Düşünürlerin yapıtlarının asıllarını kaynak metin olarak kullanarak felsefe tarihindeki kimi varlık felsefesi sorunlarını ayrıntılı biçimde ele almak.
Felsefe tarihindeki düşünürlerin varlık felsefesine ilişkin metinlerinden en az iki tanesi karşılaştırmalı - ayrıntılı incelenir, tartışılır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) ontolojiye ilişkin temel metinleri ayrıntılı inceler. |
1,2,10 |
1,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) felsefe metinlerini okumaya ve çözümlemeye ilişkin yetkinlik kazanır. |
1,2,12 |
1,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) temel ontoloji sorunlarına ilişkin ayrıntılı bilgi edinir. |
1,2,10 |
1,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) metin çözümlemeye ve yorumlamaya ilişkin yetkinlik kazanır. |
1,2, |
1,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) varolan ve varolmak türlerini ayırır, “olmak”ın çok anlamlığından haberdardır. |
1,2,3,10 |
1,3,4 |
A,B,C,D,E |
s=MsoNormal align=center style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt; text-align:center;line-height:12.0pt'>A,B,C,D,E
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
|
2 |
Heidegger, Aristoteles Metaphysik Theta 1-3 Gücün Neliği ve Gerçekliği: Aristoteles’te Varolmak’ın Çokluğu ve Birliği Sorusu |
|
3 |
Heidegger, Aristoteles Metaphysik Theta 1-3 Gücün Neliği ve Gerçekliği: ‘Varolan’ın Varolmaklık’ının Çok Katlılığı |
|
4 |
Heidegger, Aristoteles Metaphysik Theta 1-3 Gücün Neliği ve Gerçekliği: Varolan ile Varolmak Eşitliği ya da Ayrılığı. Parmenides’te Bir Olarak Varolmak |
|
5 |
Heidegger, Aristoteles Metaphysik Theta 1-3 Gücün Neliği ve Gerçekliği: Varolmak’ın Çokkatlılığı ve Birliği |
|
6 |
Heidegger, Aristoteles Metaphysik Theta 1-3 Gücün Neliği ve Gerçekliği: Varolmak’ın Birliği – Cins olarak değil Benzeşim olarak |
|
7 |
Heidegger, Aristoteles Metaphysik Theta 1-3 Gücün Neliği ve Gerçekliği: Varolmak Benzeşiminin Soruya Değer Oluşu |
|
8 |
ARA SINAV |
|
9 |
Heidegger, Aristoteles Metaphysik Theta 1-3 Gücün Neliği ve Gerçekliği: Metafizik Theta 1: Dynamis kata Kinesin |
|
10 |
Heidegger, Aristoteles Metaphysik Theta 1-3 Gücün Neliği ve Gerçekliği: Genişletilmiş İki Anlamın Bir Alt Öbeği: Geometrik Açıdan dynamis; İfade Açısından dynaton ya da adynaton. |
|
11 |
Heidegger, Aristoteles Metaphysik Theta 1-3 Gücün Neliği ve Gerçekliği: Dynamis kata kinesin’in Kılavuz Anlamı |
|
12 |
Heidegger, Aristoteles Metaphysik Theta 1-3 Gücün Neliği ve Gerçekliği: üç Olgusuna Yaklaşımlar ve Eğretileme Denen Şeyin Reddi |
|
13 |
Heidegger, Aristoteles Metaphysik Theta 1-3 Gücün Neliği ve Gerçekliği: Nedenselliğin Görünüşteki Kendiliğinden Anlaşılırlığı ve Aristoteles’te Güç Neliği Çerçevesi |
|
14 |
Heidegger, Aristoteles Metaphysik Theta 1-3 Gücün Neliği ve Gerçekliği: Güç Tarzları
Doğa Nesnelerinin Varolmaklığı Olarak Etkide Bulunmak (Leibniz) |
|
15 |
|
|
16 |
GENEL SINAV |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |
Aristoteles, Metaphysik, Griechisch-Deutsch, (Meiner Verlag, 1991).
Platon, Sophistes, trans. by Friedrich Schleiermacher (Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 2007). Heidegger, Martin, Plato’s Sophist, (Bloomington, Ind: Indiana University Press, 1997), Studies in Continental thought. Heidegger, Martin, Aristotle’s Metaphysics [theta] 1-3: On the Essence and Actuality of Force, (Bloomington: Indiana University Press, 1995), Studies in Continental thought. Heidegger, Aristoteles Metaphysik Theta 1-3 Gücün Neliği ve Gerçekliği, Çev. Saffet Babür, Ankara : BilgeSu Yayıncılık, 2010. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Arasınav |
1 |
20 |
Sunum |
1 |
20 |
Son sınav |
1 |
30 |
Dönem ödevi |
1 |
30 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
30 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
70 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
Program Çıktıları
|
Katkı düzeyi*
|
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
|
X |
2. İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
X |
|
3. Etkili iletişim kurabilen, özellikler yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
4. Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
|
X |
|
5. Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
|
X |
|
|
6. Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
|
|
X |
|
7. Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
|
X |
8. Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültüreli politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
X |
|
|
9. Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye’deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
|
|
X |
|
10. Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
X |
|
11. Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
|
|
X |
|
12. Felsefe alanındaki ulusal ve uluslar arası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
|
|
X |
|
13. Genelde Felsefe, özelde felsefe tarihi çalışmalarını yürütecek klasik dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
4 |
60 |
Arasınav |
1 |
15 |
15 |
Sunum |
1 |
15 |
15 |
Son sınav |
1 |
15 |
15 |
Dönem ödevi |
1 |
22 |
22 |
Toplam İş Yükü |
|
|
175 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
7 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
7 |