Bu dersin amacı modern düşüncede Alman idealizminin temsilcileri olarak yer almış olan filozofların metinlerinin incelemesini gerçekleştirmektir.
Hegel, Fichte, Schelling. Kant felsefesinin 19. yüzyıla etkileri. Alman idealizminin yönelimleri olarak öznel ve nesnel idealizm. Alman İdealizminin sonraki dönemlere etkileri.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Alman İdealizmine eleştirel bir bakış kazanır. |
1,2,3,4,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
2) Alman idealizmi ile ilişkide çağdaş problematikleri tartışır. |
1,2,3,4,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
3) Alman İdealizminin kavramlarını felsefi bilgisi ile yaratıcı ve eleştirel tarzda ilişkilendirir. |
1,2,3,4,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
4) Alman İdealizminin önemini kavrar. |
1,2,3,4,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
5) Alman İdealizminin önemini açıklar. |
1,2,3,4,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
6) Alman İdealizmini felsefe tarihi olumlamasının zemini olarak ayırt eder. |
1,2,3,4,5,7,10,13 |
1,2,3,4 |
A,B,C,D,E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Felsefe |
2 |
Kant’ın Eleştirel felsefesi ve “Metacritique” Reinhold’un Letters on the Kantian Philosophy |
Kant |
3 |
Fichte’nin idealizmi |
Fichte |
4 |
Schelling ve mutlak |
Schelling |
5 |
Schelling, sanat, Doğa felsefesi ve Wissenschaftslehre |
Schelling |
6 |
Hegel’in Fichte ve Schelling eleştirisi |
Hegel |
7 |
Hegel’in Tinin Görüngübilimi , “Giriş.” |
Hegel |
8 |
Hölderlin |
Hölderlin |
9 |
Materyalizmin yükselişi |
Materyalizm- idealizm karşıtlığı |
10 |
Feuerbach etkisi |
Feuerbach |
11 |
Kierkegaard, sistem- birey karşıtlığı |
Kierkegaard |
12 |
Kaderci argümanlara dönüş |
Kierkegaard |
13 |
Nietzsche, zaman ve anti-sistem |
Nietzsche |
14 |
Alman İdealizmi ve bir geleneğin sonu |
İdealizm |
15 |
Genel değerlendirme |
- |
16 |
Final sınavı |
- |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Kitabı |
Dersin öğretim üyesi tarafından derlenmiş okumalar. |
Diğer Kaynaklar |
§ Immaneul Kant, Kants Werke in sechs Bänden, ed..Wilhelm Weischedel Wiesbaden: lnsel Verlag, 1956-1962. § § Immanuel Kant, Kants Gesammalte Schriften, herausgegeben von der Preussischen Akademie der Wissenschaften. Berlin: Walter de Gruyter, 1902. § Immanuel Kant, The Critique of Pure Reason. trans. Kemp Smith, Norman, London: Palgrave MacMillan, 2003. § § Immanuel Kant, Critique of Judgment, trans. Pluhar, Werner, Including the First Introduction. Indianapolis: Hackett, Publishing, 1987. § Johann Gottlieb Fichte , Fichtes Werke. ed. Immanuel Hermann, Berlin: Walter de Gruyter, 1971. § § Hölderlin, Breazeale, Daniel. trans. and ed. Early Philosophical Writings. Ithaca: Cornell University Press, 1988. Frank, Manfred and Kurz, Gerhard. eds. Materialien zu Schellings philosophischen Anfängen.Frankfurt: Suhrkamp, 1995. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Devam |
15 |
10 |
Arasınav |
- |
- |
Seminer tartışmalarına katılım |
15 |
10 |
Ödevler |
1 |
10 |
Sunum |
1 |
10 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
10 |
Son sınav |
1 |
10 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Akademik çalışmalarında üretici ve yaratıcı şekilde kullanacağı temel kavramsal ve yöntemsel bilgileri kazanır. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
İleri düzeyde felsefi araştırmalara yönelik eleştirel ve çok yönlü bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerini geliştirir. |
|
|
|
X |
|
|
3 |
Etkili iletişim kurabilen, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilen, girişimci ruha sahip, sorumluluk duygusu gelişmiş, yaratıcı, öğrenmeyi bilen, özgüven sahibi, alanında özgün fikirler üreten, ilkeli bir felsefeci olarak yetişir. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, eski ve yeni bilgiye erişim yollarını mesleki ve kişisel gelişimini sürdürmek için kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
5 |
Mesleki ve sosyal etik bilincine sahip olur. |
|
|
X |
|
|
|
6 |
Felsefi çalışma için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Felsefe tarihi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı orijinal metinler üzerinden bağımsız olarak yürütür. |
|
|
|
|
X |
|
8 |
Felsefi bilgiyi toplumu ilgilendiren güncel, sosyal, kültürel, politik alanlarda ortaya çıkan problemleri sorgulamakta kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
9 |
Felsefenin evrensel değer ve kavramlarını Türkiye'deki felsefi çalışmalar için zemin olarak alır. Bu yönde, felsefe tarihinin tartışmalarını Türkçe yaparken ortaya çıkabilecek sorunların ele alınması ve çözümü için yaklaşım geliştirebilir. |
|
X |
|
|
|
|
10 |
Felsefe tarihi alanında ulusal ve uluslararası düzeyde katkı sağlayacak birikim ve beceri kazanır. |
|
|
|
|
X |
|
11 |
Felsefi bilgi ve birikimini ulusal ve uluslararası düzeyde etkileşim kurmada kullanır. |
|
X |
|
|
|
|
12 |
Felsefede ulusal ve uluslararası yayınlarda katkı sağlayabilecek nitelikte çalışma üretebilir. |
|
X |
|
|
|
|
13 |
Felsefe tarihi çalışmalarını uzmanca yürütecek kadar bir klasik dil ve İngilizce ile birlikte en az başka bir çağdaş dil ve felsefe tarihi bilgisine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
10 |
160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
10 |
150 |
Arasınav |
- |
- |
- |
Ödevler |
1 |
40 |
40 |
Sunum |
1 |
30 |
30 |
Eleştirel okuma notları |
10 |
4 |
40 |
Son sınav |
1 |
40 |
40 |
Dönem ödevi |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
500 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
20 |