Ders siyaset ve toplum arasındaki karşılıklı etkileşim sürecine odaklanmıştır. Siyasal davranış, siyasi kültür ve kurumların geliştiği çevre incelenecektir. Öğrencilerin siyaset sosyolojisi alanında bir araştırma konusu belirleyerek, elde ettikleri bulgularla bir ödev hazırlaması gerekmektedir.
Araştırma gelenekleri ve siyaset sosyolojisine yaklaşımlar, modernleşme, siyasal sosyalleşme, toplumsal değişim, devlet ve toplum, tarihsel sosyoloji, siyasi partiler, sivil toplum, din ve siyaset, temsil ve meşruiyet sorunu.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Siyasal sosyalleşme, toplumsal değişim, modernleşme, baskı grupları, siyasi partiler, sivil toplum, siyasi temsil, din ve siyaset konularını kavrama. |
1, 3 |
1, 2, 3, 5, 7 | A, B, D |
Siyaset sosyolojindeki temel tartışmalar ve gelenekleri müzakere etme. | 1, 3 | 1, 2, 3, 5, 7 | A, B, D |
Siyaset sosyolojisi modellerine başvurarak güncel sosyopolitik olayları yorumlama. | 1, 2, 3, 4, 8, 9 | 1, 2, 3, 5, 7 | A, B, D |
Siyaset sosyolojisiyle ilgili kavram ve teoriler üzerine kapsamlı bir literatür taraması yapma. | 5, 6, 8 | 1, 2, 3, 5, 7 | A, B, D |
Kalitatif ve kantitatif veri toplayarak, bunları bir ödev dahilinde yorumlama. | 5, 6, 8 | 1, 2, 3, 5, 7 | A, B, D |
Dersin Akışı
Hafta | ||
1 | GİRİŞ | |
2 | Siyaset Sosyolojisinin Esasları | Yücekök (1987) |
3 | Devlet Teorileri |
Lawrence (2008)
Tilly (1992) |
4 | Siyasal Kültür | Almond & Verba (1965) |
5 | Siyasal Sosyalleşme: Mikro Perspektifler | Yücekök (1987) |
6 | Siyasal Sosyalleşme: Makro Perspektifler | Yücekök (1987) |
7 | Toplumsal Değişim ve Modernleşme | Yücekök (1987) |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çoğulcu Modern Toplumların Siyasi Kurumları | Yücekök (1987) |
10 | Baskı ve Çıkar Grupları | Yücekök (1987) |
11 | Siyasi Partiler | Yücekök (1987) |
12 | Siyasi Temsil | Yücekök (1987) |
13 | Sivil Toplum | Lawrence (2008) |
14 | Toplumsal Yapı ve Din | Yücekök (1987) |
15 | Yeni Sosyal Hareketler | Orum (2009) |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Yücekök, A.N. (1987) Siyasetin Toplumsal Tabanı: Siyaset Sosyolojisi (Ankara: SBF). |
Diğer Kaynaklar |
Moore, Barrington (1993) [1966] Social Origins of Dictatorship and Democracy (Boston: Beacon Press).
Tilly, Charles (1992) Coercion, Capital and European States (Wiley-Blackwell). Duverger, Maurice (1964) Political Parties (Taylor & Francis). Almond, Gabriel A., and Verba, Sidney (1965) The Civic Culture (Boston, MA: Little, Brown and Company). Neuman, W. Lawrence (2008) Power, state, and society: An Introduction to Political Sociology (Waveland). Orum, Anthony, and John G. Dale (2009) Political sociology: Power and participation in the modern world. 5th ed. (New York: Oxford Univ. Press). |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Gerekli okuma ve belgeler kütüphanenin rezerv bölümünde ve kitabevinde bulunabilir. |
Ödevler | Ödevlere ilişkin metinler sınıfta verilecektir. |
Sınavlar | Sınıfta yapılacaktır. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | .30 |
Ödev | 1 | .30 |
Final | 1 | .40 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | .40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | .60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk siyasal hayatı ve Türk dış politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entellektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | X | |||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uuslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | X | |||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak | X | |||||
4 | İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları disiplinlerarası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | X | |||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | X | |||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | X | |||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | X | |||||
8 | Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | X | |||||
9 | Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | X | |||||
10 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | X | |||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | X | |||||
12 | Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları ve akademide kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | X | |||||
13 | Kendi yetiştiği çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | X | |||||
14 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 15 | 240 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Ödev | 1 | 40 | 40 |
Sunum | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 378 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 15.12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 15 |