Düşünürlerin yapıtlarının asıllarını kaynak metin olarak kullanarak felsefe tarihindeki kimi etik kuramlarını ayrıntılı biçimde ele almak.
Kişi değerleri üzerinden belirlenen etik eylemi ve eylemin sorumluluğunu taşıyan kişiyi konu edinen temel etik kavramların incelenmesi. Platon’dan başlayarak günümüze kadar gelen Etik’in değerinin de sorgulandığı Kant sonrası felsefeden örneklerin ele alındığı tartışmaların çözümlenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) felsefe tarihindeki temek etik metinlerini ayrıntılı inceler. |
1, 3, 7, 13 |
1,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) felsefe metinlerini okumaya ve çözümlemeye ilişkin yetkinlik kazanır. |
1,2 |
1,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) temel etik kuramlarına ilişkin ayrıntılı bilgi edinir. |
1, 5,13 |
1,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) metin çözümlemeye ve yorumlamaya ilişkin yetkinlik kazanır. |
1,2 |
1,3,4 |
A,B,C,D,E |
5). etiğin nesnesini tanır; ve bu nesnenin yapısını bilir. |
5,13 |
1,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) etik, ahlak, moral gibi kavramları birbirinden ayırır. |
2,5,8,13 |
1,2,3 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Aristoteles, Nicomachean Ethics, Kitap I –IX Three types of Friendship (Nicomachean Ethics, Kısımlar VIII - IX) |
|
2 |
Aristoteles, Nicomachean Ethics, Book II: pathos, dynamis, heksis, arête; mesotes, hyperbole, elleipsis. |
|
3 |
Aristoteles, Nicomachean Ethics, Kitap III: isteyerek/istemeyerek yapma; prohairesis, andreia, sophrosyne; Kitap IV: eleuteria, megaloprepeia, megalopsykhia ve öteki etik erdemler. |
|
4 |
Aristoteles, Nicomachean Ethics, Kitap V: dikaiosyne (adalet) |
|
5 |
Aristoteles, Nicomachean Ethics, Kitap VI: aretai dianoetikai |
|
6 |
Aristoteles, Nicomachean Ethics, Kitap VII: Enkrateia (kendine egemen olma) & Akrasia (kendine egemen olamama) |
|
7 |
Aristoteles, Nicomachean Ethics, Kitap X: Eudaimonia, bios theoretikos |
|
8 |
ARA SINAV |
|
9 |
Immanuel Kant, Kritik der praktischen Vernunft, Die Analytik der reinen praktischen Vernunft. |
|
10 |
Immanuel Kant, Kritik der praktischen Vernunft, Die Analytik der reinen praktischen Vernunft. |
|
11 |
Immanuel Kant, Kritik der praktischen Vernunft, Die Analytik der reinen praktischen Vernunft, Grundgesetz der reinen praktischen Vernunft. |
|
12 |
Immanuel Kant, Kritik der praktischen Vernunft, Die Analytik der reinen praktischen Vernunft, Von der Deduktion der Grundsätze. |
|
13 |
Immanuel Kant, Kritik der praktischen Vernunft, Die Analytik der reinen praktischen Vernunft, Von der Deduktion der Grundsätze. |
|
14 |
Immanuel Kant, Kritik der praktischen Vernunft, Die Analytik der reinen praktischen Vernunft, Von der Deduktion der Grundsätze. |
|
15 |
Immanuel Kant, Kritik der praktischen Vernunft, Kritische Beleuchtung der Analytik |
|
16 |
GENEL SINAV |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
Aristoteles, Eudemos’a Etik, trans. by Saffet Babur 1st edition. (Ankara: Dost Kitabevi). Aristotle, Nicomachean Ethics, tans. By Joe Sachs (Focus Philosophical Library, 2002). Aristoteles, Nikomakhos’a Ethik, Çev. S. Babür, Ankara: Bilgesu Yayınları. Kant, Die drei Kritiken, Herausgegeben von Wilhelm Weischedel, suhrkamp taschenbuch wissenschaft.
|
|
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Arasınav |
1 |
20 |
Sunum |
1 |
20 |
Son sınav |
1 |
30 |
Dönem ödevi |
1 |
30 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
30 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
70 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
Program Çıktıları
|
Katkı düzeyi*
|
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
|
X |
2. İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
X |
|
3. Etkili iletişim kurabilen, özellikler yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
4. Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
|
X |
|
5. Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
|
|
|
X |
6. Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
|
|
X |
|
7. Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
X |
|
|
8. Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültüreli politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
|
X |
|
9. Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye’deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
|
|
X |
|
10. Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
X |
|
11. Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
12. Felsefe alanındaki ulusal ve uluslar arası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
X |
|
13. Genelde Felsefe, özelde felsefe tarihi çalışmalarını yürütecek klasik dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
4 |
60 |
Arasınav |
1 |
15 |
15 |
Sunum |
1 |
15 |
15 |
Son sınav |
1 |
15 |
15 |
Dönem ödevi |
1 |
22 |
22 |
Toplam İş Yükü |
|
|
175 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
7 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
7 |