Bu dersin amacı felsefe, tarih, insan bilimleri, yazın alanlarının sorunları bakımından ayrılığını ortaya koyarak anlama ile yorumlamanın yöntemsel bulduruculuğunu tartışmaktır.
Hermeneutiğin temel sorunlarının, özellikle de anlama, açıklama ve yorumlama sorunlarının Dilthey, Gadamer, Habermas ve Ricoeur'un eserleri üzerinden incelenmesi ve hermeneutiğin insan bilimlerine sağladığı bilme olanaklarının tartışılması.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) anlama ile yorumlamanın açıklamadan başkalığını kavrar. | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 | 1, 2, 3, 4 | B, C, D, E |
2) doğa bilimleriyle insan bilimlerini yöntemleri bakımından karşılaştırır. | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 | 1, 2, 3, 4 | B, C, D, E |
3) anlama ile yorumlamanın bilgisel değerini ayırt eder. | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 | 1, 2, 3, 4 | B, C, D, E |
4) hermeneutik gelenek içindeki düşünürlerin temel metinleri konusunda uzmanlaşır. | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 1313 | 1, 2, 3, 4 | B, C, D, E |
5) hermeneutiğin toplum, tarih, yazın sorunlarının incelenmesi bakımından sonuçlarını tartışır. | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 | 1, 2, 3, 4 | B, C, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Hermeneutik tasarısı |
- |
2 |
Dilthey ile tin bilimlerinin özelliği |
Dilthey |
3 |
Tin bilimlerinin yöntemi olarak hermeneutik |
Dilthey |
4 |
Dilthey’ın tarih felsefesi |
Dilthey |
5 |
Schleiermacher’den önce hermeneutik |
Seçmeler |
6 |
Schleiermacher: hermeneutik ile filoloji |
Schleiermacher |
7 |
Schleiermacher: hermeneutik ile dinsel metinler |
Schleiermacher |
8 |
Schleiermacher: yöntem olarak hermeneutik |
Schleiermacher |
9 |
Sunumlar |
- |
10 |
Hermeneutik ile görüngübilim: Dilthey, Husserl, Heidegger |
Dilthey, Heidegger |
11 |
Gadamer: Doğruluk ile Yöntem |
Gadamer |
12 |
Gadamer: Doğruluk ile Yöntem |
Gadamer |
13 |
Apel: Hermeneutik ile dil felsefesi |
Apel |
14 |
Ricoeur: Hermeneutik ile yazın |
Ricoeur |
15 |
Sunumlar |
- |
16 |
Genel tartışma |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
|
Diğer Kaynaklar |
F. Schleiermacher, Hermeneutics and Criticism. Yay., çev. Andrew Bowie. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. F. Schleiermacher, Hermeneutik und Kritik. Yay. Manfred Frank. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1993. F. Schleiermacher, Dialektik. Yay. Rudolf Odebrecht. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1988. F. Schleiermacher, Hermeneutics. The Handwritten Manuscripts. Yay. Heinz Kimmerle. Çev. James Duke, Jack Forstman. Montana: Scholars Press, 1977. F. Schleiermacher, Hermeneutik. Nach den Handschriften. Yay. Heinz Kimmerle. Heidelberg: Carl Winter, 1974. W. Dilthey, The Formation of the Historical World in the Human Sciences. Yay. Rudolf A. Makkreeli Frithjof Rodi. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 2002. W. Dilthey, Hermeneutics and the Study of History. Yay. Rudolf A. Makkreel, Frithjof Rodi. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1996. W. Dilthey, Introduction to the Human Sciences. Yay. Rudolf A. Makkreel, Frithjof Rodi. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1989. M. HeideggerBeing and Time. Çev. John Macquarrie, Edward Robinson. San Francisco: Harper, 1962. H.-G. Gadamer, Truth and Method. Çev. Joel Weinsheimer, Donald G. Marshall. New York: Continuum, 1994. H.-G. Gadamer, Philosophical Hermeneutics. Çev. David E. Linge. Berkeley: University of California Press, 1976. K.-O. Apel, “Regulative Ideas or Truth-Happening? An Attempt to Answer the Question of the Conditions of Possibility of Valid Understanding.” Çev. Ralf Sommermeier. Hahn, 67-94. K.-O. Apel, J. Habermas (yay.). Hermeneutik und Ideologiekritik. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1971. P. Ricoeur, The Conflicts of Interpretation: Essays in Hermeneutics. Çev. Willis Domingo. Evanston: Northwestern University Press, 1974. P. Ricoeur, Hermeneutics and the Human Sciences: Essays on Language, Action and Interpretation. Çev. John B. Thompson. Cambridge: Cambridge University Press, 1981. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Seminer tartışmalarına katılım |
1 |
10 |
Ödevler |
2 |
20 |
Sunum |
2 |
30 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
X |
|||||
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
X |
|||||
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
X |
|||||
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
X |
|||||
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
X |
|||||
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
X |
|||||
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
X |
|||||
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
X |
|||||
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
X |
|||||
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
9 |
144 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
10 |
130 |
Ödevler |
2 |
40 |
80 |
Sunum |
2 |
40 |
80 |
Dönem ödevi |
1 |
80 |
80 |
Toplam İş Yükü |
|
|
514 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20,56 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |