• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Ders Kodu: 
MES 600
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
10
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin temel amacı, kitle iletişim teorileri ve bu teorilerle ilişkili temel kültür teorileri üzerine temel metinlerin gözden geçirilmesidir.

Dersin İçeriği: 

Bu ders, günümüz dünyasında çağdaş medya ve kültürün çeşitli toplumsal, tarihsel ve kültürel veçhelerinin tanıtılması ve incelenmesidir. Medya çalışmalarındaki temel metinler ve çağdaş medya ve kültür teorileri üzerinde durulacak. Ders, paradigma değişikliği süreçlerindeki öncü akademik çalışmalara odaklanacaktır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Sunum 3: Soru-Cevap, 4: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Haftalık sunum B: Ödev (article)

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
  1. Kitle iletişim teorileri ve kültürel teorileri birlikte analiz eder.
1, 2, 5, 12 1,2,3,4 A, B
  1. Medyanın söylemini, kültürel yapı üzerindeki etkilerini farklı kültür kuramları ile birlikte eleştirel bir perspektifle analiz eder.
1, 4, 5, 12 1,2,3,4 A, B
  1. Farklı kültür teorilerini, ortaya çıkışını ve üzerine getirilen eleştirileri karşılaştırarak tartışır.
11, 12, 13, 14 1,2,3,4 A, B
  1. Kültürel çalışmalar ile ekonomi politik yaklaşımın amaçları ve çalışma alanlarını karşılaştırarak tartışır.
1, 2, 5 1,2,3,4 A, B
  1. Ana akım kitle iletişim kuramlarını, egemen ve eleştirel iletişim çalışmalarının argümanlarını kültür kuramları eleştirileri üzerinden değerlendirir.
1, 2, 5 1,2,3,4 A, B

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık 
1 Kitle iletişim teorilerine genel bakış Kitle iletişimine egemen ve eleştirel yaklaşımlar
2 Kültür kuramlarına genel bakış. Kültür kuramları
3 Popüler Kültür, halk kültürü, kitle kültürü, alt kültürler Popüler kültür, halk kültürü, kitle kültürü tanımları
4 Popüler kültür, kitle kültürü ve medya Popüler kültür ve kitle kültürü ile medya ilişkisi
5 Dil ve iletişim Anlam ve göstergebilim
6 Yapısalcılık Yapısalcılık, ortaya çıkışı ve gelişimi
7 Yapısalcılık ve iletişim çalışmaları İletişim çalışmalarında yapısalcı gelenek
8 Post yapısalcılık Postyapısalcılık, ortaya çıkışı ve gelişimi
9 Post yapısalcılık ve iletişim çalışmaları İletişim çalışmalarında postyapısalcı gelenek
10 Modernleşme teorileri Modernleşme üzerine farklı yaklaşımlar
11 Modernleşme teorileri Modernleşme üzerine farklı yaklaşımlar
12 Post modernizm Postmodern teori
13 Post modernizm ve iletişim çalışmaları İletişim çalışmalarında postmodern teori
14 Kültürel çalışmalar ve ekonomi politik Kültürel çalışmalar ve ekonomi politik karşılaştırması
15 Genel değerlendirme  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar Philiph Smith (2001), Cultural Theory: An Introduction. Blackwell Publishing. 

Anthony Giddens (2014). Consequences of Modernity. Polity Press.

Anthony Giddens (1991). Modernity and Self Identity. Stanford University Press.

Fredrick Jameson (1992). Postmodernism or the Logic of Late Capitalism. Duke University Press.

İrfan Erdoğan (2002). İletişimi Anlamak. Erk Yayınevi.

Jean François Lyotard. (1979). The Postmodern Condition. A Report on Knowledge.  Manchaster University Press.

Madan Sarup. (1993). An Introductory Guide to Poststructuralism and Postmodernism. University of Georgia Press.

Art Berkman. (1988). From The New Criticism to Deconstruction. The Reception of Structuralism and Post Poststructuralism. The Illinois Press.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Dokümanlar  
Ödevler Seçilen bir konu üzerine makale yazımı, haftalık sunumlar
Sınavlar  

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ödev (makale) (final) 1 70
Haftalık sunum 1 30
Toplam   100
FİNALİN BAŞARIYA ORANI   40
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak medya çalışmaları alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün katkılara ulaşmak.         X
2 Medya Çalışmaları alanı ile ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak.         X
3 Medya Çalışmaları alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, bütünsel ve yaratıcı düşünerek yeni stratejik yaklaşımlar geliştirmek, sorumluluk alarak çözüm üretmek ve gerektiğinde liderlik yapmak.         X
4 Medya Çalışmaları alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanarak bilime yenilik getirmek, yeni bir bilimsel yöntem geliştirmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamak, özgün bir konuyu araştırmak, kavramak, tasarlamak, uyarlamak ve uygulamak.         X
5 Medya Çalışmaları disiplininde bağımsız araştırma yapmak, bilimsel olayları geniş, derin ve eleştirel bir bakış açısı ile analiz etmek, yeni sentezlere ulaşmak ve değerlendirebilmek için gerekli adımları belirleme yeteneği kazanmak.         X
6 Medya Çalışmaları alanı ve alt disiplinleri ile ilgili bilimsel makaleleri ulusal ve/veya uluslararası saygın hakemli dergilerde yayınlayarak veya bilimsel toplantılarda sunarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletmek.         X
7 Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini bilimsel bir şekilde ifade etmek ve savunmak için etkili bir iletişim kurmak.         X
8 Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, toplumsal veya kültürel ilerlemeleri sürekli takip ederek, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak ve yeni medya teknolojileri, küreselleşme ve medyada yöndeşme ile güncel olaylar ve medyanın gündem oluşturma dinamiklerini yorumlamak ve değerlendirmek.   X      
9 Medya Çalışmaları alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulama geliştirebilmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı farklı bir alana uygulayabilmek, özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek.         X
10 Medya Çalışmaları alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilmek.         X
11 Medya Çalışmaları alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilmek.         X
12 Medyanın tekelleşme sürecini ve bu sürecin siyasal, ekonomik ve toplumsal bileşenlerini betimlemek, sorgulamak ve sınıflandırmak.         X
13 Medyayı yerel, ulusal ve küresel ağlar ve bu ağların sektörel etkileri, sivil toplum ve siyaset ile ilişkileri üzerinden tartışmak.         X
14 Medyayı yasal düzenlemeler ve etik ilkeler temelinde değerlendirmek ve gözden geçirmek.       X  
15 Bir yabancı dili kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1).         X

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15X toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Haftalık sunum 14 2 28
Final makalesi 1 120 120
Toplam İş Yükü     238
Toplam İş Yükü / 25 (s)     9.52
Dersin AKTS Kredisi     10