Bu ders Geç Osmanlı’dan günümüze kadar olan siyasal gelişmelerin ve süreçlere odaklanmayı amaçlar.
Bu derste Türk Siyasal Hayatı, Osmanlı İmparatorluğu’nda modernleşme çabalarının başlangıcından itibaren detaylı bir şekilde incelenmektedir. Dersin ilk kısmında Geç Osmanlı döneminin siyasal, ekonomik, sosyal, kurumsal ve ideolojik özelliklere ele alınarak siteli bir analizi ortaya koyulacaktır. İkinci kısımda Erken Cumhuriyet Dönemi’ne dair farklı görüşler, tek parti yönetimi, çok partili hayata geçiş, askeri darbeler, siyasi kutuplaşma, Turgut Özal dönemi ve 90’lı yıllar kapsamlı ve analitik bir yaklaşımla ele alınacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler Türk Siyasal Hayatı’nın önemli meselelerini ayırt edebilecek ve konu hakkında kapsamlı bilgi sahibi olacaklar. |
1, 5, 6, 13 |
1, 2, 3, 5, 7 | A, B, C, D |
Öğrenciler Osmanlı İmparatorluğu’nun modernleşme sürecinin önemli meselelerini ayırt edebilecek ve konu hakkında kapsamlı bilgi sahibi olacaklar. |
1, 5, 6 |
1, 2, 3, 5, 7 | A, B, C, D |
Öğrenciler Türk Siyasal Hayatı’ndaki ana ideolojik bölünmeleri tartışabilecekler. | 1, 5 | 1, 2, 3, 5, 7 | A, B, C, D |
Öğrenciler Türk Siyasal Hayatı’na ve toplumuna dair temel sorunlara çözüm ararken siyaset teorisini kullanabilecekler. |
1, 2, 5 |
1, 2, 3, 5, 7 | A, B, C, D |
Öğrenciler Türk Siyasal Hayatı’ndaki güncel meseleleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirebilecekler. |
1, 5, 7 |
1, 2, 3, 5, 7 | A, B, C, D |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 |
Türk Medeniyeti’nin Kökenleri – Osmanlı İmparatorluğu’nun Çöküşü
Erken Modernleşme Çabaları - Lale Devri ve Tepkiler
Makale: Cemil Oktay, 1-13. (Osmanlı Siyasi Düşüncesi’nde Çark-ı Felek Anlayışı) |
Lewis, 1-40.
Berkes, 23-50.
Berkes, 51-88. |
3 |
Seküler Devletin Temelleri
Tanzimat’ın Sekülarizmi
Makale: Şerif Mardin in Bora and Gültekingil, 42-53. (Yeni Osmanlı Düşüncesi) |
Berkes, 89-136.
Berkes, 137-200 |
4 |
Anayasal Rejim ve İkinci Abdülhamit
Makale: Cemil Oktay, 15-28. (Hum Zamiri’nin Serencamı |
Berkes, 201-252.
Berkes, 253-324 |
5 |
Meşrutiyet
Milli Burjuvazinin Yaratılması: Jön Türklerin Sosyal ve Ekonomik Politikaları
Makale: Yusuf Akçura - Üç Tarz-I Siyaset |
Berkes, 325-346.
Ahmad, 23-61.
|
6 |
Erken Cumhuriyet ve Tek Parti Dönemi (1922-1945)
Makale: Mümtaz Turhan, Garplılaşmanın Neresindeyiz? |
Ahmad (1993), Zürcher (2004) |
7 | ARA SINAV | |
8 | Çok Partili Hayata Geçiş ve Demokrat Parti (1945-1960) | Ahmad (1993), Zürcher (2004) |
9 | Yeni Anayasa ve 1960’lı Yıllar (1960-1971) | Ahmad (1993), Zürcher (2004) |
10 | Kutuplaşma ve Siyasi Şiddet (1971-1980) | Ahmad (1993), Zürcher (2004) |
11 | Neoliberalizm ve 1980’li Yıllar (1980-1991) | Ahmad (1993), Zürcher (2004) |
12 |
1990’lar (1991-2002)
Makale: İlker Aytürk, Post-post-Kemalizm: Yeni Bir Paradigmayı Beklerken |
Ahmad (1993), Zürcher (2004) |
13 | 2002 sonrası Türkiye | Zürcher (2004) |
14 | Değerlendirme | |
15 | Sonuçlar |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | Gerekli okuma ve belgeler kütüphanenin rezerv bölümünde ve kitabevinde bulunabilir. |
Ödevler | Ödevlere ilişkin metinler sınıfta verilecektir. |
Sınavlar | Sınıfta yapılacaktır. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | .25 |
Sunum | 1 | .25 |
Ödev | 1 | .50 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 0 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk siyasal hayatı ve Türk dış politikası alanlarına dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | X | |||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. | X | |||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Ortadoğu coğrafyası merkez alınmak üzere farklı toplumlar ve siyasal sistemler arasındakibenzerlik ve farklılıkları disiplinlerarası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | X | |||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | X | |||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. | X | |||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininde kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entellektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. | X | |||||
8 | Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | X | |||||
9 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | X | |||||
10 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | X | |||||
11 | Kamu veya özel sektörde istihdam edilebilmek ya da uzmanlaşmış, araştırma faaliyetleri gelişmiş bir üniversitede doktora programına kabul edilebilmek için gerekli deneyim ve sosyal niteliklere sahip olmak. | X | |||||
12 | Kendi yetiştiği çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | X | |||||
13 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Sunum | 1 | 18 | 18 |
Ödev | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 200 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |