• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Tezsiz
Ders Kodu: 
FE 621
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
10
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı öğrenciye, yüksek sıklıktaki veriler ile volatiliteyi modellemeyi, hedge oranlarını yorumlamayı ve opsiyon fiyatlamayı kullanmayı öğretmektir. Modeller teorik ve uygulamalı olarak öğrencilere aktarılacaktır. Böylece öğrencinin finansal kestirimlerini daha düşük bir hata payıyla yapabilmeyi öğrenmesi sağlanacaktır.

Dersin İçeriği: 

Ders ilk olarak volatilite kavramını temel alarak başlamakta; yüksek sıklıkta verilerin tanınması, volatilitenin modellenmesi, volatilite ölçüleri, volatilitenin tahmini ve kestirimi. Sonrasında ise, çoklu modeller, hipotez testleri ile modeller genişletilmektedir. Bu aşamalar çeşitli uygulamalarla pekiştirilmekte. Son aşamada ise öncesinde anlatılan konularla bağlantı kurularak hedge oranları ve opsiyon fiyatlama işlenmektedir. 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma; 4: Benzetim; 5: Vaka Çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Sunum, C: Ödev, D:Project, E:Laboratuar

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Regresyon modelleri, tahminler ve regresyonda problemlerin kapsanması 1,2,3,5 1,2,3 A, C
Program derslerinde kullanılacak Ekonometrik modellerin kavranması ve kullanımı 1,2,3,5 1,2,3 A, C
Yüksek sıklıkta volatilitenin modellenmesi ve modellerin kullanılması 1, 5 1,2,3 A, C
ARCH, GARCH, APARCH, FIGARCH, FIAPARCH modellerinin kapsamlı ele alımı 1,2,5 1,2,3 A, C
Tez yazımı için gerekli teorik ve uygulamalı ekonometri bilgisinin verilmesi 1,2,5 1,2,3 A, C
Çoklu modelleri ve hipotez testlerini tanıma ve uygulama yapabilme 1,2,5 1,2,3 A, C
Hedge oranlarının yorumlanması ve modellerin tahminleri  1,2,5 1,2,3 A, C
Opsiyon fiyatlamasını yapabilme 1,2,5 1,2,3 A, C
 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş  
2 Yüksek Sıklıktaki Finansal Verilerin Analizi  
3 Volatilitenin Modellenmesi ve Gerçekleştirilmesi  
4 Gün arası Volatilite Ölçüleri  
5 Günlük Volatilite Modelleri  
6 Gün arası Volatilite Modelleri  
7 Ara Sınav  
8 Volatilitenin Kestirimi  
9 Çoklu Modeller ve Hipotez Testleri  
10 Uygulamalar  
11 HAR-RV-J ve HEAVY Model  
12 Hedge Oranları  
13 Opsiyon Fiyatlama  
14 Dönem Sonu Aktivitileri  
15 Final sınavı  
   

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Ders websitesi, ders notları, finansal piyasalar laboratuvarı, finansal hesap makinesi, online kaynaklar, excel tipi yazılım programı.
Diğer Kaynaklar Stavros Degiannakis and Christos Floros, (2015). Forecasting High Frequency Financial Data, Palgrave Macmillan

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Dokümanlar  
Ödevler  
Sınavlar  

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI  ADET KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Katılım 6 20
Final 1 60
  Toplam 100
FİNALİN BAŞARIYA ORANI   60
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI   40
  Toplam 100

 

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI                
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi        
1 2 3 4 5
1 Finansın temel ilkelerini kavramak ve bu ilkeleri ulusal ve uluslararası alanlarda uygulayabilmek.         X
2 Çağdaş bilişim teknolojilerini ve güncel finans araçlarını etkin şekilde kullanmak.   X      
3 Finans meslek kuruluşları tarafından kabul edilmiş etik kurallarını ve sosyal sorumluluk anlayışını kavramak ve alacağı kararlarda uygulamak.   X      
4 Çok kültürlü, çok dilli ve disiplinler arası çevrelerde iş yapabilmesini sağlayacak altyapıya sahip olmak.          
5 Piyasalar ve piyasaların işleyişi hakkında bilgi sahibi olmak ve bu piyasalardaki gelişmeleri analiz edebilmek.     X    
6 Çokuluslu şirketlere özgü yönetim araç ve modellerini tanımak ve gerektiği yerlerde bunları uygulayabilmek.          
7 Global ekonomik sistemin yapısını anlamak ve yeni gelişmelerin bu yapıyı nasıl etkileyeceğini analiz edebilmek.          
8 Karar alma sürecinde eleştirel düşünme yeteneğini kullanabilmek.     X    
9 Edindiği liderlik, takım çalışması ve iletişim becerilerini yaşam boyu öğrenme sürecine aktarabilmek.          
10 Dinamik çalışma koşullarının yaratabileceği fırsat ve problemleri öngörerek analitik ve yaratıcı yaklaşımlarla süreci yönetebilmek.          

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ 
Etkinlik SAYISI Süresi (Saat) Toplam İş Yükü(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15X toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme) 16 4 96
Ödev/Sunum 5+1(Proje) 60 60
Ara Sınav 1 10 20
Final 1 15 30
Toplam İş Yükü     254
Toplam İş Yükü / 25 (s)     10.16
Dersin AKTS Kredisi     10