• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Tezsiz
Ders Kodu: 
CULA510
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
2
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu ders gastronomi turizminin iletişim, pazarlama, tarım ve kalkınma gibi disiplinler arası yaklaşımlar bağlamında çok boyutlu rolünü ve bu alanlarla bütünleşik ilişkilerinin yerel, bölgesel ve küresel düzeydeki önemini ve etkisini göstermeyi amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği: 

Bu derste yemek, gastronomi ve turizm arasındaki ilişki yerel, bölgesel ve küresel örnekler üzerinden ele alınmaktadır. Ayrıca gastronomi turizmi endüstrisinde hem üretici hem de tüketicinin rolleri tartışılmaktadır. Öğrenciler ders kapsamında bir araştırma projesi yürüteceklerdir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Ödev, C: Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Kültürlerarası iletişim, pazarlama ve turizm bağlamında yemeğin rolünü anlayabilirler.
Gastronomi turizminin farklı alanlardaki bütünleşik ilişkilerini keşfederler.
Yemeğin ve kültürünün, insan yaşamını yerel, bölgesel ve küresel düzeyde çeşitli boyutlarda nasıl etkilediğine dair bir anlayış geliştirebilirler.
Gastronomi turizmi hakkında disiplinlerarası bir anlayış ve bilgi sahibi olabilirler.

Dersin Akışı

Gastronomi turizmine genel bakış
Gastronomi turizmi, yemek turizmi, mutfak turizmi, sürdürülebilir turizm, tarım turizmi ve diğer anahtar terimlerin tanımlanması
Gastronomi turizminin tarihi ve gelişimi
Gastronomi turizminin kalkınmadaki rolü: Kırsal kalkınma ve tarım turizmi
Sürdürülebilir gastronomi turizmi
Kültürlerarası iletişimde yemek, gastronomi ve turizm
Gastrodiplomasi ve gastronomi turizmi
Ara Sınav
Gastronomi turizmi ve pazarlama
Gastronomi turizmi ve pazarlamada postmodern yaklaşımlar
Gastronomi turizminde çağdaş uygulamalar
Yerel, bölgesel ve küresel örneklerle gastronomi turizmindeki uygulamalar
Gastronomi turizminin geleceği

Kaynaklar

Dixit, S. K. (Ed.). (2019). The Routledge handbook of gastronomic tourism. Routledge.
Hall, C. M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N., & Cambourne, B. (Eds.). (2003). Food tourism around the world. Routledge.

Materyal Paylaşımı

Her hafta - makaleler

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Katılım 1 20
Sunum 2 40
Toplam   100
FİNALİN (Sınav ya da Sunum) BAŞARIYA ORANI   50
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI   50
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gıda ve yemekleri tarih, coğrafya, kültür ve beslenme bilimleri çerçevesinde değerlendirir.         x
2 Yemeği ve pişirme işlemini bir sanat olarak benimser; yiyeceklerin görsel sunumunun tasarlanması ve görsel olarak belgelenmesi konusunda yetkinlik sahibidir.         x
3 Gastronomi alanındaki kavramlar, teknikler ve yenilikler ile ürün bilgisi konusunda kapsamlı bilgi sahibidir. Bu konularda araştırma yapma ve geliştirme becerisine sahiptir.         x
4 Gıda bilimi ve temel beslenme ilkeleri konularında bilgi sahibidir ve alanında uygular.          
5 Gıda hijyeni ve güvenliği konusunda uluslararası standartları bilir ve uygular.          
6 Üretim aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek-içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir. Gıda üretim sistemlerini ve bu alandaki yeni yaklaşımları derinlemesine anlayabilir ve bu aşamada çıkabilecek sorunları tanımlayıp çözebilir. Alanı ile ilgili fiziksel ortamı tasarlar, araç-gereç ve teknolojileri bilir ve kullanır; gerektiğinde bu çerçevede yeniliklerin oluşmasında rol alır.          
7 Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur. Bu çerçevede temel pişirme tekniklerini bilir, uygular ve geliştirir.          
8 Alkollü ve alkolsüz içeceklerin tarihi, coğrafi ve kültürel altyapısı ve üretim aşamaları konusunda bilgi sahibidir. Yiyecek üretiminde ve menü planlamasında bu bilgiyi kullanır.          
9 Bilimsel çerçevede yeni gıda ürünü geliştirebilir, standartlaştırabilir ve tescil sürecini yürütebilir.          
10 Gıda alanındaki ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, mesleki standartları ve meslek etiğini bilir ve uygular.          
11 İşletme, iktisat ve pazarlama alanındaki temel kavramları, kuramları ve ilkeleri bilir ve uygular. Menü planlama ilkeleri doğrultusunda; yiyecek-içecek maliyet analizi, kontrolü, fiyatlandırması yapar ve çeşitli menüler geliştirir. Bir gıda işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını, personel alım ve değerlendirme süreçlerini bilir ve uygular.     x    
12 Başkaları ile ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir.         x
13 Gıdanın insan sağlığı ve toplumsal düzen üzerindeki etkilerini anlayabilir ve bu çerçevede basın-yayın organlarını takip eder, katkıda bulunur ve yönlendirir.         x
14 Gıda ile ilgili etkinlikleri bilir ve yönetir.         x
15 Dünya gıda ticareti, globalleşme, üretim ve tüketim örüntüleri hakkında bilgi sahibidir. Gıda politikalarının ülke ekonomisi için önemini bilir.         x
16 Pasta ve diğer hamur işleri, ekmekler, pandispanya ve diğer pasta tabanı hamurları, kremalı soslar, meyve sosları ve jöle yapımı. Sıcak ve soğuk tatlılar, dondurmalar ve sorbeler, şeker işleri, süslemeler, dekorasyon ve sunum, çikolata yapımı konusunda yetkindir.          
17 Mutfak uygulamalarında ve gıda üretiminde kullanacakları sebzelerin ve taze otların yetiştirme teknikleri ile ilgili uygulamalı bilgi sahibidirler.          

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik Sayısı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dâhildir: 14x toplam ders saati) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 1 4 4
Ara Sınav 1 3 3
Ödev/Sunum 2 3 6
Final Sınavı (Ödev/Sunum) 1 3 3
Toplam İş Yükü   17 72
Toplam İş Yükü / Süresi (saat)     4,2
Dersin AKTS Kredisi     6