Studies: Texts, Institutions and Audiences, MA: Blackwell Pub., pp. 29-38.
Key Concepts in Communication and Cultural Studies, Eds. Tim O'Sullivan, John Hartley, Danny Saunders, Martin Montgomery, John Fiske. New York: Routledge. Not as in-depth as you'd want it to be, but does cover the communication/cultural/media field's main terms.
Mutlu, Erol (2008), İletişim Sözlüğü, Ankara: Ayraç Yayınevi. It includes the Turkish translation of commonly used terms and the brief definitions.
Williams, Raymond (2005), Anahtar Sözcükler: Kültür ve Toplumun Sözvarlığı, İstanbul: İletişim Yayınları. This one provides the historical transformations of certain words, it can be used as a secondary source. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
||
Dökümanlar |
Makaleler: Ders Okuma Paketi Kitap: Bilgi Merkezi |
|
Ödevler |
Bu derste hem zorunlu hem de önerilen metinlerin okunması mutlaka gereklidir.
<>1.2. Sınavlar |
Sunum, Yazılı Raporlar, Tartışmalar, Dönem Ödevi |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Sunum |
2 |
40 |
Yazılı Raporlar |
2 |
40 |
Tartışma |
2 |
20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
60 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak medya çalışmaları alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün katkılara ulaşmak. |
|
|
|
|
X |
|
2 |
Medya Çalışmaları alanı ile ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak, |
|
|
|
|
X |
|
3 |
Medya Çalışmaları alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, bütünsel ve yaratıcı düşünerek yeni stratejik yaklaşımlar geliştirmek, sorumluluk alarak çözüm üretmek ve gerektiğinde liderlik yapmak, |
|
|
|
|
X |
|
4 |
Medya Çalışmaları alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanarak bilime yenilik getirmek, yeni bir bilimsel yöntem geliştirmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamak, özgün bir konuyu araştırmak, kavramak, tasarlamak, uyarlamak ve uygulamak, |
|
X |
|
|
|
|
5 |
Medya Çalışmaları disiplininde bağımsız araştırma yapmak, bilimsel olayları geniş, derin ve eleştirel bir bakış açısı ile analiz etmek, yeni sentezlere ulaşmak ve değerlendirebilmek için gerekli adımları belirleme yeteneği kazanmak, |
|
|
|
|
X |
|
6 |
Medya Çalışmaları alanı ve alt disiplinleri ile ilgili bilimsel makaleleri ulusal ve/veya uluslar arası saygın hakemli dergilerde yayınlayarak veya bilimsel toplantılarda sunarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletmek, |
|
|
X |
|
|
|
7 |
Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini bilimsel bir şekilde ifade etmek ve savunmak için etkili bir iletişim kurmak. |
X |
|
|
|
|
|
8 |
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, toplumsal veya kültürel ilerlemeleri sürekli takip ederek, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak ve yeni medya teknolojileri, küreselleşme ve medyada yöndeşme ile güncel olaylar ve medyanın gündem oluşturma dinamiklerini yorumlamak ve değerlendirmek, |
|
|
|
|
X |
|
9 |
Medya Çalışmaları alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulama geliştirebilmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı farklı bir alana uygulayabilmek, özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek, |
X |
|
|
|
|
|
10 |
Medya Çalışmaları alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilmek, |
|
|
X |
|
|
|
11 |
Medya Çalışmaları alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilmek. |
|
|
X |
|
|
|
12 |
Medyanın tekelleşme sürecini ve bu sürecin siyasal, ekonomik ve toplumsal bileşenlerini betimlemek, sorgulamak ve sınıflandırmak. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Medyayı yerel, ulusal ve küresel ağlar ve bu ağların sektörel etkileri, sivil toplum ve siyaset ile ilişkileri üzerinden tartışmak. |
|
|
|
|
X |
|
14 |
Medyayı yasal düzenlemeler ve etik ilkeler temelinde değerlendirmek ve gözden geçirmek. |
|
|
|
X |
|
|
15 |
Bir yabancı dili kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1). |
|
|
|
|
X |
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
3 |
45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
5 |
75 |
Sunum |
2 |
12 |
24 |
Yazılı Raporlar |
2 |
20 |
40 |
Tartışmalar |
2 |
10 |
20 |
Final Ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
244 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
9.76 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
10 |