Yeni Borçlar Kanunu ile genel hükümler arasında 20-25. maddelerde düzenlenen genel işlem şartları konusunun, kanunda yer almadığı eski dönemdeki uygulaması ile karşılaştırmalı olarak incelenmesi
Sözleşmelerin kurulması, tamamlanması ve yorumlanması
Geçersizlik halleri – özellikle ‘yazılmamış sayılma’
Genel işlem şartları kavramı, unsurları
Genel işlem şartlarının benzer kavramlardan farkları
Genel işlem şartlarının yürürlük denetimi ve içerik denetimi
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un getirdiği düzenlemeler
Uygulamadan örnekler
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci;
Genel işlem şartları kavramını ve benzer hukuki müesselerden farkını,
Özellikle hukukumuza yeni giren ‘yazılmamış sayılma’ geçersizlik yaptırımını ve buna verilmesi gereken gerçek anlamı,
Sözleşmenin yorumlanması ve tamamlanması konusundaki genel ilkeleri,
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile eski dönemde yalnızca tüketiciler için getirilen korumanın yaygınlaştırılmasını, Borçlar Kanunu’ndaki düzenlemenin benzer ve farklı yönlerini,
karşılaştırmalı olarak inceleme becerisini kazanacak, bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek ve teoride ve uygulamada getirilen değişiklikleri kullanabilmeye ehil olacaktır.
Dersin Akışı
Hafta | Konular |
1 |
Borçlar Hukukuna hakim olan ilkeler ve
genel işlem şartlarıyla bağlantıları |
2 | Genel işlem şartları - Unsurları |
3 | Genel işlem şartları - Benzer kavramlarla farkları |
4 |
Hakimin özel hukuk işlemlerine müdahalesinin
kanundaki örnekleri |
5 | İrade uyuşması, güven teorisi, sözleşmelerin tamamlanması |
6 | Geçersizlik halleri |
7 | Yokluk-Kesin hükümsüzlük fark ve benzerlikleri |
8 | Kısmi geçersizlik ve sonuçları |
9 | Genel işlem şartları - Yürürlük denetimi |
10 | Genel yorum kuralları |
11 | Genel işlem şartlarının yorumlanması |
12 | Genel işlem şartları - İçerik denetimi |
13 | Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve Yeni Borçlar Kanunu çerçevesinde genel işlem şartlarının değerlendirilmesi |
14 | Örnek olaylar üzerinden konunun tartışılması |
Kaynaklar
Ders Temel Kaynak |
Yeşim Atamer: Genel İşlem Şartlarının Denetlenmesi
Ayşe Havutçu: Tüketicinin Genel İşlem Şartlarına Karşı Korunması |
Diğer Kaynaklar |
Haluk Tandoğan: Tüketicilerin Korunması ve Sözleşme Özgürlüğünün Bu Açıdan Sınırlanması
Onur Yalçın: Banka Kredi Sözleşmelerindeki Genel İşlem Şartlarının Geçerliliği Nihat Yavuz: Sözleşmelerdeki Haksız Şartlar |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI PAYI |
Ara Sınav | ||
Ödev (makale çevirisi) | 1 | 10 |
Proje | ||
Laboratuar | ||
Arazi Çalışması | ||
Seminer ve Sunum | 1 | 5 |
Uygulama | ||
Diğer | ||
TOPLAM | ||
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 15 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 85 |
TOPLAM | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirisel düşünce yetisine sahip olmak. | X | ||||
2 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek. | X | ||||
3 | Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek | X | ||||
4 | Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek | X | ||||
5 | Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak | X | ||||
6 | Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak | X | ||||
7 | İngilizceyi kullanarak, güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak | X | ||||
8 | İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmek | X | ||||
9 | Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak | X | ||||
10 | Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak | X | ||||
11 | Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak | X |