Bu ders toplumsal yapılarla kitle iletişim arasındaki ilişkiyi tartışmayı amaçlamaktadır. Sosyolojik, siyasal, ekonomik, tarihsel bir bakış açısından çeşitli konular ele alınacaktır.
Sözlü/yazılı kültür, Aydınlanma ve modernite, sanayileşme ve kentleşme, kültür endüstrileri, postmodernite, dijital kültür, küreselleşme dersin uğraklarını oluşturmaktadır. Dersi tamamlayan öğrenci, iletişim bilimleri alanında eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve analiz yapabilecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) letişim bilimleri alanının disiplinlerarası niteliğini kavrar ve açıklar | 1, 3, 12 | A,B | |
2) Olguları çok katmanlı bir biçimde analiz eder. | 1, 3, 12 | A,B | |
3) Eleştirel düşünce geleneğine hakim olur. | 1, 3, 12 | A,B | |
4) Güncel sorunları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | 1, 3, 12 | A,B | |
5) Çeşitli kuramsal yaklaşımları farklı olgulara uygular.. | 1, 3, 12 | A,B |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş | Sosyal Bilimlerin Tarihsel Kökenleri |
2 | Antik Toplumda Kültür, Toplum ve İletişim | İletişim Formları |
3 | Modernite ve Modernizm | Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor |
4 | Kültür Endüstrileri | Pasajlar |
5 | Kitle Kültürü ve Popüler Kültür | Aydınlanmanın Diyalektiği |
6 | Gösteri Toplumu | Guy Debord’un Metinleri |
7 | Sunumlar | Okuma Listesinden Seçmeler |
8 | Sunumlar | Okuma Listesinden Seçmeler |
9 | Postmodernite and Postmodernizm | Postmodernliğin Durumu |
10 | Kent Kültürü ve İletişim | Gözün Vicdanı |
11 | Küreselleşme | Zymund Bauman’ın Çalışmalar |
12 | Yurttaşlık, Demokrasi ve İletişim | Peter Dahlgren’in Çalışmaları |
13 | Sunumlar | Okuma Listesinden Seçmeler |
14 | Sunumlar | Okuma Listesinden Seçmeler |
15 | Dersin Değerlendirmesi | Vaka İncelemeleri |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |
Adorno, Theodor, Horkheimer Max (1995). Aydınlanmanın Diyalektiği, Çev. Oğuz Özügül, Kabalcı Yay: İstanbul.
Adorno, Theodor (2007). Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi, Çev. Elçin Gen, Mustafa Tüzel, Nihat Ülner, İletişim Yay: İstanbul Bauman, Zygmunt (2006). Küreselleşme, Çev. Abdullah Yılmaz Ayrıntı Yay: İstanbul Benjamin, Walter. (2001). Pasajlar, Çev. Ahmet Cemal, Yapı Kredi Yay: İstanbul. Bermann, Marshall, (1999). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, Çev. Ümit Altug, Bülent Peker, İletişim Yay: İstanbul Berger, John (1993). Görme Biçimleri. Çev. Yurdanur Salman, Metis Yay: İstanbul Dahlgren, Peter (2009). Media and Political Engagement: Citizens, Communication and Democracy, Cambridge University Press.
Eagletone, Terry (2004). Kuramdan Sonra, Çev. Uygar Abacı, Literatür Yay: İstanbul Harvey, David (2002). Postmodernliğin Durumu, Çev. Sungur Savran, Metis Yay: İstanbul Kıray, Mübeccel (1998). Kentleşme Yazıları, Bağlam Yay: İstanbul İstanbul Küçük, Mehmet (2000). Modernite vs Postmodernite, Vadi Yay: Ankara Lull, James (2000). Popüler Müzik ve İletişim, Çev. Turgut İblağ, Chiviyazilari Yay: İstanbul Mumford, Lewis (2007). Tarih Boyunca Kent, Çev. Gürol Koca, Tamer Tosun, Ayrıntı Yay: İstanbul Urry, John (1996), Mekanları Tüketmek, Çev. Rahmi Öğdül, Ayrıntı Yay: İstanbul Sanders, Barry (1999). Öküzün A'sı : Elektronik Çağda Yazılı Kültürün Çöküşü Ve Şiddetin Yükselişi, Çev. Şehnaz Tahir, Ayrıntı Yay: İstanbul |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Sunum | 1 | 70 |
Ödev | 2 | 30 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Medya ve iletişim alanında bilimsel düşünebilme,eleştirel kuram, kavram ve yöntemlere hakim olabilme ve bilimsel düzeyde veri toplama ve tartışma yetisini geliştirebilmek. | X | ||||
2 | Kitle İletişim araçlarının tarihsel gelişimini toplumsal ve kültürel sonuçları bağlamında tanımlayabilmek ve analiz edebilmek. | X | ||||
3 | Kitle iletişim araçları üzerine inşa edilmiş eleştirel düşünce geleneğini , post-modernizm, küreselleşme, post-kolonyalizm, post yapısalcılık gibi çağdaş kavramsal çerçevelerle ilişkilendirebilmek, yeni tartışma odakları yaratabilmek. | X | ||||
4 | Ekonomik, politik ve kültürel olguların ve gelişmelerin kitle iletişim araçları yoluyla dolayımlanma biçimlerini ve toplumsal yaşama etkilerini analiz edebilmek ve tartışabilmek. | X | ||||
5 | Kültürel çalışmaların disiplinler arası yapısını tanımlayabilmek, geleneksel bilimsel disiplinlerin iletişim çalışmaları alanı ile etkileşimlerini yorumlayabilmek. | X | ||||
6 | Görsel, işitsel ve yazılı sanat tarihinde ortaya çıkmış klasik ve modern estetik kuramlara hakim olabilmek, bu kuramlar ışığında anlatı biçimlerini ve türlerini inceleyebilmek ve tartışabilmek. | |||||
7 | Toplumsal hayatın siyasi olgu ve aktörlerinin kitle iletişim araçlarını kullanma ve yer alma biçimlerini sosyo politik sonuçları bağlamında eleştirel bir şekilde değerlendirebilmek. | X | ||||
8 | Yayın politikalarının ulusal ve uluslararası ilişkilerini anlayabilmek, toplumsal ve kültürel nedenleri ve sonuçları üzerinden değerlendirebilmek. | X | ||||
9 | Medyanın mülkiyet ilişkileri ve kanallarını ve medya ürünlerinin ulusal ve uluslararası düzeyde ekonomik ve kültürel işleyişini tanıyabilmek, pazarlama teknikleri ve araçları ile bağını kurarak birleştirebilmek. | |||||
10 | Pazarlama teknikleri, araçları ve biçimlerini medya kuramları ile bağlantılandırmak ve uygulama yöntemlerini incelemek. | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası film tarihi ve kültürü üzerine temel kuramsal çalışmaları adlandırabilmek, önemli örnekleri tanıyabilmek, kuramlar ile ilişkilendirebilmek. | |||||
12 | Film ve televizyonun farklı anlatı biçimlerinin yazım formatlarına hakim olabilmek ve uygulayabilmek. | |||||
13 | Kitle iletişim araçlarının teknik olanaklarını ve yapısını tanıyabilmek, teknolojik gelişmeleri takip edebilmek ve bu gelişmeleri uygulayabilmek. | X | ||||
14 | Sinema ve televizyonda kullanılan gelişmiş estetik yaklaşımları ve görsel efektleri, ulusal ve uluslararası örnekleri ile gözden geçirmek ve uygulama becerisini kazanabilmek. | |||||
15 | Medya ve iletişim alanında kullanılan kuramsal bilgileri, anlatı türlerini, estetik yaklaşımları, teknik bilgileri yaratıcı bir tasarımla birleştirebilmek ve bir projede somutlaştırma becerisini edinmek. |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Sunum | 2 | 22 | 44 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |