Bu ders modern sanat ve karşılaştırmalı edebiyattaki kozmopolitanizmin içinde felsefi, sosyolojik ve sömürgecilik sonrası eleştirel yaklaşımlar da olan çok yüzlü yapısını inceler. Ders içinde ulusal edebiyatlardan da örnekler içeren seçimler karşılaştırmalı olarak incelenecektir. Öğrencilerin dönem içinde iki kere sunum yapması beklenmektedir, bunlardan birincisi bağlantılı bir teorik araştırma ve ikincisi ise çağdaş bir edebi esere bu teorik yaklaşımın uygulanmasıdır.
Okumalar eski çağlardan, modern ve çağdaş yazarlardan teorik ve edebi eserlere odaklanacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: |
1) Edebiyata sosyoloji ve diğer sosyal bilimlerden yaklaşımları inceleyecektir. | 1-4, 5-10 | 1,2,3 | B, C, D |
2) Öğrencilerin sosyal bilimlerin entelektüel ve kültürel arka planı bilgi edinmelerini sağlar ve edebi metinlerin incelemelerinde uygulanan terminoloji ve konseptleri tanır. | 1-4, 5-10 | 1,2,3 | B, C, D |
3) Edebiyatı başarılı bir şekilde anlamaları için öğrenciler, gerekli olan eleştirel bakış, analitik yaklaşım, disiplinler arası bakış açısı ve analitik, yorumsal ve çıkarımcı beceriler ile donatır. | 1-4, 5-10 | 1,2,3 | B, C, D |
4) Sosyoloji ve edebiyatın farklı tanımlamaları incelenir. | 1-4, 5-10 | 1,2,3 | B, C, D |
5) Sosyoloji hakkında farklı görüşler tartışılır ve karşılaştırılır. | 1-4, 5-10 | 1,2,3 | B, C, D |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ders Materyali |
1 | Derse Giriş | Ders Materyali öğretim elemanı tarafından temin edilmektedir. |
2 | Stoacılardan Kant’a ve ötesinde Batı Felsefesi geleneği içinde Kozmopolitanizm |
Nussbaum: 1997, Taylor: 2010, Cavallar: 2012, Kant: 2012
Habermas: 1998 |
3 | Kozmopolitanizme sosyolojik yaklaşımlar: eleştirel kozmopolitanizm |
Delanty, 2006
Beck, 1997 Mignolo, 2000 |
4 | Göç, sömürgecilik sonrası eleştiri ve kozmopolitanizm |
Bhabha, 1994
Bhabha, 2000 Kristeva, 1991 Royle, 2003 |
5 | Konukseverlik | Derrida, 1999, 2000a, 2000b, Kant, 2012, Arendt (1962) |
6 | Öğrenci Sunumları ve Tartışmalar (Öğretim Görevlisinin katkıları) – Teorik Sunum | Müfredattan seçilecek |
7 | Öğrenci Sunumları ve Tartışmalar (Öğretim Görevlisinin katkıları) – Teorik Sunum | Müfredattan seçilecek |
8 | Öğrenci Sunumları ve Tartışmalar (Öğretim Görevlisinin katkıları) – Teorik Sunum | Müfredattan seçilecek |
9 | Öğrenci Sunumları ve Tartışmalar (Öğretim Görevlisinin katkıları) – Teorik Sunum | Müfredattan seçilecek |
10 | Öğrenci Sunumları ve Tartışmalar (Öğretim Görevlisinin katkıları) – Teorik Sunum | Müfredattan seçilecek |
11 | Öğrenci Sunumları ve Tartışmalar (Öğretim Görevlisinin katkıları) – Uygulama | Müfredattan seçilecek |
12 | Öğrenci Sunumları ve Tartışmalar (Öğretim Görevlisinin katkıları) – Uygulama | Müfredattan seçilecek |
13 | Öğrenci Sunumları ve Tartışmalar (Öğretim Görevlisinin katkıları) – Uygulama | Müfredattan seçilecek |
14 | Öğrenci Sunumları ve Tartışmalar (Öğretim Görevlisinin katkıları) – Uygulama | Müfredattan seçilecek |
15 | Sonuç |
Kaynaklar
ÖNERİLEN KAYNAKLAR | |
Ders Kitabı/Notu | |
Diğer Kaynaklar |
Appiah, Kwame Anthony (2006) “Cosmopolitanism: Ethics in a World of Strangers” (New York: Norton)
Beck, Ulrich (1997) ‘The Cosmopolitan Society and Its Enemies’, Theory, Culture and Society, 19(1-2), p. 17 Bhabha, Homi (1994) The Location of Culture.(London: Routledge) Bhabha, Homi (2000) ‘Unsatisfied: Notes on Vernacular Cosmopolitanism’, in L. Garcia-Moreno and P.C. Pfeiffer (eds) Text and Nation: Cross-Disciplinary Essays on Cultural and National Identities (Columbia: Camden House, 1996Nussbaum, Martha C. (1997). Kant and Stoic Cosmopolitanism, in The Journal of Political Philosophy Volume 5, Nr 1, pp. 1–25 Cavallar, George (2012) Cosmopolitanisms in Kant's philosophy, Ethics & Global Politics, 5:2, 95-118 Delanty, Gerard ‘The Cosmopolitan Imagination: Critical Cosmopolitanism and Social Theory’, The British Journal of Sociology 2006 (1), pp. 25-26 Derrida. Jacques. 1999. ‘Hospitality, justice and responsibility: a dialogue with Jacques Derrida’ in Questioning Ethics: Contemporary Debates in Philosophy, eds. Richard Kearney and Mark Dooley (London, Routledge), pp. 65–83 Derrida, Jacques, 2000a. Of Hospitality. Trans. Anne Dufourmantelle. Stanford: Stanford University Press. Derrida, Jacques. 2000b. ‘Hostipitality’. In Angelaki 5(3), pp. 3-18 Sigmund Freud, ‘The Uncanny’, in J.Strachey et al (eds.), The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud vol. XVII, (London: Hogarth Press and the Institute for Psycho-Analysis, 1955), p. 340 Glick Schiller, Nina and Andrew Irving (eds) “Critical Perspectives, Relationalities and Discontents”. Berghahn: London Kant, Immanuel, Toward Perpetual Peace and Other Writings on Politics, Peace, and History, with essays by J. Waldron, M.W. Doyle, and A. Wood, P. Kleingeld (ed.), D.L. Colclasure (trans.), New Haven: Yale University Press, 2006. Julia Kristeva (1991) Strangers to Ourselves, Habermas, Jürgen (1998) “Kant's Idea of Perpetual Peace: At Two Hundred Years' Historical Remove” , in Inclusion of the Other: Studies in Political Theory A. Luburić-Cvijanović and N. Muždeka, ‘Salman Rushdie from Postmodernism and Postcolonialism to Cosmopolitanism: Toward a Global(ized) Literature?’, Critique: Studies in Contemporary Fiction 2016 (4) Manzanas Calvo, Ana Maria and Jesús Benito Sánchez. 2017. Hospitality in American Literature and Culture: Spaces, Bodies, Borders. London: Routledge Mignolo, Walter (2000)”The Many Faces of Cosmo-polis: Border Thinking and Critical Cosmopolitanism” Royle, Nicholas (2003) The Uncanny. (Manchester: Manchester University Press: Shaw, Kristian (2017), “Cosmopolitanism in Twenty-First Century Fiction” Yeğenoğlu, Meyda (2012) Islam, Migrancy and Hospitality in Europe, (Palgrave-Macmillan: New York), Ziarek, E (1995) ‘The Uncanny Style of Kristeva’s Critique of Nationalism’, Postmodern Culture 1995(2) |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Sunum | 1 | 30 |
Derse Katılım | 1 | 30 |
Final Ödevi | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
FİNAL ÖDEVİNİN BAŞARIYA ORANI | 40 | |
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İngiliz ve dünya edebiyatlarındaki ve Sosyal Bilimlerdeki bilgileri kültürel, sosyal, etik, estetik, politik vb. konulara uygulama becerisi | X | |||||
2 | Literatür tarama, çözümleme ve yorumlama becerisi | X | |||||
3 | Disiplinler arası okuma yapma ve çözümleme becerisi | X | |||||
4 | Edebiyat kuramlarının temel konu ve kavramlarının yaşam stratejilerinin geliştirilmesinde kullanılması becerisi | X | |||||
5 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
6 | Etkin iletişim kurma becerisi | X | |||||
7 | Edebiyat akımlarının evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | X | |||||
9 | Çağdaş edebiyat konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibi olma | X | |||||
10 | Edebiyat ve estetik alanlarında araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanma becerisi | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 17 | 252 |
Sunum | 1 | 18 | 18 |
Final Ödevi | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü | 375 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 15.0 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 15 |