Bu ders tarihte Osmanlı Türkleri ile ilişkilerin Balkanlar ve Orta Avrupa’da, özellikle Slovakya, Macaristan, eski Yugoslavya, Romanya, Arnavutluk ve Bulgaristan’da ulusal edebiyatların ortaya çıkışını nasıl etkilediğini inceleyecektir.
Okumalar erken modern döneme ait tutsaklık ve yolculuk anlatılarıyla başlayıp Osmanlı tarihinin modern ve postmodern imajları ile tamamlanacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Mekân ve kimlik kavramlarını tanıma ve bu kavramların disiplinler arası ilişkilerini kavrayabilme | 1,2,3,4 | 1,2 | |
2) Edebiyat, mekân ve kimlik kavramları arasındaki ilişkileri saptama | 1,2,3,4 | 1,2 | |
3) Mekân ve kimlik kavramlarının edebî eserlere etkisini araştırma ve bu etkinin eleştirel analizini yapabilme | 1,2,3,4 | 1,2 | |
4) Edebiyat-mekân-kimlik ilişkisini edebi metinler üzerinde inceleme ve özgün değerlendirmelerde bulunabilme | 1,2,3,4 | 1,2 | |
5) Bu kavramların ilişkisini ortaya çıkaran seçilmiş örnekler okuma ve bunları sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme | 1,2,3,4 | 1,2 | |
6) Geliştirdiği yeni fikirleri, örnek metinler üzerinde tartışabilme ve özgün sonuçlar elde edebilme | 1,2,3,4 | 1,2 |
Dersin Akışı
Hafta | Konular |
1 | GİRİŞ |
2 | Sınır Oryantalizmi: A. Gingrich |
3 | Tarihsel Türk: C. Sabatos, Mit ve Tarih Arasinda (1. Bölüm) |
4 | Metaforik Türk: C. Sabatos, Mit ve Tarih Arasinda (2. Bölüm) |
5 | Imgebilim (imagoloji): C. MacMillan & J. Leerssen |
6 | Mitsel Türk: C. Sabatos, Mit ve Tarih Arasinda (3. Bölüm) |
7 | Üstkurmacasal Türk: C. Sabatos, Mit ve Tarih Arasinda (4. Bölüm) |
8 | Mekan ve kimlik: C. Magris |
9 | Balkan Oryantalizm: P. Istrati & M. Spiridon |
10 | Balkanizm: M. Todorova |
11 | VİZE SINAVI |
12 | Modernist Oryantalizm: K. Said |
13 | Ulusal mitler: I. Andrić |
14 | Post-Oryantalizm: V. Bajac & T. Longinović |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Panait Istrati, Kyra Kyralina
Kurban Said, The Girl from the Golden Horn Ivo Andrić, The Bridge on the Drina Vladislav Bajac, Hamam Balkania |
Diğer Kaynaklar |
Andre Gingrich, “Frontier Myths of Orientalism” Charles Sabatos, Mit ve Tarih Arasinda: Orta Avrupa Edebiyat Tarihinde Türk İmgesi Catherine MacMillan, “Images of the Turk in Europe” Joep Leerssen, “Imagology: History and Method” Claudio Magris, Danube Monica Spiridon, “Identity Discourses on Borders in Eastern Europe” Maria Todorova, Imagining the Balkans Tomislav Longinović, “The Post-Oriental Condition” |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | |
Ödevler | Her hafta öğrenciye okuma materyali verilir. |
Sınavlar | Bir ara sınav ve bir final yapılır. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 1 | 20 |
Ara Ödev | 1 | 40 |
Final Ödevi | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatı’nın felsefe, sosyoloji ve psikoloji gibi alanlarla kurduğu disiplinler arası ilişkiyi kavrayabilme | x | |||||
2 | Türk Edebiyatı sahasında derinlemesine inceleme yapabilme; kavramsal ve eleştirel düşünme becerisini geliştirebilme | x | |||||
3 | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme | x | |||||
4 | Kavramsal düşünme becerisi edinme | x | |||||
5 | Türk Edebiyatı alanında bağımsız, özgün çalışmalar yapabilme | x | |||||
6 | Güncel kültürel, edebî ve toplumsal konularda bilgi ve bilinç birikimini artırma | x |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | ||||||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 17 | 252 | |||
Sunum | 1 | 18 | 18 | |||
Final Ödevi | 1 | 60 | 60 | |||
Toplam İş Yükü | 375 | |||||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 15.0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi | 15 |