Bu dersin amacı, öğrencilerin Marxist felsefe ve kavramlarla ilişkide eleştirel düşünmelerini sağlamak.
Karl Marx'ın başta Alman İdeolojisi, Hegel'in Hukuk Felsefesinin Eleştirisi, Musevi Sorusu Üzerine,Grundrisse: Ekonomi Politiğin Eleştirisi için Ön Çalışma, Ekonomik ve Felsefi Metinler, Komünist Manifesto, Feuerbach Üzerine Tezler, Kapital olmak üzere eserlerinin ve metinlerinin ayrıntılı bir biçimde çözümlenmesi. Marx’ın siyasi ve eylemci kimliği yerine felsefeci kimliğini özellikle ortaya koyan metinleri ve bunlardan etkilenen diğer filozofların metinlerinin eleştirel ve karşılaştırmalı okunması.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Marx düşüncesine eleştirel bakış kazanır. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) Marx kavramlarını orjinal metinler üzerinden tartışır. |
1,2,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) Marx’in felsefi kavramlarını ideolojisi ile ilişkilendirir. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) Marx felsefesinin tarihsel önemini kavrar. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) Felsefe tarihindeki yeri açısından Marx’in önemini açıklar. |
1,2,4,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) Marxist ideolojiyi felsefeden ayırt eder. |
1,2,7,10 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Felsefe |
2 |
Giriş. Pre-Marxist Felsefe & Alman Idealizmi |
Marx |
3 |
Marx’ın erken dönem yazıları “On the Jewish Question” Selected Writings, pp. 1-27 |
Marx |
4 |
“Toward a Critique of Hegel’s Philosophy of Right, pp. 27-39 |
Marx |
5 |
Marx’ın erken dönem yazıları “Excerpt-Notes of 1844, pp. 40-53 |
Marx |
6 |
Economic and Philosophic Manuscripts, pp. 54-97 |
Marx |
7 |
Alman İdeolojisi Theses on Feuerbach, pp. 98-101. |
Marx |
8 |
Dönem ortası değerlendirme |
Marx |
9 |
The German Ideology, Part I, pp. 102-156. |
Marx |
10 |
Marx, Communist Manifesto & The Eighteenth Brumaire Communist Manifesto, 157-186 |
Marx |
11 |
The Eighteenth Brumaire of Louis Bonapart, 187-208 Preface to A Contribution to the Critique of Political Economy, 209-213 |
Marx |
12 |
Marx’ın Politik Yazıları The Civil War in France Critique of the Gotha Program Marginal Notes on Bakunin’s Statism and Anarchy |
Marx |
13 |
Kapitalizm Analizi Capital’den seçmeler |
Marx |
14 |
Capital’den seçmeler |
Marx |
15 |
Genel değerlendirme |
Marx |
16 |
Final sınavı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Karl Marx, Selected Writings. Hackett.
Karl. Marx, "Economic and Philosophic Manuscripts of 1844: Selections," in The Marx-Engels Reader, ed. R. Tucker, 52-103 (New York: W. W. Norton, 1978)
Karl. Marx, "Theses on Feuerbach," in The Marx-Engels Reader, ed. R. Tucker, 107-9 (New York: W. W. Norton, 1978)
Karl Marx, "The German Ideology, Part I," in The Marx-Engels Reader, ed. R. Tucker, 110-64 (New York: W. W. Norton, 1978)
Karl. Marx, "Preface to the First Edition" and "Postface to the Second Edition," in Capital 1
Karl. Marx, Grundrisse (London: New Left Review, 1973), pp. 83-108 |
Diğer Kaynaklar |
Robert Tucker, ed., The Marx-Engels Reader (Norton, 1978) Herbert Marcuse, One Dimensional Man (Beacon, 1991) Eduard Bernstein, The Preconditions of Socialism (Cambridge,1993) Stephen Eric Bronner, Socialism Unbound (Westview Press, 2001) |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
... seçmeler. |
Ödevler |
|
Sınavlar |
|
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
|
X |
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
|
|
|
X |
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
|
X |
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
X |
|
|
|
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
|
X |
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
X |
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
1 |
30 |
30 |
Ödevler |
1 |
20 |
20 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
4 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
510 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,4 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |