Bu ders öğrencilere geniş bir kuramsal bakış açısı kazandırır; ulus, sınıf, kabile, etnik, toplumsal cinsiyet ve inanç gibi kimlik terimlerinin algılanmasını sağlar.
Böylesi terimlerin tarihi-bağlamsal anlamlarının ve kullanım farklılıklarının ve/veya etkilerinin farkında olarak, bazı düşünürler her terimin farklı anlamlarını ayırt eden sınıflamalara teşebbüs etmişlerdir. Bazıları da ya kendi çalışmaları bağlamındaki kendi tanımlamalarını sunarlar ya da sadece kendi seçtikleri çevirili veya çevirisiz yerel terminolojiyi kullanırlar. Diğer birçokları yazında bu terimleri hala çok gevşekçe uygularlar.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ulus, kabile, kimlik, etnik, inanç ve toplumsal cinsiyetin tanımlarını anlamak | 2 | 1,2,3 | A,C |
Kimlik terimine (çizgisel evrimin evrensel sosyolojik sınıflarından daha geniş) kültürel ve toplumsal bir konu olarak yaklaşmak | 2,4 | 1,2,3 | A,C |
Kendi çalışmalarının bağlamında kendi tanımlarını sunmak | 2,6 | 1,2,3 | A,C |
Kendi seçtikleri yerel terminolojiyi çeviriyle ya da çevirisiz kullanmak | 2 | 1,2,3 | A,C |
Kimliğin her bağlamama uymayabilen, yeni terimleriyle karşılaşıldığında eleştirel olmak | 2,4 | 1,2,3 | A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Kimlik nedir? Tek, standart ya da evrensel bir gerçek mi? Kimliğin temel
özellikleri ve çeşitleri |
Bilgin, Nuri 1994 Sosyal Bilimlerin Kavşağında Kimlik Sorunu, İzmir:Ege Yayıncılık.
Williams, Raymond1988 [1983/1976] “Ethnic,” pp:119-‐120;“Nationalist,pp: 213-‐214; “Native,” pp: 215-‐216 (Also see, “Folk,” pp: 136-‐137, & “Genetic,” pp:142-‐143, Keywords:A Vocabulary of Culture and Society, London: Fontana Press (An Imprint of Harper Collins Publishers). |
2 |
Bir kimliğin oluşumu, yeniden oluşumu veya
değişimi
Temel unsurlar: Zaman, Mekan, Bağlam |
Anderson, Benedict 1983
Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, London: Verso Editions and NLB. |
3 |
Temel unsurlar: Zaman, Mekan, Bağlam
Türkiye’den ve Diğer Ülkelerden Örnekler |
Bentley, Carter 1983
“Theoretical Perspectives on Ethnicity and Nationality,” in Sage Race Relations Abstracts |
4 |
Dönem
Ödevi Konularının Seçimi
Kimliğin Çeşitliliği
Kimliğin |
Barth, Fredrick 1969
Ethnic Groups and Boundaries, Boston: Little Brown and Company. |
5 |
Farklı
Türleri, Diğer Toplumlarla ve Toplumdaki Zaman Boyunca Karşılaştırm a |
Khoury, Philip S. and Joseph Kostiner (eds.) 1990
Tribes and State Formation in the Middle East, Berkeley ·∙ Los Angeles ·∙ Oxford: University of California Press. Lindner, Paul Rudi 1982 “What Was a Nomadic Tribe?” Comparative Studies in Society and History, 24(4)/ Oct.: 689-‐711. |
6 |
Dönem
Ödevi Konularının Tebliği İçin Teslim Tarihi
Kabilesel Kimlik |
Alter, Peter 1991 (1989
Nationalism, (Trans. by Stuart McKinnon-‐Evans), London ·∙ New York ·∙ Melbourne ·∙ Auckland: Edward Arnold (A divisionof Hodder & Stoughton). |
7 | Ulusal Kimlik |
Cox, Oliver C. 1970 [1948]
Cast, Class, and Race: A Study of Social Dynamics, Garden City, New York: |
8 | Sınıf Kimliği | “Gramsci’s Relevance for the Study of Race and Ethnicity,” Journal of Communication Inquiry, 10(2): 5-‐27. |
9 | Ara Sınav Irk Kavramı | |
10 | Dini Kimlik | Nakavi, Ali Muhammed 1992İslam ve Miliyetçilik, İstanbul: Bengisu Yayİncılık |
11 |
Bireysel Sunumlar ve
Tartışmalar (Öğrenci sayısına bağlı olarak 15-20 dakika) |
-------- |
12 |
Bireysel Sunumlar ve
Tartışmalar (Öğrenci sayısına bağlı olarak 15-20 dakika) |
--------- |
13 |
Bireysel Sunumlar ve
Tartışmalar (Öğrenci sayısına bağlı olarak 15-20 dakika) |
---------- |
14 |
Bireysel Sunumlar ve
Tartışmalar (Öğrenci sayısına bağlı olarak 15-20 dakika) |
----------- |
15 |
Dönem
Ödevlerinin Teslim Tarihi |
----------- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Anderson, Benedict 1983
Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism Verso Editions and NLB. |
Diğer Kaynaklar |
Aydın, Suavi 1993
Modernleşme ve Milliyetçilik, Ankara: Gündoğan Yayınları.
Bentley, Carter 1983 HT 1501 S23 “Theoretical Perspectives on Ethnicity and Nationality,” in Sage Race Relations Abstracts, 8(2) &8(3),
Bilgin, Nuri 1994 Sosyal Bilimlerin Kavşağında Kimlik Sorunu, İzmir: Ege Yayıncılık. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | |
Ödevler | Bir ödev ve bir sunum olacaktır |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 2 | 20 |
Ödev | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | ||
Yıl içinin Başarıya Oranı | ||
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin temel kavram ve kuramlarına hâkim olmak. | x | |||||
2 | Ulusal, uluslararası ve ulus-ötesi oluşumların yapısını, kurumlarını ve işleyişlerini, siyaset bilimi kavram ve kuramları kullanarak anlamak ve yorumlayabilmek. | x | |||||
3 | İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları anlayıp, yorumlayacak düzeyde karşılaştırmalı bir bakış açısına sahip olmak. | x | |||||
4 | Stajlar ve araştırma projelerine katılarak bireysel sorumluluk ve ekip çalışması deneyimi kazanmak. | x | |||||
5 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | x | |||||
6 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | x | |||||
7 | Analitik ve eleştirel bir bakış açısı kazanarak akademik ve mesleki ortamlarda yazılı ve sözlü iletişim becerilerine sahip olmak. | x | |||||
8 | Kamu veya özel sektörde istihdam edilebilecek ya da akademik kariyere devam edebilecek deneyim ve sosyal niteliklere sahip olmak. | x | |||||
9 | Kendi yetiştiği çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | x | |||||
10 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. | x |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 15 | 240 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Sunum | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 378 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 15.12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 15 |