Mitoloji hakkında bilgi sahibi olmasını sağlayarak edebiyatın temel ve ilk anlatılarının insan yaşamındaki önemini kavratmak ve günümüz edebiyat örneklerinr yansımasını değerlendirmek. Mit kuramları ekseninde örnekleri incelemek.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Edebiyatta mit türünün nasıl ortaya çıktığını tanır. | 1,2,3 | A,C |
2) Mit türünün nasıl geliştiğini saptar. | 1,2,3 | A,C |
3) Mit türlerini ve bu türe farklı yaklaşımları ayırt eder. | 1,2,3 | A,C |
4) Türdeki motifleri ve sembolik anlatımı sorgular ve bağdaştırır. | 1,2,3 | A,C |
5) Mit türünden seçilmiş örnekleri karşılaştırır. | 1,2,3 | A,C |
6) Mit çözümleme ve yorumlama becerisini edinir. | 1,2,3 | A,C |
7) Mitleri çözümleyerek insanlık tarihinde düşüncenin ve edebiyatın gelişimi üzerinde fikir yürütür. | 1,2,3 | A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Mitoloji ve mit kaynakları | |
3 | Mitlerin tarihsel gelişim seyri | |
4 | Mitlerin özellikleri | |
5 | Mitlerin işlevleri: kültürel bellek | |
6 | Mit türüne bakışlar (1): Dinsel Yaklaşım | |
7 | Mit türüne bakışlar (2): Sosyolojik yaklaşım | |
8 | Roman türüne bakışlar (3):Psikanalitik Yaklaşım | |
9 | Mit türüne bakışlar (4): Felsefi Yaklaşım | |
10 | Mit türüne bakışlar (5): Kozmogoni mitleri | |
11 | Mit türüne bakışlar (6) Teogoni | |
12 | Mit türüne bakışlar (7): Antropogoni ve Eskatoloji mitleri | |
13 | Modern edebiyatta mit izleri: Metinlerarası çalışmalar “Gılgamış Destanı” | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar
Sedat Veyis Örnek, 100 Soruda İlkellerde Din, Büyü, Sanat, Efsane, İstanbul 1988.
Joseph Camphel Mitin Gücü
Mircea Eliade, Mitlerin Özellikleri, Çev.: Sema Rifat, İstanbul 1993
Joseph Camphel İlkel Mitoloji
Mircea Eliade, Dinler Tarihine Giriş, Çev.: Lale Arslan, İstanbul 2003.
Mircea Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, Çev.: Ali Berktay, III Cilt, İstanbul 2003.
Abdülkadir İnan, Tarihte ve Bugün Şamanizm (Materyaller ve Araştırmalar), Ankara 1986.
Mircea Eliade, Şamanizm, Çev.: İsmet Birkan, İstanbul 1999
Bilge Seyidoğlu, Mitoloji Üzerine Araştırmalar Metinler ve Tahliller, İstanbul 2002.
Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi, C.I Ankara 1989, Cilt II Ankara 1995.
Emel Esin, Türk Kozmolojisi (İlk Devir Üzerine Araştırmalar), İstanbul 1979
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | ||
Kısa Sınav | ||
Ödev | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi anlaşılır ve etkin bir biçimde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem filolojik açıdan hem de çağdaş edebiyat ve dilbilim kuramlarının ışığında değerlendirir, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştirisini yapar. | X | |||||
3 |
Dil ve edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere
ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir. |
X | |||||
4 |
Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve
becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır. |
X | |||||
5 |
Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Dili ve
Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar. |
X | |||||
6 | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. | X | |||||
7 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve
kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar. |
X | |||||
8 |
Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere
katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir. |
X | |||||
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu
gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. |
X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 5 | 75 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 175 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 175/25: 7 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |