• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
RTC 500
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 

Bu ders toplumsal yapılarla kitle iletişim arasındaki ilişkiyi tartışmayı amaçlamaktadır. Sosyolojik, siyasal, ekonomik, tarihsel bir bakış açısından çeşitli konular ele alınacaktır.

Dersin İçeriği: 

Sözlü/yazılı kültür, Aydınlanma ve modernite, sanayileşme ve kentleşme, kültür endüstrileri, postmodernite, dijital kültür, küreselleşme dersin uğraklarını oluşturmaktadır. Dersi tamamlayan öğrenci, iletişim bilimleri alanında eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve analiz yapabilecektir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Ders, 3: Seminer, 12: Vaka İncelemesi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sunum, B: Araştırma projesi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) letişim bilimleri alanının disiplinlerarası niteliğini kavrar ve açıklar 1, 3, 12 A,B  
2) Olguları çok katmanlı bir biçimde analiz eder. 1, 3, 12 A,B  
3) Eleştirel düşünce geleneğine hakim olur. 1, 3, 12 A,B  
4) Güncel sorunları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. 1, 3, 12 A,B  
5) Çeşitli kuramsal yaklaşımları farklı olgulara uygular.. 1, 3, 12 A,B  

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş Sosyal Bilimlerin Tarihsel Kökenleri
2 Antik Toplumda Kültür, Toplum ve İletişim İletişim Formları
3 Modernite ve Modernizm Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor
4 Kültür Endüstrileri Pasajlar
5 Kitle Kültürü ve Popüler Kültür Aydınlanmanın Diyalektiği
6 Gösteri Toplumu Guy Debord’un Metinleri
7 Sunumlar Okuma Listesinden Seçmeler
8 Sunumlar Okuma Listesinden Seçmeler
9 Postmodernite and Postmodernizm Postmodernliğin Durumu
10 Kent Kültürü ve İletişim Gözün Vicdanı
11 Küreselleşme Zymund Bauman’ın Çalışmalar
12 Yurttaşlık, Demokrasi ve İletişim Peter Dahlgren’in Çalışmaları
13 Sunumlar        Okuma Listesinden Seçmeler
14 Sunumlar Okuma Listesinden Seçmeler
15 Dersin Değerlendirmesi Vaka İncelemeleri

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar Adorno, Theodor, Horkheimer Max (1995). Aydınlanmanın Diyalektiği, Çev. Oğuz Özügül, Kabalcı Yay: İstanbul.

Adorno, Theodor (2007). Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi, Çev. Elçin Gen, Mustafa Tüzel, Nihat Ülner, İletişim Yay: İstanbul

Bauman, Zygmunt (2006). Küreselleşme, Çev. Abdullah Yılmaz Ayrıntı Yay: İstanbul

Benjamin, Walter. (2001). Pasajlar, Çev. Ahmet Cemal, Yapı Kredi Yay: İstanbul.

Bermann, Marshall, (1999). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, Çev. Ümit Altug, Bülent Peker, İletişim Yay: İstanbul

Berger, John (1993). Görme Biçimleri. Çev. Yurdanur Salman, Metis Yay: İstanbul

Dahlgren, Peter (2009). Media and Political Engagement: Citizens, Communication and Democracy, Cambridge University Press.

 

Eagletone, Terry (2004). Kuramdan Sonra, Çev. Uygar Abacı, Literatür Yay: İstanbul

Harvey, David (2002). Postmodernliğin Durumu, Çev. Sungur Savran, Metis Yay: İstanbul

Kıray, Mübeccel (1998). Kentleşme Yazıları, Bağlam Yay: İstanbul

İstanbul

Küçük, Mehmet (2000). Modernite vs Postmodernite, Vadi Yay: Ankara

Lull, James (2000). Popüler Müzik ve İletişim, Çev. Turgut İblağ, Chiviyazilari Yay: İstanbul

Mumford, Lewis (2007). Tarih Boyunca Kent, Çev. Gürol Koca, Tamer Tosun, Ayrıntı Yay: İstanbul

Urry, John (1996), Mekanları Tüketmek, Çev. Rahmi Öğdül, Ayrıntı Yay: İstanbul

Sanders, Barry (1999). Öküzün A'sı : Elektronik Çağda Yazılı Kültürün Çöküşü Ve Şiddetin Yükselişi, Çev. Şehnaz Tahir, Ayrıntı Yay: İstanbul

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dokümanlar  
Ödevler  
Sınavlar  

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Sunum 1 70
Ödev 2 30
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Medya ve iletişim alanında bilimsel düşünebilme,eleştirel kuram, kavram ve yöntemlere hakim olabilme ve bilimsel düzeyde veri toplama ve tartışma yetisini geliştirebilmek.         X
2 Kitle İletişim araçlarının tarihsel gelişimini toplumsal ve kültürel sonuçları bağlamında tanımlayabilmek ve analiz edebilmek.         X
3 Kitle iletişim araçları üzerine inşa edilmiş eleştirel düşünce geleneğini , post-modernizm, küreselleşme, post-kolonyalizm, post yapısalcılık gibi çağdaş kavramsal çerçevelerle ilişkilendirebilmek, yeni tartışma odakları yaratabilmek.         X
4 Ekonomik, politik ve kültürel olguların ve gelişmelerin kitle iletişim araçları yoluyla dolayımlanma biçimlerini ve toplumsal yaşama etkilerini analiz edebilmek ve tartışabilmek.   X      
5 Kültürel çalışmaların disiplinler arası yapısını tanımlayabilmek, geleneksel bilimsel disiplinlerin iletişim çalışmaları alanı ile etkileşimlerini yorumlayabilmek. X        
6 Görsel, işitsel ve yazılı sanat tarihinde ortaya çıkmış klasik ve modern estetik kuramlara hakim olabilmek, bu kuramlar ışığında anlatı biçimlerini ve türlerini inceleyebilmek ve tartışabilmek.          
7 Toplumsal hayatın siyasi olgu ve aktörlerinin kitle iletişim araçlarını kullanma ve yer alma biçimlerini sosyo politik sonuçları bağlamında eleştirel bir şekilde değerlendirebilmek.       X  
8 Yayın politikalarının ulusal ve uluslararası ilişkilerini anlayabilmek, toplumsal ve kültürel nedenleri ve sonuçları üzerinden değerlendirebilmek. X        
9 Medyanın mülkiyet ilişkileri ve kanallarını ve medya ürünlerinin ulusal ve uluslararası düzeyde ekonomik ve kültürel işleyişini tanıyabilmek, pazarlama teknikleri ve araçları ile bağını kurarak birleştirebilmek.          
10 Pazarlama teknikleri, araçları ve biçimlerini medya kuramları ile bağlantılandırmak ve uygulama yöntemlerini incelemek.          
11 Ulusal ve uluslararası film tarihi ve kültürü üzerine temel kuramsal çalışmaları adlandırabilmek, önemli örnekleri tanıyabilmek, kuramlar ile ilişkilendirebilmek.          
12 Film ve televizyonun farklı anlatı biçimlerinin yazım formatlarına hakim olabilmek ve uygulayabilmek.          
13 Kitle iletişim araçlarının teknik olanaklarını ve yapısını tanıyabilmek, teknolojik gelişmeleri takip edebilmek ve bu gelişmeleri uygulayabilmek. X        
14 Sinema ve televizyonda kullanılan gelişmiş estetik yaklaşımları ve görsel efektleri, ulusal ve uluslararası örnekleri ile gözden geçirmek ve uygulama becerisini kazanabilmek.          
15 Medya ve iletişim alanında kullanılan kuramsal bilgileri, anlatı türlerini, estetik yaklaşımları, teknik bilgileri yaratıcı bir tasarımla birleştirebilmek ve bir projede somutlaştırma becerisini edinmek.          

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Sunum 2 22 44
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü     150
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5
Dersin AKTS Kredisi     5