• TR
  • EN
Program Türü: 
Tezli
Tezsiz
Ders Kodu: 
FE 626
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
10
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Fizik ile iktisadi olguları açıklama fikri sanıldığı kadar yeni değildir.19. yüzyılın ikinci yarısında, kariyerinin uzun yıllarını İsviçre'de geçiren İtalyan bir mühendis olan Pareto, klasik Newton mekaniği hakkında iyi bir bilgi birikimi ve fiziğin gezegenlerin hareketini tanımladığı şekilde sosyal hareketleri tanımlamak için büyük bir hevesle donanmış ekonomiye yöneldi. Böylece, bu konudaki ilk önemli adımları attı. Gerçekten de Pareto, Kepler yasalarını henüz keşfedilmemiş yeni ekonomik yasalarla karşılaştırmayı severdi. Servet dağılımının Pareto yasası artık standart bir ekonomik bilgi parçasıdır. Bununla birlikte, ekonomik yasaların Newton'un mekanik yasalarına benzer bir şeye indirgenmesi, bazı insanlar için bir rüya, diğerleri için bir Fata Morgana olarak kaldı. 

Ancak fizik, 20. yüzyılın başında görelilik teorisi ve kuantum mekaniğinin keşfinden sonra tamamen değişti. Doğal olarak şu soru ortaya çıktı: Eski Newton fiziği toplum ve ekonomi gibi karmaşık sistemleri açıklamada yetersiz bulunursa, aynı şey Einstein ve Schrödinger'in yeni fiziği için de geçerli midir? Yoksa yeni fizik, karmaşıklığı bilimsel olarak kavramanın yeni yollarını mı açıyor?

Bu ders fizik ve ekonomi bilimlerinin yöntemlerini birlikte uygulayan bir disiplinlerarası çalışma alanı olarak tasarlanmıştır.

 

Dersin İçeriği: 

Ders içeriği hafta sırasıyla şöyledir: Giriş, Empirik Ekonofizik ve Stilize Olgular, Stokastik Modeller, Temel Etken Modeller, Emir Defteri Dinamikleri, Azınlık Oyunu, Network Ekonomisi; Servet, Yoksulluk ve Büyüme, Pareto ve Gilbrat Yasaları, Tekil Gelir, İşletme Büyümesi, Sosyal Organizasyon.  

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 4: Benzetim, 5: Vaka Çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme Yöntemleri: A: Sınav, B: Sunum, C: Ödev, D: Proje, E: Laboratuvar

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Disiplinlerarası çalışmalar hakkında fikir sahibi olur. 1,2,5 1,2,3 A, C
Ekonofizik terimlerini kavrar 1,2,5 1,2,3 A, C
Ekonofizik anlayışıyla durumları analiz edebilir 1,2,5 1,2,3 A, C

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş  
2 Empirik Ekonofizik ve Stilize Olgular  
3 Stokastik Modeller  
4 Temel Etken Modeller  
5 Emir Defteri Dinamikleri  
6 Azınlık Oyunu  
7 Ara Sınav  
8 Network Ekonomisi  
9 Servet, Yoksulluk ve Büyüme  
10 Pareto ve Gilbrat Yasaları  
11 Tekil Gelir  
12 İşletme   
13 Sosyal Organizasyon  
14 Dönem Sonu Çalışmaları  
15 Final  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Ders websitesi, ders notları, finansal piyasalar laboratuvarı, finansal hesap makinesi, online kaynaklar, excel tipi yazılım programı.
Diğer Kaynaklar Essentials of Econophysics Modelling, Frantiˇsek Slanina, 2014, Oxford University Press

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Dokümanlar  
Ödevler  
Sınavlar  

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI  ADET KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Katılım 6 20
Final 1 60
  Toplam 100
FİNALİN BAŞARIYA ORANI   60
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI   40
  Toplam 100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI                
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Finansın temel ilkelerini kavramak ve bu ilkeleri ulusal ve uluslararası alanlarda uygulayabilmek.         X
2 Çağdaş bilişim teknolojilerini ve güncel finans araçlarını etkin şekilde kullanmak.   X      
3 Finans meslek kuruluşları tarafından kabul edilmiş etik kurallarını ve sosyal sorumluluk anlayışını kavramak ve alacağı kararlarda uygulamak.   X      
4 Çok kültürlü, çok dilli ve disiplinler arası çevrelerde iş yapabilmesini sağlayacak altyapıya sahip olmak.          
5 Piyasalar ve piyasaların işleyişi hakkında bilgi sahibi olmak ve bu piyasalardaki gelişmeleri analiz edebilmek.     X    
6 Çokuluslu şirketlere özgü yönetim araç ve modellerini tanımak ve gerektiği yerlerde bunları uygulayabilmek.          
7 Global ekonomik sistemin yapısını anlamak ve yeni gelişmelerin bu yapıyı nasıl etkileyeceğini analiz edebilmek.          
8 Karar alma sürecinde eleştirel düşünme yeteneğini kullanabilmek.     X    
9 Edindiği liderlik, takım çalışması ve iletişim becerilerini yaşam boyu öğrenme sürecine aktarabilmek.          
10 Dinamik çalışma koşullarının yaratabileceği fırsat ve problemleri öngörerek analitik ve yaratıcı yaklaşımlarla süreci yönetebilmek.          

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ 
Etkinlik SAYISI Süresi (Saat) Toplam İş Yükü(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15X toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme) 16 4 96
Ödev/Sunum 5+1(Proje) 60 60
Ara Sınav 1 10 20
Final 1 15 30
Toplam İş Yükü     254
Toplam İş Yükü / 25 (s)     10.16
Dersin AKTS Kredisi     10