Dersin amacı, sosyal hayatın sınırları ve kimleri nasıl dışarda bıraktığı üstüne felsefi bir yaklaşımla okumalar yapmak, tartışmak.
İnsan ve insan olmayan canlıların ilişkileri hakkında kapsamlı bir soruşturma yapabilecek altyapının oluşturulması adına seçilen okumalar
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Sosyal teorideki bazı yaygın (insan-merkezli) kalıpları sorgulamak. | 1,3,4 | 1,2,3,4 | A |
2) Dersi alanların ilgi alanlarını yeni kavramlarla bir daha tarif etmesini sağlamak. | 1,2,3,4 | 1,2,3,4 | A |
3)Empirik ve teorik okumalar çerçevesinde yeni düşünceler üretmek. | 1,2,3,4,5 | 1,2,3,4 | A |
4) Yazma ve okuma pratiklerini geliştirmek. | 1,2,3 | 1,2,3,4 | A |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Karbon meselesi | |
3 | Yoksulluk ve Yabancılaşma | |
4 | Gıda Üretimi | |
5 | Gıda ve Kapitalizm | |
6 | Tarihsel Perspektifte Hayat | |
7 | Sömürgecilik ve Gayri-İnsanlar | |
8 | Seks, Kan ve Hayvanlar | |
9 | Yönetim Teknolojileri ve Yaşam | |
10 | Devlet, İktidar ve Disiplin | |
11 | Modenlik ve Modernliğin Mantığı | |
12 | Doğayı Ölçmek ve Islah Etmek | |
13 | Kalkınma Projelerinin Beklenmedik Sonuçları | |
14 | İnsanlar, Gayri-İnsanlar ve Melezler |
Kaynaklar
Kaynaklar | |
Ders Notu |
PART I: CURRENT STATE OF AFFAIRS
Week 1: Carbon Emissions McKibben, Bill. 2012. “Global Warming’s Terrifying New Math.” Rolling Stone. Week 2: Poverty and Alienation Davis, Mike. 2007. “Slum Ecology.” In Planet of Slums, 121–150. Verso. Watson, David. 2010. “Selected Excerpt.” In Against the Megamachine, 117–145. Brooklyn: Automomedia.
Week 3: Food and Capitalism Singer, Peter, and Jim Mason. 2006. “The Hidden Costs of Cheap Chicken and Meat and Milk Factories.” In The Ethics of What We Eat, 19–33 and 39–63. Melbourne: The Text Publishing Company. Schlosser, Eric. 2001. “Why the Fries Taste Good.” In Fast Food Nation: The Dark Side of the All-American Meal. New York: Mariner Books.
PART II: LIFE IN HISTORICAL PERSPECTIVE Week 4: Colonialism and Non-Humans Landa, Manuel De. 2000. “Biological History: 1700-2000 A.D.” In A Thousand Years of Nonlinear History, 149–182. The MIT Press. Week 5: Sex, Blood and Animals Bulliet, Richard. 2007. “Postdomesticity: Our Lives With Animals.” In Hunters, Herders, and Hamburgers: The Past and Future of Human-Animal Relationships, 1-35. Columbia University Press. Week 6: Governmentality and Life Rose, Nikolas. 2006. “Politics and Life.” In The Politics of Life Itself: Biomedicine, Power, and Subjectivity in the Twenty-First Century, 41–76. Princeton: Princeton University Press. PART III: STATE, POWER AND DISCIPLINE Week 7: Modernity and its Rationale Scott, James C. 1999. “Soviet Collectivization, Capitalist Dreams.” In Seeing Like a State: How Certain Schemes to Improve the Human Condition Have Failed, 193–222. Yale University Press. Harvey, David. 1974. “Population, Resources, and the Ideology of Science.” Economic Geography 50 (3) (July 1): 256–277. Week 8: “Peasants: A Sack Of Potatoes?” Gupta, Akhil. 1998. “Peasants and Global Environmentalism: A New Form of Governmentality.” In Postcolonial Developments: Agriculture in the Making of Modern India, 291–329. Duke University Press Books. Bello, Walden. 2009. “Capitalism Versus the Peasant.” In The Food Wars, 19–38. London and New York: Verso.
Week 9: Measuring and Disciplining Nature Scott, James C. 1999. “Taming Nature: An Agriculture of Legibility and Simplicity.” In Seeing Like a State: How Certain Schemes to Improve the Human Condition Have Failed, 262–306. Yale University Press. Week 10: Unexpected Consequences of Developmental Projects Mitchell, Timothy. 2002. “Can the Mosquito Speak?” In Rule of Experts: Egypt, Techno-politics, Modernity. Berkeley: University of California Press. PART IV: HUMANS, NON-HUMANS AND HYBRIDS Week 11: Separation of Nature and Culture Latour, Bruno. 1993. “Relativism.” In We Have Never Been Modern, 91–129. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. Week 12: Separation of Human and Animal Bennett, Jane. 2004. “The Force of Things: Steps Toward an Ecology of Matter.” Political Theory 32 (3): 347–372. Week 13: What is a Human? Derrida, Jacques. 2002. “The Animal That Therefore I Am (More to Follow).” Critical Inquiry 28 (Winter): 369–418. |
Diğer Kaynaklar | - |
Değerlendirme Sistemi
Değerlendirme | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 5 | 20 |
Toplam | 100 | |
Dönem içi çalışmalar | 100 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Antropoloji'nin sosyal bilimler içerisindeki yerini ve kavramsal yapısını bilir, özümsediği kuram ve yaklaşımları kendi özgün alan araştırmalarına uyarlayabilecek teorik alt yapıya, araştırma yapacak teknik bilgi, metod, etik kaygı ve kültürel donanıma erişir, | X | |||||
2 | Teoriği ve uygulamayı harmanlayarak araştırdığı konuyu yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi gelişir, araştıran, sorgulayan, kendini geliştirmeye istekli akademik saygınlığı olan bir araştırmacı olma bilinci kazanır, | X | |||||
3 | Antropoloji biliminde ve ilgilendiği diğer alanlarda ulusal ve uluslararası yayınları takip ederek, güncel olayları antropolojik bakış açısıyla yorumlayabilme becerisi edinir, | X | |||||
4 | Türk Kültürüne ve dünya kültürlerine bütüncül bir bakış açısıyla yaklaşabilen, yaptığı çalışmalarla sosyal bilim literatürüne katkıda bulunma bilinci ve donanımı edinir, | X | |||||
5 | Özgün bakış açısıyla gerek özel yaşamında gerekse de iş yaşamında özellikle medya- reklam, araştırma, strateji, STK vb.sektörlerde faaliyet gösterebilme becerisi edinir. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | - | - | - |
Kısa Sınav | 5 | 32 | 160 |
Ödev | - | - | - |
Final | - | - | - |
Toplam İş Yükü | 244 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9.76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |