Biçim-içerik ilişkileri, geometrik soyutlama ve yalınlaştırma, görsel hiyerarşi, tipografik kompozisyon ve bütünlük oluşturma yöntemlerinin sorgulanması ve deneysel tipografik tasarımlar ile denenmesi.
Tipografinin tarihi, terimleri, temel yazı karakterleri konusunda ileri seviye bilgiler vermek, araştırmaya ve dönemi ile ilişkilendirmeye yönlendirmek. Deneysel projeler ışığında yaratıcı tipografik tasarım kriterlerini öğretmek.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Grafik Tasarım ve tipografinin temel tasarım ilkeleri konusunda bilgi ve deneyim sahibi olmak | 1,2 | 1,2,5 | 2,3,4 |
Tasarım problemlerini yaratıcı biçimde çözebilme becerisi | 2,3,4,5 | 3,4 | 1,3,4 |
Tipografik tasarımlar aracılığıyla metinleri yorumlayabilmek | 2,4,11 | 1,2,3 | 1,3,4 |
Tasarım süreci içinde modern ve özgün tasarımlar üretmek amacıyla farklı malzemelerden yararlanmak | 2,3,7 | 2,3,4 | 3,4 |
Sanat ve tasarım problemlerini analiz edebilmek | 10,12 | 2,4,5 | 2,3,4 |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Deneysel Tipografiye Giriş | |
2 | Modern Sanat Bağlamında Deneysel Tipografi | |
3 | Fütürist Tipografi: Marinetti, Apollinaire, Tzara, Zdanevich | |
4 | Yeni Tipografi: Harf, Metin, Deneysel Tipografik Sistemler ve Tipografide Sistem Kırma | |
5 | Tipografik Ekspresyonizm, İsviçre Tasarımı’, Uluslararası Tipografik Stil’, Wolfgang Weingart | |
6 | Postmodernizm: April Greiman, Neville Brody ve Face Dergisi, Emigre | |
7 | Max Kisman Kes/Kopyala/Yapıştır, Katherine Zask Parçala-Böl ve Yeni Anlamlar Çıkar, Stefan Sagmeister Style=Fart, M/M Paris (No Ghost Just A Shell, Alphabet) | |
8 | Tipografi ve İmgesel Dönüşüm (Tipografi Sanatı ile Senaryoların Kült Film Afişlerine Dönüştüğü 15 Çalışma Örneklemesi) | |
9 | Üçüncü Boyut Olarak Tipografi – Harf Tasarımı | |
10 | Tipografik Tasarımda Deneysel Yaklaşım (Afiş, Çift Sayfa Tasarımı, Kapak Tasarımı) | |
11 | Tipografide İmge, Duygu ve Coşku | |
12 | Tipografik İfade Biçimi Olarak Renk | |
13 | Organik Tipografi | |
14 | Kelimeleri Resme Dönüştürmek |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |
BRINGHURST, R., The Elements of Typographic Style, Hartley and Works, Vancouver
LUPTON, E., Design Writing Research, Phaidon, London, 1996 Baines, P., Haslam, A., Type & Typography, New York: Waston-Guptill Publications: New York, 2005. Spiekermann, E., Ginger, E. M., Stop Stealing Sheep & Find, Out How Type Works, Berkeley: Adobe Press, 2003. Lupton, Ellen, Thinking With Type, NY: Princeton Architectural Press, 2010. Kane, John, A Type Primer, London: Laurance King, 2011. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 2 | %10 |
Ara Sınav | 2 | %30 |
Seminer ve Sunum | ||
Proje | ||
Toplam | ||
Finalin Başarıya Oranı | %60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | %40 | |
Toplam | %100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tasarımın işlevsel amaçlarının yanı sıra yeni olanı arama ve deneme cesareti gelişir. | x | |||||
2 | Hedef kitlenin insani ve kültürel özelliklerine göre tasarımlar geliştirme konusunda profesyonel sorumluluk bilinci geliştirir. | x | |||||
3 | Araştırma yapma, kuramsal bilgi oluşturma ve önerilerde bulunma yetkinliği kazanır. | x | |||||
4 | Alana ait akademik formata uygun metin üretme yetisi kazanır. | x | |||||
5 | Sanat ve tasarım ile ilgili alanlarda eğilimine uygun uzmanlık düzeyinde yetkinlik kazanır. | x | |||||
6 | Tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla kurgulayarak tasarım projeleri geliştir. | x | |||||
7 | Alanın gerektirdiği teknolojik donanımı ileri düzeyde kullanabilir. | x | |||||
8 | Tasarım kültürü hakkında güncel durumu takip eder, projelerinde geliştirip uygular. | x | |||||
9 | Seçilen uzmanlık alanında disiplinler arası projeler yürütebilme yetisi kazanır. | x | |||||
10 | Tasarım ile ilişkili alanlarda ileri düzeyde okumalar yapar. | x |
ECTS
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri | ||
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (14 x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Seminer ve Sunum | |||
Proje | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 2 | 6 | 12 |
Final Sınavı | |||
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |