Bu ders toplumbilimleriyle sinema çalışmaları arasındaki ilişkileri ileri düzeyde incelemek üzere tasarlanmıştır. Sinemaya özgü teknik ve estetik olarak karşımıza çıkan kültürel ve sosyo-politik bileşenleri saptamak, ayırtetmek üzere sinemanın tarihsel serüveni izlenecektir.
Sinemanın anlatım ve stilinde karşımıza çıkan tarihsel yapı taşlarına odaklanılacaktır. Alternative anlatım biçimleri, çıkışlar, manifestolar –Afrika, Latin Amerika, Avrupa, Uzak Doğu- hakim anlatıya karşı mücadeleler dönem boyunca örnek filmler ve kurucu makalelerle birlikte incelenecek, tartışılacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Felsefi bir kavram olarak estetiği ve onun günümüz film estetiği teorileriyle ilişkisini anlar, sorgular. |
1, 3, 4, 5, 6, 11, 14
|
1,2,3,4 | A,B,C |
2) Film yapım biçimlerinin ve estetiğinde değişimlerin arkasında yatan ekonomik, teknolojik ve toplumsal değişimlerin farkına varır ve ilişkilerini kurar.
|
3, 2, 5,6, 914 | 1,2,3,4 | A,B,C |
3) Film yönetmenlerini, akımlarını ve onlarla ortaya çıkan temel teorileri analiz eder. | 2, 4, 11, 14 | 1,2,3,4 | A,B,C |
4) Tarihsel ve toplumsal bir perspektifle postmodernizm, post kolonyolism, çok kültürcülük, postyapısalcılık gibi günümüz teorik çalışma alanlarıyla sinemada ortaya çıkan yeni estetik eğilimleri karşılaştırır, ilişkilendirir. | 6, 11, 14 | 1,2,3,4 | A,B,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sanat üzerine felsefi tartışmalar ve saptamalar |
Dick, George, Introduction to Aesthetics: An Analitical Approach, Oxford, Oxford university press , 1996
|
2 | Aydınlanma ve estetiğin bir disiplin olarak ortaya çıkışı |
Eagleton, Terry, Literary Theory: an Introduction, Blackwell, 1997
|
3 | Sinema üzerine ilk tartışmalar: Sinema ne olabilir? Göstermek mi anlatmak mı? Hangi estetik tarihsel olarak kazanacak? | Thomas Elsaesser and Adam Barker. (Ed) Early Cinema: Space, Frame, Narrative, London BFI, |
4 | Sinema bir ekonomi mi sanat mı? |
Allen, Robert C. ; Douglas Gomery Film History: Theory and Practice,Boston : McGraw-Hill , 1985
|
5 | Sinema ve sinema seyircisinin doğumu... Hollywood’un doğuşu ve izleyici profili ve dünyada film endüstrisinin gelişimi... |
Nowell Smith, Geoffrey (ed) The oxford History of World Cinema, Oxford 1997
|
6 | Gerçekçilik ve biçimcilik: Sinemanın özgüllüğü üzerine araştırmalar, iddialar, ya da toplumsal bir sanat arayışı… |
Stam, R. & Miller, T., (eds), (2000), Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell,
|
7 | İdeolojik bir aygıt olarak sinema.... Marx’tan Gramsci’ye ve Althussser ve Lacan’a… |
Andrew Dudley, Concepts in Film Theory, Oxford ; New York : Oxford University Press , 1984
|
8 | Politikanın estetikleştirilmesi ve estetiğin politikleşmesi… | Benjamin, Walter, Understanding Brecht, 1973, |
9 | Hakim anlatı sistemlerine karşı alternative arayışlar…. |
Stam, R. & Miller, T., (eds), (2000), Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell,
|
10 | Bertolt Brecht yarattığı estetik teoride tamamen haklı mıydı, değişmeyen ne? |
Brecht, Bertolt, Epik Tiyatro, Say yayınları 1980
|
11 | Neden Godard ısrarla stilini korudu? Tarkovski, Ken Loach ve Angelopoulus’u nereye koyabiliriz? |
Bordwell, David, On the history of Film Style, Harward, 1999
|
12 | Oryantalizm: Batı anlatıları ve temsilleri…. |
Stam, R. & Miller, T., (eds), (2000), Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell,
|
13 | Batının dışında izlenecek bir sinema estetiği nerede yazılı? Güney Amerika, Türkiye, Hindistan ve Uzak Doğu… |
Nowell Smith, Geoffrey (ed) The oxford History of World Cinema, Oxford 1997
|
14 | Tarihi kırılma anları veya ötekinin anlatısı… Sinema tarihini tersinden yazmak... Üçüncü sinema ve dünya…. |
Stam, R. & Miller, T., (eds), (2000), Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell,
|
15 | Çok-kültürlülük ve tarihsel kökleri, kuramları…. Hybrids ya da göçmen ya da tarihsel etnik kimlikler mi? Etnisite ve estetik… |
Babha, Homi, “Nation and Narration”, Routledge, 2002
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
Stam, R. & Miller, T., (eds), (2000), Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell,
Thomas, Elsaesser and Adam, Barker. (Ed) Early Cinema: Space, Frame, Narrative, London BFI, 19990 Parkinson, David. History of Film, Thames and Hudson 2002 Andrew, Dudley; Concepts in Film Theory, Oxford University Press , 1984 Easthope, Antony; Contemporary Film Theory, London Longman, 1993 Allen, Robert C. ; Douglas Gomery Film History: Theory and Practice,Boston : McGraw-Hill , 1985 Bordwel, D. And Thompson, K. Film History: an Introduction, McGraw-Hill, , 2003 : 2nd ed. Babha, Homi, “Nation and Narration”, Routledge, 2002 Brecht, Bertolt, Epik Tiyatro, Say yayınları 1980 Eagleton, Terry, Literary Theory: an Introduction, Blackwell, 1997 Nowell Smith, Geoffrey (ed) The oxford History of World Cinema, Oxford 1997 Bordwell, David, On the history of Film Style, Harward, 1999 Dick, George, Introduction to Aesthetics: An Analitical Approach, Oxford : Oxford university press , 1996 Deleuze, Jilles, Cinema 1 Movement Image, Cinema 2: Time-Image, Continuum, 2005 Dönem boyunca konula ilişkili makaleler dağtılacaktır, öğrenciler her haftanın okuma listesine ek olarak aynı şekilde onlardan da sorumlu olacaklardır. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | Öğrencilerin dersin gereklerine bağlı olaral ders dışı saatlerde filmleri izlemek ve ders için yorumlamakla sorumludurlar. Ek ödevler öğrencilerin katılımına ve bilgi dağarcığına bağlı olarak çoğalabilir. |
Ödevler | Ders okuma listesinin her hafta sunulması ve tartışılması ve ara sınav olarak bir araştırma makalesinin hazırlanması. |
Sınavlar | Konuyla ilgili bilimsel bir makale yazılması |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 6 | 30 |
Ödev | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Medya ve iletişim alanında bilimsel düşünebilme,eleştirel kuram, kavram ve yöntemlere hakim olabilme ve bilimsel düzeyde veri toplama ve tartışma yetisini geliştirebilmek. | X | ||||
2 | Kitle İletişim araçlarının tarihsel gelişimini toplumsal ve kültürel sonuçları bağlamında tanımlayabilmek ve analiz edebilmek. | X | ||||
3 | Kitle iletişim araçları üzerine inşa edilmiş eleştirel düşünce geleneğini , post-modernizm, küreselleşme, post-kolonyalizm, post yapısalcılık gibi çağdaş kavramsal çerçevelerle ilişkilendirebilmek, yeni tartışma odakları yaratabilmek. | X | ||||
4 | Ekonomik, politik ve kültürel olguların ve gelişmelerin kitle iletişim araçları yoluyla dolayımlanma biçimlerini ve toplumsal yaşama etkilerini analiz edebilmek ve tartışabilmek. | X | ||||
5 | Kültürel çalışmaların disiplinler arası yapısını tanımlayabilmek, geleneksel bilimsel disiplinlerin iletişim çalışmaları alanı ile etkileşimlerini yorumlayabilmek. | X | ||||
6 | Görsel, işitsel ve yazılı sanat tarihinde ortaya çıkmış klasik ve modern estetik kuramlara hakim olabilmek, bu kuramlar ışığında anlatı biçimlerini ve türlerini inceleyebilmek ve tartışabilmek. | X | ||||
7 | Toplumsal hayatın siyasi olgu ve aktörlerinin kitle iletişim araçlarını kullanma ve yer alma biçimlerini sosyo politik sonuçları bağlamında eleştirel bir şekilde değerlendirebilmek. | |||||
8 | Yayın politikalarının ulusal ve uluslararası ilişkilerini anlayabilmek, toplumsal ve kültürel nedenleri ve sonuçları üzerinden değerlendirebilmek. | |||||
9 | Medyanın mülkiyet ilişkileri ve kanallarını ve medya ürünlerinin ulusal ve uluslararası düzeyde ekonomik ve kültürel işleyişini tanıyabilmek, pazarlama teknikleri ve araçları ile bağını kurarak birleştirebilmek. | X | ||||
10 | Pazarlama teknikleri, araçları ve biçimlerini medya kuramları ile bağlantılandırmak ve uygulama yöntemlerini incelemek. | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası film tarihi ve kültürü üzerine temel kuramsal çalışmaları adlandırabilmek, önemli örnekleri tanıyabilmek, kuramlar ile ilişkilendirebilmek. | X | ||||
12 | Film ve televizyonun farklı anlatı biçimlerinin yazım formatlarına hakim olabilmek ve uygulayabilmek. | |||||
13 | Kitle iletişim araçlarının teknik olanaklarını ve yapısını tanıyabilmek, teknolojik gelişmeleri takip edebilmek ve bu gelişmeleri uygulayabilmek. | |||||
14 | Sinema ve televizyonda kullanılan gelişmiş estetik yaklaşımları ve görsel efektleri, ulusal ve uluslararası örnekleri ile gözden geçirmek ve uygulama becerisini kazanabilmek. | |||||
15 | Medya ve iletişim alanında kullanılan kuramsal bilgileri, anlatı türlerini, estetik yaklaşımları, teknik bilgileri yaratıcı bir tasarımla birleştirebilmek ve bir projede somutlaştırma becerisini edinmek. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödevler ve sunumlar | 6 | 4 | 24 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |