Bu ders belgesel sinema türünün habercilik,sanatsal dışavurum ve sinematografik olarak analiz edimesi için hazırlanmıştır.Bu dersle öğrencilerden beklenen eleştirel analiz yeteneklerini ve disiplinler arası bakış açılarını geliştirmeleridir.Böylece belgesel sinemanın toplumlara nasıl yansıdığı ve toplumları nasıl etkilediğini çözümleyebilme yeteğini edineceklerdir.
Bu derste belgesel film yapımı içerik,uslup ve metodolojik olarak tarihsel bir perspektiften analiz edilecektir.Bu üç ders saatinde bütün ve parçalar halinde gösterilecek olan belgesel filmleri içermektedir.Öğrenciler dersden önce verilecek olan okuma parçalarından sorumludurlar.öğrencilerle yapılan bireysel görüşmeler dersler ve film gösterimleriyle ilgili konularda derinlemesine yapılacak tartışmalardan oluşur.Bütün öğrenciler tartışmalara olan aktif katılımları ve okuma materyallerini anlama becerileriyle değerlendirileceklerdir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Belgesel sinemanın sinema öncesi devir den günümüze kadar olan zaman dilimnde tanımının yapılması ve eleştirisi. | 1,2,3,4,5,6,7,11,13 | 1 | A,C |
2) Sınıfta çizilen ana hatlara göre belgesel filmlerin form ve usluplarına göre sınıflandırılıp analiz edilmesi | 1,2,3,4,5,6,7,11,13 | 1,2,3 | A,C |
3) Önemli belgesel film yönetmenlerinin farklı tarzlarının farklarının ayırtedilmesi | 6,7,13,11 | 1,3 | A,C |
4) Yeni teknolojilerin belgesel film formu ve içeriğine olan etkilerinin incelenmesi | 3,5 | 1 | A,C |
5) Belgesel filmlerin Amerika,Avrupa ve diğer uluslardaki gelişimi ve sosyal tarihle olan ilşkisini rolünü değerlendirmek | 1,2,13 | 1,3 | A,C |
6) Belgesel sinema üretiminin kurgu filmlerle olan benzerliklerini inceleme | 3,12,13 | 1,2,3 | A,C |
7) Tüm medyada gerçek ve kurgu arasındaki ilişkinin kavranması | 2,3,6,13 | 1,2,3 | A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Belgesel Sinemanın Kökenleri : Erken dönem etnografik
belgeseller ve denemeler |
|
2 |
Belgesel gerçekliği nası sunar? Sosyal aktörler kimlerdir.
Belgesel film yapımcısının sorumlulukları nelerdir? |
|
3 | Belgesel sinemanın ilk prensipleri: Richard Grierson ve Robert Flaherty | |
4 | Gerçeklik ve gerçekçilik : Belgesel film yapımcıları gerçekliğin yaratılmasında ve kontrol edilmesinden nasıl kaçınabilirler ? | |
5 | Ulusal belgesel sinemaların kuruluşu | |
6 | Propoganda aracı olarak belgesel sinema | |
7 | Cinema Varite,Direct cinema, Gözlemcilik : Röntgencilik mi , Anlatıcı mı ? Dziga Vertov’dan Jean Rouch’a | |
8 | Birinci Tekil Şahıs Belgesellerin sosyal konulara etkileri | |
9 | Teknolojinin Belgesel sinemada içerik ve tarza etkileri | |
10 | Yeni Melez tarz : belgesel ve kurgu arasındaki bulanık çizgi | |
11 | Point-Of-View and Committed Documentaries | |
12 | WEB Docs | |
13 | Belgesel Analiz Rapor Şablonlarıyla yapılan uygulamalı çalışma | |
14 | Final Çalışmalarının değerlendirilmesi | |
15 | Dersin Genel Değerlendirmesi |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Nichols, Bill Introduction to Documentary, Indiana University Press, 2001
Rotha, Paul Documentary Film, Faber and Faber, 1964 |
Diğer Kaynaklar |
Grant and Sloniowski, eds. Documenting the Documentary, Wayne State 1998
Rosenthal, Alan and John Corner, editors. New Challenges for the Documentary, Second Edition, Manchester University Press, 2005. Ellis, Jack and Betsy McLane. A New History of Documentary Film, Continnuum International Publishing Group Inc., 2005 |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar |
Lumière Short Films , Á Propos de Nice (Jean Vigo, France, 1930, 25 min)
Man with a Movie Camera (Dziga Vertov, Soviet Union, 1929, 68 min) Nanook of the North (Robert Flaherty, U.S./France, 1922, 79 min) Land Without Bread (Las Hurdes, Luis Buñuel, Spain, 1933, 30 min) Coal Face (Alberto Cavalcanti, UK, 1935, 11 min) Night Mail (Henry Watt and Basil Wright, UK, 1936, 25 min) The River (Pare Lorentz, USA, 1938, 31 min) The Spanish Earth (Joris Ivens, USA, 1937, 52 min) Triumph of the Will (Leni Riefenstahl, Germany, 1935, 110 min) Why We Fight (Frank Capra, U.S., 1943, 52 min) Let There Be Light (John Huston, U.S., 1946, 58 min) Night and Fog (Alain Resnais, France, 1955, 32 min) Overlord (Stuart Cooper, UK, 1975, 84 min) |
Ödevler | Belgesel Analiz Formatında İzlenen Filmlerin Haftalık Sunumu |
Sınavlar | 1 Ara Sınav, 1 Ödev,1 Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Ödev | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İletişim bilimlerinin temel kavramlarını, kuramlarını, yaklaşımlarını ve çalışma alanını, analitik ve eleştirel bir perspektifle yorumlayabilmek. | X | ||||
2 | Sosyal bilimlerin diğer disiplinlerindeki bulgu ve kuramları, iletişim alanındaki etkilerini yorumlayabilmek ve kullanabilmek. | X | ||||
3 | Medyanın kurumsal yapılanmasından ürünlerine kadar geniş bir yelpazede, diğer toplumsal yapılar ve aktörlerle de ilişkileri bağlamında eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek. | X | ||||
4 | Medya profesyonellerinin gözetmeleri gereken ulusal ve uluslararası hukuk kurallarını meslek etik ilkeleri ile bütünleştirerek sorumlu yayıncılık anlayışı geliştirebilmek. | X | ||||
5 | Kitle iletişim araçlarının ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini tarihsel bir seyir içinde ilişkilendirmek. | X | ||||
6 | İletişim bilimlerinde, radyo, televizyon ve sinema alanlarında özgün yaklaşımlar geliştirebilmek, araştırma yapabilmek ve bir varsayımı savunabilmek. | X | ||||
7 | Pratik ve teorik derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilmek, radyo, televizyon ve sinema alanında çeşitli anlatı formlarında kullanabilme ve bağımsız bir ürün verecek şekilde uyarlayabilmek. | X | ||||
8 | Radyo, sinema ve televizyonun üretim süreçlerini ve bu süreçte kullanılan teknik altyapıyı, yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi teorik ve uygulamalı olarak edinmek. | X | ||||
9 | Radyo, televizyon ve sinema alanında bir projenin tasarlanması, hazırlanması, çekim ve çekim sonrası aşamalarının bilgi ve kavramlarını, uygulamalı bir biçimde geliştirmek. | X | ||||
10 | Radyo, televizyon ve sinema alanında, ölçme ve karar alma süreçlerinin işleyişini kavrama, program formatlarının ve programlarının tarihsel ve kültürel gelişimini ve sosyo-politik etkilerini analiz edebilmek. | X | ||||
11 | Radyo, televizyon ve sinema için, gerekli format biçimlerini bilmek, proje geliştirmek, projeyi dilsel ve görsel olarak tasarlayabilmek, Türkçeye uygun ve etkili bir şekilde sunabilmek, yazabilmek ve yaratıcı yollarla uygulayabilmek | X | ||||
12 | Uluslararası alanda gelişmelerin ve fikirlerin takip edilebilmesini, terminolojinin kullanım becerisini kazandıracak düzeyde İngilizce kullanabilmek. | X | ||||
13 | Ulusal ve küresel düzeydeki olay ve olguları, medya ile ilişkilendirerek izleyebilmek ve analiz edebilmek. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 20 | 21 |
Final | 1 | 10 | 12 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |