• TR
  • EN
Ders Kodu: 
PHIL 616
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
20
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı felsefe tarihi boyunca ileri sürülmüş çeşitli doğa anlayışlarını karşılaştırıp tartışmanın yanısıra doğa bilimleriyle doğa felsefesi arasındaki ilişkilerdeki sorunları ele almaktır.

Dersin İçeriği: 

Aristoteles’te, Ortaçağ ve Yeniçağ’da doğa ve Evren anlayışları; Leibniz ve Kant’ın doğa felsefeleri; A.N. Whitehead’in organizma felsefesi. Aristoteles’in Fizik, Metafizik, Galileo’nun İki Dünya Dizgesi Üzerine Söylev; Leibniz’in Monadoloji, İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Yeni Denemeler; Kant’ın Doğa Bilimlerinin Metafiziksel İlk Temelleri; Whitehead’in Süreç ve Gerçeklik kitaplarının incelenmesi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım, 2. Tartışmalı Ders, 3. Seminer, 4. Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav, B. Seminer, C. Ödev, D: Sunum; E: Dönem Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) değişen doğa anlayışlarını ayırt eder.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

A, B, C, D, E

2) farklı doğa düşüncelerini tarihsel perspektif içinde karşılaştırır.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

A, B, C, D, E

3) doğa bilimleriyle felsefe çözümlemeleri arasındaki ilişkileri değerlendirir.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

A, B, C, D, E

4) farklı doğal değişme, oluş, nedensellik, süreç kuramlarını kavrar.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

A, B, C, D, E

5) insanlıkla doğa arasındaki ilişkinin sorunlarını tartışır.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12

1, 2, 3, 4

A, B, C, D, E

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: “Doğa”nın anlamı nedir?

-

2

Sokrates öncesi filozofların “physis”i ile Parmenides’in meydan okuyuşu

Seçmeler

3

Parmenides’in meydan okuyuşuna verilen karşılıklardan Aristoteles’in Fizik’ine

Seçmeler, Phaidon, Fizik

4

Aristoteles’in Metafizik’i ile Fizik’i

Metafizik, Fizik

5

Aristoteles: doğa, nedensellik, değişme

Fizik, Oluş ile Bozuluş

6

Ortaçağ felsefesinde doğa kavrayışları

Seçmeler

7

İslam felsefesinde doğa kavrayışları

Seçmeler

8

Arasınav

 

9

Rönesans’ta felsefe ile doğa bilimleri

Seçmeler

10

Galileo, Descartes and Newton: doğa felsefesinin matematik ilkeleri

Galileo, Descartes, Newton

11

Leibniz-Clarke yazışması: doğa, bilgi, ilahiyat

Leibniz-Clarke

12

Hume’un nedensellik eleştirisi ile Kant’ın doğa yasaları

Seçmeler

13

19. Yüzyılda doğa kavramı: Darwin, Marx, Nietzsche

Seçmeler

14

Yeni fizik, yeni doğa felsefesi: Süreç ile Gerçeklik

Whitehead

15

The Idea of Nature

Collingwood

16

Son sınav

-

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Kitabı

 

Diğer Kaynaklar

A. Whitehead, Process and Reality, Corrected Edition, Griffin, D. ile Sherburne, D., yay. NY: Macmillan, 1978.

Aristotle, Metaphysics, herhangi bir iyi yayım.

Aristotle, On Generation and Corruption, herhangi bir iyi yayım.

Aristotle, Physics, herhangi bir iyi yayım.

G. Galilei, Dialogue Concerning the Two Chief World Systems, S. Drake (çev.), Berkeley: University of California Press, 1967.

G. Galilei, Two New Sciences. S. Drake (ç.), Toronto: Wall, Emerson, 2000.

I. Newton, The Principia: Mathematical Principles of Natural Philosophy: A New Translation, çev. I. B. Cohen ile Anne Whitman, Berkeley: University of California Press, 1999.

Plato, Phaedo, herhangi bir iyi yayım.

R. Ariew (yay.), G. W. Leibniz and Samuel Clarke. Correspondence, Indianapolis: Hackett, 2000.

R. Descartes, Principles of Philosophy, V. R. Miller ile R. P. Miller (çev.), Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1983.

R. Descartes, The World, M. S. Mahoney (çev.), New York: Abaris, 1979.

R. G. Collingwood, The Idea of Nature. Oxford: Clarendon Press, 1945.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

Eskiçağ, ortaçağ, İslam, Rönesans düşünürleriyle Hume, Kant, Darwin, Marx, Nietzsche’den seçmeler.

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Arasınav

1

20

Ödevler

2

20

Sunum

1

10

Son sınav

1

20

Dönem ödevi

1

30

Toplam

 

100

Fianl ile Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

50

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

50

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır.

       

X

 

2

İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir.

       

X

 

3

Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir.

       

X

 

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır.

       

X

 

5

Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur.

       

X

 

6

Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme,  geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

       

X

 

7

Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür.

       

X

 

8

Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır.

   

X

     

9

Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki  felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir.

   

X

     

10

Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır.

       

X

 

11

Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır.

 

 

 

X

 

 

12

Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir.

 

 

 

 

X

 

13

Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir.

 

 

X

 

 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)

16

7

112

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

6

90

Arasınav

1

60

60

Ödevler

2

36

72

Sunum

1

40

40

Son sınav

1

60

60

Dönem ödevi

1

80

80

Toplam İş Yükü

 

 

514

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

20,56

Dersin AKTS Kredisi

 

 

20