• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
COMM 560
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı, iletişim araştırmaları için gerekli metodolojik temelleri ve araçları kapsamlı bir şekilde öğrencilere sağlamaktır. Derste nicel, nitel, eleştirel kültürel çalışmalar gibi çeşitli araştırma yöntemlerine ilişkin tartışmalar ve bilimsel etiğin temel ilkeleri üzerinde durulur. Ders süresince öğrenciler araştırma problemlerinin saptanması, hipotez ve araştırma sorusu geliştirme, bağımsız ve bağımlı değişken belirleme, araştırmaların geçerlilik ve güvenilirlik denetimini yapma ve araştırma projesi tasarlama gibi temel konuları öğrenecektir. Bu süreçte öğrenciler kendi araştırmalarını tasarlayacak ve yürüteceklerdir. Derste ele alınacak ve uygulanacak iletişim alanında sıklıkla kullanılan araştırma yöntemleri arasında saha çalışmaları, anket, içerik analizi, odak grup çalışmaları, katılımcı gözlem, toplumsal rol analizi, retorik analizi, (eleştirel) söylem analizi, ve derinlemesine görüşme sayılabilir.

Dersin İçeriği: 

Derste nicel, nitel, eleştirel kültürel çalışmalar gibi çeşitli araştırma yöntemlerine ilişkin tartışmalar ve bilimsel etiğin temel ilkeleri üzerinde durulur. Ders süresince öğrenciler araştırma problemlerinin saptanması, hipotez ve araştırma sorusu geliştirme, bağımsız ve bağımlı değişken belirleme, araştırmaların geçerlilik ve güvenilirlik denetimini yapma ve araştırma projesi tasarlama gibi temel konuları öğrenecektir. Bu süreçte öğrenciler kendi araştırmalarını tasarlayacak ve yürüteceklerdir. Derste ele alınacak ve uygulanacak iletişim alanında sıklıkla kullanılan araştırma yöntemleri arasında saha çalışmaları, anket, içerik analizi, odak grup çalışmaları, katılımcı gözlem, toplumsal rol analizi, retorik analizi, (eleştirel) söylem analizi, ve derinlemesine görüşme sayılabilir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma 4: Bire bir değerlendirme toplantıları
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Haftalık Ödevler C: Dönem Ödev D: Final Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Nicel ve Nitel Medya Araştırma Metotları, Teknikleri ve Metodolojileri karşılaştırılır.  1, 2, 3, 5    
Çeşitli araştırma yaklaşımlarının ve tekniklerinin belirli araştırma sorunlarına uygunluğu incelenir. 1,2,13    
Çeşitli kitle iletişim araştırma teknikleri uygulanır. 1, 13    
Hem nicel hem de nitel metotlar için araştırma etiği tartışılır. 1, 3    
Medya çalışmaları alanındaki araştırma projeleri tasarlanır, gerekli veriler toplanır, analiz edilir, değerlendirilir ve raporlanır. 3,13    

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders planı, Derse giriş

Medya Çalışmalarında Nicel ve Nitel Araştırma

 
2 Araştırma Etiği, Araştırma Süreci, Araştırma Sorunu Okuma: Brennen, pp. 1-25.
3 Röportaj: Süreç, Analiz ve Rapor Okuma: Brennen, pp. 26-58.
4 Odak Grupları: Moderatör, Katılımcılar, İcra

(Haftalık Araştırma Ödevi: Röportaj)

Okuma: Brennen, pp.59-92.

Teslim Etme: Interview Assignment

5 Tarih: Geleneksel ve Kültürel Tarihler, Tarihi Kanıtları Toplama ve Değerlendirme, Tarih Kullanarak Araştırma Yapma

(Haftalık Araştırma Ödevi: Röportaj)

Okuma: Brennen, pp. 93-123.

Teslim Etme: Focus Group Assignment

6 Sözlü Tarih: Röportaj Stratejileri, Dinleme, Kurgulama, Sözlü Tarih Deşifrelerini Kullanarak Araştırma Yapma

(Haftalık Araştırma Ödevi: Röportaj)

Okuma: Brennen, pp. 124-158.

Teslim Etme: Historical Analysis Assignment

7 Etnografi ve Katılımcı Gözlemi: Medya Çalışmalarında Etnografi, Etnografik Malzemenin Analizi ve Yorumlanması

(Haftalık Araştırma Ödevi: Röportaj)

Okuma: Brennen, pp. 159-191.

Teslim Etme: Oral History Analysis Assignment

8 Ara Sınav Ödev Taslaklarının Sunumu, Tartışmalar, Görüşler

(Haftalık Araştırma Ödevi: Röportaj)

Teslim Etme: Ethnographic Research Assignment
9 Metin Analizi: Semiyotik, Teori ve Yorumlama, Kodlama ve Kod Çözümleme, İdeolojik Analiz, Tür Analizi, Diskur Analizi, Retorik Analiz

(Haftalık Araştırma Ödevi: Röportaj)

Okuma: Brennen, pp. 192-231.

Teslim Etme: Midterm Paper

10 İçerik Analizi: Tanım, Sınırlandırmalar, Aşamalar, Güvenilirlik ve Geçerlilik

(Haftalık Araştırma Ödevi: Röportaj)

Okuma: Wimmer & Dominick, pp. 155-183.

Teslim Etme: Textual Analysis Assignment

11  

Anket Araştırması: Tanımlayıcı ve Analitik Anketler, Soruları Oluşturma ve Sunum

(Haftalık Araştırma Ödevi: Röportaj)

Okuma: Wimmer & Dominick, pp. 184-217.

Teslim Etme: Content Analysis Assignment

12  

Araştırma Önerisi Yazımı

(Haftalık Araştırma Ödevi: Röportaj)

Teslim Etme: Survey Research Assignment
13 Araştırma Önerisi Yazımı (Devam)

(Haftalık Araştırma Ödevi: Röportaj)

Teslim Etme: Draft Research Proposal
14  

Akademik Araştırma Teknik ve Stilleri: APA, MLA ve Chicago

(Haftalık Araştırma Ödevi: Röportaj)

Teslim Etme: Reviewed Research Proposal
15 Akademik Araştırma Teknik ve Stilleri: APA, MLA ve Chicago

 (Devam)

(Haftalık Araştırma Ödevi: Röportaj)

Araştırma Projesi Final Taslak Sunumu, Tartışmalar, Görüşler

Teslim Etme: Final Research Proposal & Draft Final Research Project Report

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Temel Kaynaklar:

 

Brennen, S. Bonnie (2013). Qualitative Research Methods for Media Studies, N.Y. & Oxon: Routledge.

 

Wimmer, R.D. & Dominick, J.R.. (2011). Mass Media Research: An Introduction, London: Thomson & Wadsworth, 9th edition.

Diğer Kaynaklar Ek Okumalar:

 

Berger, A. A. (2000). Media and Communcation Research Methods. London: Sage Pub.

 

Corner, J., Schlesinger, P. & Silverstone, R. (2005). International Media Research: A

Critical Survey, London & N.Y.: Routledge. (1st published in 1997).

 

Dicle, Atilla (2002). Manual for Writing Research Papers, Theses & Dissertations, İstanbul: Yeditepe Ün. Yayınları.

 

Perry, David K. (2002). Theory and Research in Mass Communication: Contexts and Consequences, London: Lawrance Erlbaum Associates, Pub.

 

Priest, S. H. (2009). Doing Media Research: An Introduction, London: Sage Pub., 2nd edition.

 

Messenger Davies, M. & Mosdell, Nick (2006). Practical Research Methods for Media and Cultural Studies: Making People Count, Edinburgh: Edinburgh University Press.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar Kitap: Bilgi Merkezi
Ödevler Bu ders her hafta araştırma yapmayı, taslak ödevler hazırlamayı, bunları sunmayı ve yorumlar ve değerlendirmelerden sonra araştırma raporlarını tekrar yazmayı gerektirir. Final araştırma ödevi raporu için akademik yazım teknikleri ve stillerine mutlaka sıkı sıkıya uyulmalıdır.

 

1.    Haftalık araştırma ödevleri (Toplam 8 adet) en az 2 – en çok 5 sayfa.

2.    Ara sınav Ödevi (Seçilen bir radyo / tv yayını, gazete, dergi, internet sitesi ya da filmle ilgili iyi tasarlanmış ve hazırlanmış olmak koşuluyla) en az 10 en çok 15 sayfa

3.    Araştırma Önerisi (Final Araştırma Ödevi İçin)

Final Araştırma Ödevi (İyi tasarlanmış, iyi hazırlanmış ve nitel araştırma metoduyla hazırlanmış olacak, bibliyografi hariç en az 20 en çok 25 sayfa )

Sınavlar Sunum, Yazılı Raporlar, Tartışmalar, Dönem Ödevi

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ev Ödevi 8 40
Ara Sınav 1 40
Araştırma Önerisi 1 20
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   60
Yıl içinin Başarıya Oranı   40
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Medya ve iletişim alanında bilimsel düşünebilme, eleştirel kuram, kavram ve yöntemlere hakim olabilme ve bilimsel düzeyde veri toplama ve tartışma yetisini geliştirebilmek.         X
2 Kitle İletişim araçlarının tarihsel gelişimini toplumsal ve kültürel sonuçları bağlamında tanımlayabilmek ve analiz edebilmek.   X      
3 Kitle iletişim araçları üzerine inşa edilmiş eleştirel düşünce geleneğini , post-modernizm, küreselleşme, post-kolonyalizm, post yapısalcılık gibi çağdaş kavramsal çerçevelerle ilişkilendirebilmek, yeni tartışma odakları yaratabilmek. X        
4 Ekonomik, politik ve kültürel olguların ve gelişmelerin kitle iletişim araçları yoluyla  dolayımlanma biçimlerini ve toplumsal yaşama etkilerini analiz edebilmek ve tartışabilmek.     X    
5 Kültürel çalışmaların disiplinler arası  yapısını tanımlayabilmek, geleneksel bilimsel disiplinlerin iletişim çalışmaları alanı ile etkileşimlerini yorumlayabilmek.         X
6  Görsel, işitsel ve  yazılı sanat tarihinde ortaya çıkmış klasik ve modern  estetik kuramlara hakim olabilmek, bu kuramlar ışığında anlatı biçimlerini ve türlerini inceleyebilmek ve tartışabilmek.       X  
7 Toplumsal hayatın siyasi olgu ve  aktörlerinin kitle iletişim araçlarını kullanma ve yer alma biçimlerini sosyo politik sonuçları bağlamında eleştirel bir şekilde değerlendirebilmek.         X
8 Yayın politikalarının ulusal ve uluslararası ilişkilerini anlayabilmek, toplumsal ve kültürel nedenleri ve sonuçları üzerinden değerlendirebilmek.     X    
9 Medyanın  mülkiyet ilişkileri ve  kanallarını ve medya ürünlerinin   ulusal ve uluslararası düzeyde ekonomik ve kültürel  işleyişini tanıyabilmek,  pazarlama teknikleri ve araçları ile bağını kurarak birleştirebilmek.   X      
10 Pazarlama teknikleri, araçları ve biçimlerini medya kuramları ile bağlantılandırmak ve uygulama yöntemlerini incelemek.     X    
11 Ulusal ve uluslararası film tarihi ve kültürü üzerine temel kuramsal çalışmaları adlandırabilmek, önemli örnekleri tanıyabilmek, kuramlar ile ilişkilendirebilmek. X        
12 Film ve televizyonun farklı anlatı biçimlerinin yazım formatlarına hakim olabilmek ve uygulayabilmek.         X
13  Kitle iletişim araçlarının teknik olanaklarını ve yapısını tanıyabilmek, teknolojik gelişmeleri takip edebilmek ve bu gelişmeleri uygulayabilmek.    X      
14  Sinema ve televizyonda kullanılan gelişmiş estetik yaklaşımları ve  görsel efektleri, ulusal ve uluslararası örnekleri ile  gözden geçirmek ve uygulama becerisini kazanabilmek.     X    
15  Medya ve iletişim alanında kullanılan kuramsal bilgileri, anlatı türlerini, estetik yaklaşımları, teknik bilgileri yaratıcı bir tasarımla birleştirebilmek ve  bir  projede somutlaştırma becerisini edinmek.         X

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ev Ödevi 8 2 16
Vize 2 20 40
Araştırma Önerisi 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü     145
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5.8
Dersin AKTS Kredisi     6