• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
ELIT 643
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
15
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 

Bu ders “trajik aksiyonun” ihtimalinin yarattığı etik soruları inceleyecektir – trajik aksiyon yapanın bunu yapmakla ilgili özgür iradesi olmamasıdır. Dersin odağı Sofokles’ten Ajax, Oedipus Rex ve Oedipus at Colonus and Antigone üzerinde olacaktır. Ana karakterlerin badireleri belli konu başlıkları altında incelenecektir, örneğin (i) sorumlu tutulabilirlik, (ii) sorumluluk ve (iii) düşüşlerindeki adalet.

Dersin İçeriği: 

Bazı belirli oyunlar harici, etik görüşleri tragedya ile beraber ilerlemiş olan felsefecilerden (Aristoteles, Hegel, Nietzsche, Nussbaum ve Williams) eserler tartışılacaktır. Dersin asıl amacı ahlaki ve etik kıyaslamaların ayrıştırılması ve Sofokles’in trajik dünyasında ahlak ve etik kuramların farklarının nasıl odak alındığının incelenmesidir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 4: Simülasyon, 5: Örnek Olay
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Yazılı Sınav, B: Derse Katılım, C: Ödev, D: Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri:
1. Öğrencilerin edebi eserleri bir felsefi yorum olarak kullanmalarına cesaretlendirmek ve nasıl felsefi tartışma konularının edebi eserlerin yorumlanmasında önem taşıdığının yansıtılması.

 

1-6, 9-10 1,3 A, C
2. Öğrencilere kavramsal olarak tercih, suçlama ve sorumluluk (ahlak felsefesi) kavramlarının öğretilmesi. 1-6, 9-10 1,3 A, C
3. Öğrencilere etik kavramının kısa bir tarihinin aktarılması. 1-6, 9-10 1,3 A, C
4) Tiyatronun farklı tanımlarını çözümler. 1-4, 6-10 1,2,3 B, C, D
5) Edebi metinlerin analizinde kullanılan yorumlayıcı becerileri öğretir. 1-4, 6-10 1,2,3 B, C, D

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ders Materyali
1 Tragedyaya Giriş I (Sofokles, kültürel bağlam) Ders Materyali öğretim elemanı tarafından temin edilmektedir.
2 Tragedyaya Giriş I II (Yunan Tragedyasında içkinlik ve öznellik)  
3 Ajax  
4 Ajax  
5 Oedipus Rex  
6 Oedipus Rex  
7 Oedipus at Colonos  
8 Oedipus at Colonos  
9 Antigone  
10 Antigone  
11 Nietzsche: Tragedya üzerine I  
12 Nietzsche: Tragedya üzerine II  
13 Hegel: Tragedya üzerine I  
14 Hegel: Tragedya üzerine II  
15 Hegel: Tragedya üzerine III  

Kaynaklar

ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Ders Kitabı/Notu Sofokles’in Oyunları: Ajax, Oedipus Rex, Oedipus at Colonos, Antigone
Diğer Kaynaklar J. Gregories (ed.), A Companion to Greek Tragedy. Malden, MA: Blackwell, 2005.

Bernard Williams, Shame and Necessity. Berkeley: University of California Press, 1993.

Bernard Williams, Shame and Necessity. Berkeley: University of California Press, 1993.

Edward T. Jeremiah, The Emergence of Reflexivity in Greek Language and Thought. Leiden: Brill, 2012.

Eric R. Dodds, “On Misunderstanding the ‘Oedipus Rex’ ”. Greece & Rome, Vol. 13, No. 1 (Apr., 1966).

Aristotle, Nicomachean Ethics III.1–5.

Martha Nussbaum, The Fragility of Goodness. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.

K. Westphal (ed.), The Blackwell Guide to Hegel’s Phenomenology of Spirit. West Sussex: Blackwell, 2009.

Friedrich Nietzsche, The Genealogy of Morals (selections) Billings and Leonard (eds.), Tragedy and the Idea of Modernity, Oxford University Press, 2015

Friedrich Nietzsche, The Birth of Tragedy (selections).

H. B. Nisbet (trans.), G.W.F. Hegel. Elements of the Philosophy of Right. Cambridge: Cambridge University Press 1991

Robert Pippin, Hegel’s Practical Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

H. B. Nisbet (trans.), G.W.F. Hegel. Elements of the Philosophy of Right. Cambridge: Cambridge University Press, 1991

Terry Pinkard (trans.), Hegel’s Phenomenology of Spirit. “A.II. Perception; or thing and illusion”.

 Jonathan Robinson, Duty and Hypocrisy in Hegel’s Phenomenology of Mind: An Essay in the Real and Ideal. Toronto: University of Toronto Press, 1977 (selections).

Terry Pinkard (trans.), Hegel’s Phenomenology of Spirit, Cambridge University Press, 2018. 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ödev 6 60
Final Sınavı 1 40
Toplam   100
FİNAL ÖDEVİNİN BAŞARIYA ORANI   40
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İngiliz ve dünya edebiyatlarındaki ve Sosyal Bilimlerdeki bilgileri kültürel, sosyal, etik, estetik, politik vb. konulara uygulama becerisi         X
2 Literatür tarama, çözümleme ve yorumlama becerisi         X
3 Disiplinler arası okuma yapma ve çözümleme becerisi         X
4 Edebiyat kuramlarının temel konu ve kavramlarının yaşam stratejilerinin geliştirilmesinde kullanılması becerisi     X    
5 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci     X    
6 Etkin iletişim kurma becerisi         X
7 Edebiyat akımlarının evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim   X      
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi X        
9 Çağdaş edebiyat konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibi olma       X  
10 Edebiyat ve estetik alanlarında araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanma becerisi         X

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 17 252
Sunum 1 18 18
Final Ödevi 1 60 60
Toplam İş Yükü     375
Toplam İş Yükü / 25 (s)     15.0
Dersin AKTS Kredisi     15