Dersin amacı, öğrencinin, insan hakları kavramını açıklığa kavuşturmasına yardımcı olmak, dolayısıyla insan haklarının neden korunması gerektiğinin görebilmesini sağlamaktır.
Hak, özgürlük, birey ve eşitlik kavramları ele alınarak hukuki anlamda değerlerinin belirlenmesi. İnsan haklarının hukuk felsefesi çerçevesinde tartışılması.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) insan haklarının norm olarak gerektirdiklerini kavrar. |
1,2,5 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) insan hakları ile kültürel normlar arasındaki farkları görebilir. |
1,2,5,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) bir normu doğru değerlendirebilir |
1,2,5,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) insan haklarının ilkeler olarak özelliklerinin farkına varabilir |
1,2,5,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) insan hakları kavramının bilgisini edinir. |
1,2,5,8 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
|
2 |
Hakların Türetilmesi |
|
3 |
Etik İlkeler Olarak İnsan Hakları |
|
4 |
İnsan Onuru ve İnsan Hakları Kavramı |
|
5 |
İnsan Haklarının Hak Olarak Özellikleri |
|
6 |
Laiklik ve İnsan Hakları |
|
7 |
Hukukun Temel İlkeleri Olarak İnsan Hakları |
|
8 |
ARA SINAV |
|
9 |
Devlet ve İnsan Hakları |
|
10 |
Hak Çeşitleri ve Hak Sınıflamaları |
|
11 |
Yaşama Hakkı ve Gerektirdikleri |
|
12 |
Düşünce Özgürlüğü Hakkı |
|
13 |
Eğitim Hakkı, Sağlık Hakkı ve Gerektirdikleri |
|
14 |
Grup Hakları, Kültürel Haklar ve Kültür Hakkı |
|
15 |
Genel değerlendirme |
|
16 |
GENEL SINAV |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
Kuçuradi, İ. (2007). İnsan Hakları: Kavramları ve Sorunları, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. Kuçuradi, İ. (yay. haz) (1996). İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Türkiye Felsefe Kurumu: Ankara. Yayınları. Kuçuradi, İ. (yay. haz.) (2004), Dünya Problemleri Karşısında Felsefe, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları: Amkara. Yayınları. Kuçuradi, İ . - Peker, B. (yay. haz.) (2004).50 Yıllık Deneyimlerin Işığında Türkiye'de ve Dünyada İnsan Hakları (2004). Hacettepe Üniversitesi İnsan Hakları Merkezi, UNESCO Kürsüsü ve Türkiye Felsefe Kurumu ortak yayını: Ankara. İnsan Haklarına Yönelik Tedbirler (2004). Hacettepe Üniversitesi İnsan Hakları Merkezi, UNESCO Kürsüsü ve Türkiye Felsefe Kurumu ortak yayını: Ankara.
|
|
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Arasınav |
1 |
20 |
Sunum |
1 |
20 |
Son sınav |
1 |
30 |
Dönem ödevi |
1 |
30 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
30 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
70 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
Program Çıktıları
|
Katkı düzeyi*
|
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
|
X |
2. İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
X |
|
3. Etkili iletişim kurabilen, özellikler yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
4. Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
|
X |
|
5. Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
|
|
|
X |
6. Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
|
|
X |
|
7. Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
|
X |
8. Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültüreli politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
|
X |
|
9. Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye’deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
|
|
X |
|
10. Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
X |
|
11. Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
12. Felsefe alanındaki ulusal ve uluslar arası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
X |
|
13. Genelde Felsefe, özelde felsefe tarihi çalışmalarını yürütecek klasik dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
10 |
7 |
70 |
Arasınav |
1 |
22 |
22 |
Sunum |
1 |
15 |
15 |
Son sınav |
1 |
20 |
20 |
Dönem ödevi |
1 |
25 |
25 |
Toplam İş Yükü |
|
|
200 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
8 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
8 |
|
|
|
|