• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
RTC 522
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu ders toplumbilimleriyle sinema çalışmaları arasındaki ilişkileri ileri düzeyde incelemek üzere tasarlanmıştır. Sinemaya özgü teknik ve estetik olarak karşımıza çıkan kültürel ve sosyo-politik bileşenleri saptamak, ayırtetmek üzere sinemanın tarihsel serüveni izlenecektir.

Dersin İçeriği: 

Sinemanın anlatım ve stilinde karşımıza çıkan tarihsel yapı taşlarına odaklanılacaktır.  Alternative anlatım biçimleri, çıkışlar, manifestolar –Afrika, Latin Amerika, Avrupa, Uzak Doğu-  hakim anlatıya karşı mücadeleler dönem boyunca örnek filmler ve kurucu makalelerle birlikte incelenecek, tartışılacaktır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 4: Örnek Olay Çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Deney, C: Ödev, D: Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Felsefi bir kavram olarak estetiği ve onun günümüz film estetiği teorileriyle ilişkisini anlar, sorgular. 1, 3, 4, 5, 6, 11, 14

 

1,2,3,4 A,B,C
2) Film yapım biçimlerinin ve estetiğinde değişimlerin arkasında yatan ekonomik, teknolojik ve toplumsal değişimlerin farkına varır ve ilişkilerini kurar.

 

3, 2, 5,6, 914 1,2,3,4 A,B,C
3) Film yönetmenlerini, akımlarını ve onlarla ortaya çıkan temel teorileri analiz eder. 2, 4, 11, 14 1,2,3,4 A,B,C
4) Tarihsel ve toplumsal bir perspektifle postmodernizm, post kolonyolism, çok kültürcülük, postyapısalcılık gibi günümüz teorik çalışma alanlarıyla sinemada ortaya çıkan yeni estetik eğilimleri karşılaştırır, ilişkilendirir. 6, 11, 14 1,2,3,4 A,B,C

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Sanat üzerine felsefi tartışmalar ve saptamalar Dick, George, Introduction to Aesthetics: An Analitical Approach, Oxford, Oxford university press , 1996

 

2 Aydınlanma ve estetiğin bir disiplin olarak ortaya çıkışı Eagleton, Terry, Literary Theory: an Introduction, Blackwell, 1997

 

3 Sinema üzerine ilk tartışmalar: Sinema ne olabilir? Göstermek mi anlatmak mı? Hangi estetik tarihsel olarak kazanacak? Thomas Elsaesser and Adam Barker. (Ed) Early Cinema: Space, Frame, Narrative, London BFI,
4 Sinema bir ekonomi mi sanat mı? Allen, Robert C. ; Douglas Gomery  Film History: Theory and Practice,Boston : McGraw-Hill , 1985

 

5 Sinema ve sinema seyircisinin doğumu... Hollywood’un doğuşu ve izleyici profili ve dünyada film endüstrisinin gelişimi... Nowell Smith, Geoffrey (ed) The oxford History of World Cinema, Oxford 1997

 

6 Gerçekçilik ve biçimcilik: Sinemanın özgüllüğü üzerine araştırmalar, iddialar, ya da toplumsal bir sanat arayışı… Stam, R. & Miller, T., (eds), (2000), Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell,

 

7 İdeolojik bir aygıt olarak sinema.... Marx’tan Gramsci’ye ve Althussser ve Lacan’a… Andrew Dudley, Concepts in Film Theory, Oxford ; New York : Oxford University Press , 1984

 

8 Politikanın estetikleştirilmesi ve estetiğin politikleşmesi… Benjamin, Walter, Understanding Brecht, 1973,
9 Hakim anlatı sistemlerine karşı alternative arayışlar…. Stam, R. & Miller, T., (eds), (2000), Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell,

 

10  Bertolt Brecht yarattığı estetik teoride tamamen haklı mıydı, değişmeyen ne? Brecht, Bertolt, Epik Tiyatro, Say yayınları 1980

 

11 Neden Godard ısrarla stilini korudu? Tarkovski, Ken Loach ve Angelopoulus’u nereye koyabiliriz? Bordwell, David, On the history of Film Style, Harward, 1999

 

12 Oryantalizm: Batı anlatıları ve temsilleri…. Stam, R. & Miller, T., (eds), (2000), Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell,

 

13 Batının dışında izlenecek bir sinema estetiği nerede yazılı? Güney Amerika, Türkiye, Hindistan ve Uzak Doğu… Nowell Smith, Geoffrey (ed) The oxford History of World Cinema, Oxford 1997

 

14 Tarihi kırılma anları veya ötekinin anlatısı… Sinema tarihini tersinden yazmak...  Üçüncü sinema ve dünya…. Stam, R. & Miller, T., (eds), (2000), Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell,

 

15 Çok-kültürlülük ve tarihsel kökleri, kuramları…. Hybrids ya da göçmen ya da tarihsel etnik kimlikler mi? Etnisite ve estetik…   Babha, Homi, “Nation and Narration”, Routledge, 2002

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu

 

Diğer Kaynaklar  Stam, R. & Miller, T., (eds), (2000), Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell,

Thomas, Elsaesser and Adam, Barker. (Ed) Early Cinema: Space, Frame, Narrative, London BFI, 19990

Parkinson, David. History of Film, Thames and Hudson 2002

Andrew, Dudley; Concepts in Film Theory, Oxford University Press , 1984

Easthope, Antony; Contemporary Film Theory, London Longman, 1993

Allen, Robert C. ; Douglas Gomery  Film History: Theory and Practice,Boston : McGraw-Hill , 1985

Bordwel, D. And Thompson, K. Film History: an Introduction, McGraw-Hill, , 2003 : 2nd ed.

Babha, Homi, “Nation and Narration”, Routledge, 2002

Brecht, Bertolt, Epik Tiyatro, Say yayınları 1980

Eagleton, Terry, Literary Theory: an Introduction, Blackwell, 1997

Nowell Smith, Geoffrey (ed) The oxford History of World Cinema, Oxford 1997

Bordwell, David, On the history of Film Style, Harward, 1999

Dick, George, Introduction to Aesthetics: An Analitical Approach, Oxford : Oxford university press , 1996

Deleuze, Jilles, Cinema 1 Movement Image, Cinema 2: Time-Image, Continuum, 2005

Dönem boyunca konula ilişkili makaleler dağtılacaktır, öğrenciler her haftanın okuma listesine ek olarak aynı şekilde onlardan da sorumlu olacaklardır.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar Öğrencilerin dersin gereklerine bağlı olaral ders dışı saatlerde filmleri izlemek ve ders için yorumlamakla sorumludurlar. Ek ödevler öğrencilerin katılımına ve bilgi dağarcığına bağlı olarak çoğalabilir. 
Ödevler Ders okuma listesinin her hafta sunulması ve tartışılması ve ara sınav olarak bir araştırma makalesinin hazırlanması.
Sınavlar Konuyla ilgili bilimsel bir makale yazılması

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 6 30
Ödev 1 60
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Medya ve iletişim alanında bilimsel düşünebilme,eleştirel kuram, kavram ve yöntemlere hakim olabilme ve bilimsel düzeyde veri toplama ve tartışma yetisini geliştirebilmek.         X
2 Kitle İletişim araçlarının tarihsel gelişimini toplumsal ve kültürel sonuçları bağlamında tanımlayabilmek ve analiz edebilmek.         X
3 Kitle iletişim araçları üzerine inşa edilmiş eleştirel düşünce geleneğini , post-modernizm, küreselleşme, post-kolonyalizm, post yapısalcılık gibi çağdaş kavramsal çerçevelerle ilişkilendirebilmek, yeni tartışma odakları yaratabilmek.       X  
4 Ekonomik, politik ve kültürel olguların ve gelişmelerin kitle iletişim araçları yoluyla dolayımlanma biçimlerini ve toplumsal yaşama etkilerini analiz edebilmek ve tartışabilmek.     X    
5 Kültürel çalışmaların disiplinler arası yapısını tanımlayabilmek, geleneksel bilimsel disiplinlerin iletişim çalışmaları alanı ile etkileşimlerini yorumlayabilmek.         X
6 Görsel, işitsel ve yazılı sanat tarihinde ortaya çıkmış klasik ve modern estetik kuramlara hakim olabilmek, bu kuramlar ışığında anlatı biçimlerini ve türlerini inceleyebilmek ve tartışabilmek.         X
7 Toplumsal hayatın siyasi olgu ve aktörlerinin kitle iletişim araçlarını kullanma ve yer alma biçimlerini sosyo politik sonuçları bağlamında eleştirel bir şekilde değerlendirebilmek.          
8 Yayın politikalarının ulusal ve uluslararası ilişkilerini anlayabilmek, toplumsal ve kültürel nedenleri ve sonuçları üzerinden değerlendirebilmek.          
9 Medyanın mülkiyet ilişkileri ve kanallarını ve medya ürünlerinin ulusal ve uluslararası düzeyde ekonomik ve kültürel işleyişini tanıyabilmek, pazarlama teknikleri ve araçları ile bağını kurarak birleştirebilmek.     X    
10 Pazarlama teknikleri, araçları ve biçimlerini medya kuramları ile bağlantılandırmak ve uygulama yöntemlerini incelemek.          
11 Ulusal ve uluslararası film tarihi ve kültürü üzerine temel kuramsal çalışmaları adlandırabilmek, önemli örnekleri tanıyabilmek, kuramlar ile ilişkilendirebilmek.         X
12 Film ve televizyonun farklı anlatı biçimlerinin yazım formatlarına hakim olabilmek ve uygulayabilmek.          
13 Kitle iletişim araçlarının teknik olanaklarını ve yapısını tanıyabilmek, teknolojik gelişmeleri takip edebilmek ve bu gelişmeleri uygulayabilmek.          
14 Sinema ve televizyonda kullanılan gelişmiş estetik yaklaşımları ve görsel efektleri, ulusal ve uluslararası örnekleri ile gözden geçirmek ve uygulama becerisini kazanabilmek.          
15 Medya ve iletişim alanında kullanılan kuramsal bilgileri, anlatı türlerini, estetik yaklaşımları, teknik bilgileri yaratıcı bir tasarımla birleştirebilmek ve bir projede somutlaştırma becerisini edinmek.         X

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödevler ve sunumlar 6 4 24
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü     150
Toplam İş Yükü / 25 (s)     6
Dersin AKTS Kredisi     6