Dersin Dili:
Türkçe
Dersin Amacı:
Dersin amacı, ticari faaliyetleri düzenleyen kuralları ve ticari işin kavram olarak öğretmek; bu çerçevede ticaret hukukunun genel ilkeleri ve teorileri detaylı olarak incelenmek, ticari işletme hukukuna ilişkin ilke ve kurallarını öğretmek.
Dersin İçeriği:
Hukukun amacı ve unsurları. Hukuk sistemleri ve türk hukuk sistemi. Hukukun kaynakları. Adalet ve eşitlik kavramları. Hak kavramı ve çeşitleri. Hakların kazanılması, korunması ve kaybedilmesi. Hukuki uyuşmazlıklar ve yargı oranları
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi
Dersin Ölçme Yöntemleri:
1. Sunum 2. Ödev 3. Uygulama
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşletme hukukunda öğreti ve uygulamada benimsenen ilke ve esasları özümsemek. | 11,13,16 | 1,2,3 | 2,3 |
Çok teknik bilgi gerektiren ve lisans düzeyinde temel esasları en iyi şekilde öğrenilmesi gereken kıymetli evrak hukuku ve bu kapsamda kambiyo senetlerine ilişkin, öğreti ve uygulamada benimsenen esasları en iyi şekilde öğrenmek. | 11,13,16 | 1,2,3 | 2,3 |
Ticari defterleri belirleyebilecektir, ticari defterleri sınıflandırır, ticari defter tutmanın sonuçlarını belirler, Türk Ticaret Kanunu’nun ticari defterlere ilişkin hükümlerini yorumlar, ticari defterlere ilişkin sorunları çözmek. | 16 | 1,2,3 | 2,3 |
Ticari İşletme Hukuku ile ilgili çıkabilecek hukuki uyuşmazlıkları değerlendirecek, çözüm yolları üretebilecek seviyeye ulaşır. | 16,17,18 | 1,2,3 | 2,3 |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İşletme hukukunda temel kavram ve prensipler | |
2 | Ticari İşler, Bir İşin Ticari Olarak Nitelendirilmesinin Sonuçları, Ticari İşlerde Faizin Özellikleri | Verilen okumaların yapılması |
3 | Ticari hükümler, hükümlerin uygulanma sırası | Verilen okumaların yapılması |
4 | Ticari Davalar, Mutlak Ticari Davalar, Nispi Ticari Davalar, Ticari Davalarda Yetki, İspat ve Muhakeme Usulü | Verilen okumaların yapılması |
5 | Ticari işletme kavramı, türleri, unsurları, malvarlığı kavramı | Verilen okumaların yapılması |
6 | Ticari İşletmenin Konu Olabileceği Hukuki İşlemler, Ticari İşletmenin Devri ve Ticari İşletmenin Rehni | Verilen okumaların yapılması |
7 | Tacir ve Esnafın Tanımı, Tacir Sıfatının Kazanılması ve Sona Ermesi, Tacir Sıfatına Bağlanan Hüküm ve Sonuçlar | Verilen okumaların yapılması |
8 | Ara sınav | - |
9 | Ticaret Sicili, Sicil İşlemleri, Ticaret Siciline Tescil ve İlanın Hükümleri, Markanın Tanım ve Unsurları, Türleri, Korunması ve Tecavüz Halinde İleri Sürülebilecek Hukuki Talepler | Verilen okumaların yapılması |
10 | Ticari Defterler, Defter Tutma Yükümlülüğünün Kapsamı, Hiç veya Kanuna Uygun Tutmamanın Sonuçları ve İspat | Verilen okumaların yapılması |
11 | Ticaret İşleri Tellalı ve Komisyoncu’ nun tanımı, Yükümlülükleri ve Hakları, Acentanın Tanımı, Türleri, Unsurları, Yetkileri ve Yükümlülükleri, Hakları ve Sona Ermesi | Verilen okumaların yapılması |
12 | Cari Hesabın Tanımı, Sözleşmenin Şekli, Sona Cari Hesaba Geçirilebilecek Alacaklar, Sona Erme | Verilen okumaların yapılması |
13 | Tacir Yardımcılarının Sınıflandırılması, Ticari Mümessil, Ticari Vekil ve Seyyar Tüccar Memurları | Verilen okumaların yapılması |
14 | Tüm konuların kısa tekrarı | - |
Kaynaklar
Ders Notu | ÜLGEN, TEOMAN, HELVACI, KENDİGELEN, KAYA, NOMER ERTAN. Ticari İşletme Hukuku, İstanbul, 2009. |
Diğer Kaynaklar | - |
Materyal Paylaşımı
Dokümanlar | Anlatılan konularla ilgili vakalar. |
Ödevler | Vaka analizi. |
Sınavlar | 1 ara sınav, 1 final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 2 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bağımsız çalışma/proje/araştırma yapmak için gerekli bilgi birikimi, disiplin ve sorumluluğa sahip olur, ve konu ile ilgili kapsamlı bir araştırma ve/veya proje raporu hazırlayabilir. | X | |||||
2 | İşletmelerde takım ve proje çalışmalarına etkin katkı sağlayabildiğini, gereken sorumluluğu alabildiğini ve liderlik rolünü üstlenmeye yatkın olduğunu gösterebilir. | X | |||||
3 | Kurum ve örgüt için hedef ve amaç belirleyebilir, bunlara yönelik veya performans iyileştirici proje tasarımı ve planlaması yapılabilir. | X | |||||
4 | Hızla değişen iş küresel koşullarda işletme bilim alanında ve yoğunlaştığı alt dallarda (yönetim ve organizasyon, muhasebe ve finansman, sayısal yöntemler, üretim ve pazarlama) edindiği bilgileri eleştirel olarak değerlendirebilir, sahip olduğu bilginin yeterliliğini ve öğrenme gereksinimlerini tespit edebilir, eksikliklerini gidermek için öğrenimini yönlendirebilir. | X | |||||
5 | Eleştirel bakış açısına sahip olduğunu, kişisel ve profesyonel gelişimi için bilgi güncellemenin ve yaşam boyu öğrenmenin önemini anladığını gösterebilir. | X | |||||
6 | Ulusal ve uluslararası dinamiklerin değişkenliğini göz önünde bulundurarak profesyonel hayatta başarılı olmak için esnek düşünebilmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterebilir. | X | |||||
7 | İşletme bilim dalındaki ve yoğunlaştığı alt alanlardaki (yönetim ve organizasyon, muhasebe ve finansman, sayısal yöntemler, üretim ve pazarlama) küresel dinamikleri anlayabilecek, takip edebilecek ve yorumlayabilecek; uluslararası kurumsal düzeyde, etkin, yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek İngilizce bilgisine sahip olduğunu gösterebilir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası akademik ve profesyonel ortamlarda bilgisini, çalışmalarının sonuçlarını, fikir ve yorumlarını, genel işletme bilim alanında ve yoğunlaştığı alt dallardaki (yönetim ve organizasyon, muhasebe ve finansman, sayısal yöntemler, üretim ve pazarlama) bilgi ve deneyimini başka disiplin ve birimlerdeki kişilere, gerekli verileri kullanarak, açık ve net bir şekilde Türkçe ve/veya İngilizce olarak ifade edebilir, sunabilir ve paylaşabilir. | X | |||||
9 | Kültürler ve bireyler arasındaki farklılıklara saygı gösterilmesinin önemini anladığını gösterebilir, farklı kültürlerden bireylerin oluşturduğu sosyal ve profesyonel ortamlarda gerekli empatiyi göstererek iletişim kurabilir. | X | |||||
10 | İşletme bilim alanında ve uzmanlık dallarında (yönetim ve organizasyon, muhasebe ve finansman, sayısal yöntemler, üretim ve pazarlama) geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. | X | |||||
11 | İş etiği ve sosyal sorumluluk kavramlarına hakim olur, bu kavramların uygulamalarını değerlendirebilir ve bu ilkelere uygun davranmanın topluma değer katmak için ne derece önemli olduğunu anladığını gösterebilir. | X | |||||
12 | Sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir, bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık görevini anladığını gösterebilir. | X | |||||
13 | Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir. | X | |||||
14 | Kurumsal sürdürülebilirlik için kalite yönetiminin, iş sağlığı ve güvenliğinin, kurumsal sosyal sorumluluğun, profesyonel ve kültürel saygının ve kurumsal etik prensiplerinin önemini anladığını gösterebilir. | X | |||||
15 | İşletme bilim alanı ve uzmanlık dalları (yönetim ve organizasyon, muhasebe ve finansman, sayısal yöntemler, üretim ve pazarlama) ile ilgili çağdaş kavram, teori ve modelleri, alan bilgisini sürekli geliştirmek için gerekli kaynaklara nasıl ulaşacağını ve alanının tarihsel gelişimini bilir, alanı ile ilgili konularda problem çözmek, analiz ve araştırma yapmak için alana özgü araştırma yöntemleri kullanabilir. | X | |||||
16 | İşletme bilim alanını ve uzmanlık dallarını (yönetim ve organizasyon, muhasebe ve finansman, sayısal yöntemler, üretim ve pazarlama) çevreleyen hukuki, siyasi, ekonomik, ve sosyal konularda uluslararası boyutta temel bilgiye sahip olduğunu gösterebilir. | X | |||||
17 | Analitik düşünce yapısına sahip olduğunu ve işletme bilim alanında ve uzmanlık dallarında (yönetim ve organizasyon, muhasebe ve finansman, sayısal yöntemler, üretim ve pazarlama) edindiği ileri düzeydeki kurumsal ve uygulamalı bilgileri kullanabildiğini gösterebilir. | X | |||||
18 | Edindiği kuramsal, olgusal ve araştırma yöntemleri bilgileri ile nicel ve nitel verileri değerlendirebilir, yorumlayabilir, sorunları tanımlayabilir, veri analizi yapabilir, ve sonuçları değerlendirerek çözümler üretebilir. | X | |||||
19 | Örgüte / kuruma ilişkin eleştirel düşünebilir, işletme bilim alanında ve uzmanlaştığı alt dallardaki (yönetim ve organizasyon, muhasebe ve finansman, sayısal yöntemler, üretim ve pazarlama) bilgilerini diğer alanlardan gelen bilgilerle ilişkilendirebilir, bütünleştirerek yorumlayabilir, yeni bilgileri oluşturabilir, ve disiplinlerarası etkileşimi anladığını gösterebilir. | X |
ECTS
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | - | - | - |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 219 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,7 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 9 |